REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Największy rynek magazynowy to okolice Warszawy - blisko 2 mln mkw.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Dziubińska – Fulek

REKLAMA

REKLAMA

Okolice Warszawy są największym regionem magazynowym w Polsce. Obecnie rynek ten obejmuje 1,98 mln mkw., co stanowi 28,5% całkowitej podaży w Polsce. Dla porównania, powierzchnie dystrybucyjne zlokalizowane w granicach stolicy to 526 tys. mkw.

Najważniejszymi obszarami magazynowymi w okolicach Warszawy stały się miejscowości położone na zachód i południowy zachód od granic miasta: Błonie, Nadarzyn, Pruszków, Teresin, Sochaczew i Ożarów. Najemców przyciągała tu stosunkowo najlepiej rozwinięta infrastruktura drogowa (z początku przede wszystkim trasy do Poznania, Katowic i Krakowa, potem zaś autostrada A2), jak również bliskość największych warszawskich centrów handlowych.

REKLAMA

Trzecie miejsce wśród najlepszych miejsc dla lokalizacji magazynu

REKLAMA

„Od czasu, gdy autostrada połączyła Warszawę z zachodnią granicą Polski, okolice stolicy zyskały dodatkowy atut wzmacniający pozycję regionalnego lidera i zwiększający jego atrakcyjność w oczach najemców. Chodzi tu zarówno o firmy, które nie są jeszcze obecne na tym rynku, jak również o tych najemców, którzy wynajmują już powierzchnie w okolicach Warszawy, ale w lokalizacjach oddalonych od autostrady. Wielu z nich podejmie zapewne decyzję o przeniesieniu swoich magazynów do parków usytuowanych tuż przy A2” - wyjaśnia Paulina Dziubińska, Konsultant w firmie Jones Lang LaSalle odpowiedzialna za region okolic Warszawy. 

Atrakcyjność okolic Warszawy potwierdzają dane rynkowe. W I połowie 2012 roku podpisano umowy na 108 tys. mkw. magazynów zlokalizowanych w tym regionie (19% popytu brutto w całej Polsce). Jedynie Górny Śląsk był popularniejszą lokalizacją. Całkowicie nowe umowy najmu dotyczyły 61 tys. mkw., co dawało rynkowi podwarszawskiemu trzecie miejsce za Górnym Śląskiem i Wrocławiem. 


„Podobnie jak w całej Polsce, największy udział w popycie w okolicach Warszawy mają firmy logistyczne. W I połowie 2012 roku zdominowały one transakcje, wynajmując 77,8 tys. mkw., co przełożyło się na 72% całkowitego popytu w regionie. Procentowy udział innych branż w popycie pozostawał niewielki” – komentuje Paulina Dziubińska.

Dużo pustych magazynów

REKLAMA

Wskaźnik pustych magazynów w okolicach Warszawy wyniósł pod koniec czerwca 19%. Był to najwyższy – oprócz Szczecina – wynik w całym kraju. Jednak sytuacja wcale nie jest tak korzystna dla najemców, jakby to wyglądało na pierwszy rzut oka. W najciekawszych lokalizacjach wzdłuż A2 wybór jest niewielki. Dla przykładu, w Pruszkowie zaledwie 3% powierzchni magazynowej pozostaje bez najemcy. O deficycie magazynów w pobliżu A2 powinny pamiętać zwłaszcza firmy poszukujące dużych powierzchni. W ich przypadku jedyną właściwie opcją jest budowa nowego obiektu. To jednak oznacza konieczność co najmniej półrocznego oczekiwania na zrealizowanie inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzwierciedleniem znacznych różnic we wskaźnikach dostępnej powierzchni w poszczególnych lokalizacjach okolic Warszawy jest niejednorodna struktura czynszów efektywnych wahających się między 2,30 a 2,90 EUR/mkw./miesiąc. 

„W najbardziej atrakcyjnych rejonach najemcy muszą się liczyć z tym, że stawki będą stosunkowo wysokie i ciężko będzie im wynegocjować większe upusty. Z kolei w lokalizacjach, które cierpią na chroniczny deficyt najemców, jak np. w Błoniu, deweloperzy będą skłonni pójść na daleko idące ustępstwa. Różnice w czynszach są na tyle znaczące, że potencjalni najemcy powinni najpierw zastanowić się, jak ważny jest dla nich dostęp do autostrady, i dopiero wtedy szukać odpowiedniej oferty” – radzi Paulina Dziubińska. 

Okolice Warszawy pozostaną w najbliższej przyszłości zdecydowanym liderem rynku pod względem istniejącej powierzchni. Wprawdzie na koniec I połowy 2012 roku w budowie znajdowało się zaledwie 13 tys. mkw. (5% powstających obiektów magazynowych w Polsce), ale deweloperzy z pewnością rozpoczną wkrótce nowe inwestycje. 

„Przedmieścia stolicy to naturalny przyczółek do ekspansji na polskim rynku i najemcy będą tu poszukiwać obiektów magazynowych. Zwłaszcza, że dzięki autostradzie A2 regiony okolic Warszawy i Polski Centralnej (zwłaszcza Strykowa) zbliżą się do siebie na tyle, że dla części najemców wygodną opcją będzie stworzenie jednego, dużego magazynu obsługującego jednocześnie oba te rynki. Dlatego uwagę firm poszukujących magazyny będą przyciągać przede wszystkim miejscowości położone wzdłuż A2, takie jak Pruszków czy Grodzisk Mazowiecki” – mówi Paulina Dziubińska.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA