REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Największy rynek magazynowy to okolice Warszawy - blisko 2 mln mkw.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Dziubińska – Fulek

REKLAMA

REKLAMA

Okolice Warszawy są największym regionem magazynowym w Polsce. Obecnie rynek ten obejmuje 1,98 mln mkw., co stanowi 28,5% całkowitej podaży w Polsce. Dla porównania, powierzchnie dystrybucyjne zlokalizowane w granicach stolicy to 526 tys. mkw.

Najważniejszymi obszarami magazynowymi w okolicach Warszawy stały się miejscowości położone na zachód i południowy zachód od granic miasta: Błonie, Nadarzyn, Pruszków, Teresin, Sochaczew i Ożarów. Najemców przyciągała tu stosunkowo najlepiej rozwinięta infrastruktura drogowa (z początku przede wszystkim trasy do Poznania, Katowic i Krakowa, potem zaś autostrada A2), jak również bliskość największych warszawskich centrów handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Trzecie miejsce wśród najlepszych miejsc dla lokalizacji magazynu

„Od czasu, gdy autostrada połączyła Warszawę z zachodnią granicą Polski, okolice stolicy zyskały dodatkowy atut wzmacniający pozycję regionalnego lidera i zwiększający jego atrakcyjność w oczach najemców. Chodzi tu zarówno o firmy, które nie są jeszcze obecne na tym rynku, jak również o tych najemców, którzy wynajmują już powierzchnie w okolicach Warszawy, ale w lokalizacjach oddalonych od autostrady. Wielu z nich podejmie zapewne decyzję o przeniesieniu swoich magazynów do parków usytuowanych tuż przy A2” - wyjaśnia Paulina Dziubińska, Konsultant w firmie Jones Lang LaSalle odpowiedzialna za region okolic Warszawy. 

Atrakcyjność okolic Warszawy potwierdzają dane rynkowe. W I połowie 2012 roku podpisano umowy na 108 tys. mkw. magazynów zlokalizowanych w tym regionie (19% popytu brutto w całej Polsce). Jedynie Górny Śląsk był popularniejszą lokalizacją. Całkowicie nowe umowy najmu dotyczyły 61 tys. mkw., co dawało rynkowi podwarszawskiemu trzecie miejsce za Górnym Śląskiem i Wrocławiem. 


„Podobnie jak w całej Polsce, największy udział w popycie w okolicach Warszawy mają firmy logistyczne. W I połowie 2012 roku zdominowały one transakcje, wynajmując 77,8 tys. mkw., co przełożyło się na 72% całkowitego popytu w regionie. Procentowy udział innych branż w popycie pozostawał niewielki” – komentuje Paulina Dziubińska.

REKLAMA

Dużo pustych magazynów

Wskaźnik pustych magazynów w okolicach Warszawy wyniósł pod koniec czerwca 19%. Był to najwyższy – oprócz Szczecina – wynik w całym kraju. Jednak sytuacja wcale nie jest tak korzystna dla najemców, jakby to wyglądało na pierwszy rzut oka. W najciekawszych lokalizacjach wzdłuż A2 wybór jest niewielki. Dla przykładu, w Pruszkowie zaledwie 3% powierzchni magazynowej pozostaje bez najemcy. O deficycie magazynów w pobliżu A2 powinny pamiętać zwłaszcza firmy poszukujące dużych powierzchni. W ich przypadku jedyną właściwie opcją jest budowa nowego obiektu. To jednak oznacza konieczność co najmniej półrocznego oczekiwania na zrealizowanie inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzwierciedleniem znacznych różnic we wskaźnikach dostępnej powierzchni w poszczególnych lokalizacjach okolic Warszawy jest niejednorodna struktura czynszów efektywnych wahających się między 2,30 a 2,90 EUR/mkw./miesiąc. 

„W najbardziej atrakcyjnych rejonach najemcy muszą się liczyć z tym, że stawki będą stosunkowo wysokie i ciężko będzie im wynegocjować większe upusty. Z kolei w lokalizacjach, które cierpią na chroniczny deficyt najemców, jak np. w Błoniu, deweloperzy będą skłonni pójść na daleko idące ustępstwa. Różnice w czynszach są na tyle znaczące, że potencjalni najemcy powinni najpierw zastanowić się, jak ważny jest dla nich dostęp do autostrady, i dopiero wtedy szukać odpowiedniej oferty” – radzi Paulina Dziubińska. 

Okolice Warszawy pozostaną w najbliższej przyszłości zdecydowanym liderem rynku pod względem istniejącej powierzchni. Wprawdzie na koniec I połowy 2012 roku w budowie znajdowało się zaledwie 13 tys. mkw. (5% powstających obiektów magazynowych w Polsce), ale deweloperzy z pewnością rozpoczną wkrótce nowe inwestycje. 

„Przedmieścia stolicy to naturalny przyczółek do ekspansji na polskim rynku i najemcy będą tu poszukiwać obiektów magazynowych. Zwłaszcza, że dzięki autostradzie A2 regiony okolic Warszawy i Polski Centralnej (zwłaszcza Strykowa) zbliżą się do siebie na tyle, że dla części najemców wygodną opcją będzie stworzenie jednego, dużego magazynu obsługującego jednocześnie oba te rynki. Dlatego uwagę firm poszukujących magazyny będą przyciągać przede wszystkim miejscowości położone wzdłuż A2, takie jak Pruszków czy Grodzisk Mazowiecki” – mówi Paulina Dziubińska.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA