REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Polska Centralna - analiza rynku magazynowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Dziubińska – Fulek

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie w Polsce Centralnej funkcjonuje 14 parków magazynowych, głównie w okolicy Łodzi, Strykowa i Piotrkowa Trybunalskiego. Pod kątem podaży jest to trzeci największy rynek magazynowy w Polsce po Warszawie i Górnym Śląsku. Analiza autorstwa Pauliny Dziubińskiej – Fulek, konsultanta Jones Lang LaSalle.

Centra logistyczne muszą posiadać dostęp do dobrej jakości infrastruktury drogowej. Pod tym względem Centralna Polska prezentuje się korzystanie w porównaniu z innymi częściami naszego kraju. Przede wszystkim przez rejon przebiega autostrada A2, która po planowanym ukończeniu w 2012 roku ma zapewniać dostęp do granicy z Niemcami, a od wschodu będzie sięgać Warszawy. Z ostatnich informacji wynika, że przez nie wywiązanie się z kontraktu dotyczącego dwóch odcinków przez chińskiego wykonawcę autostrada w stronę stolicy może być opóźniona.

REKLAMA

REKLAMA

Co więcej w trakcie budowy jest również autostrada A1, która ma diametralny wpływ na komunikację północ-południe i połączy rejon Centralnej Polski z Trójmiastem. Odcinek od Grudziądza do Torunia ma być gotowy jeszcze w tym roku, natomiast na kawałek trasy od Torunia do Strykowa poczekamy do kwietnia 2012 roku.

Kolejny odcinek od Strykowa na południe do Tuszyna jest projektowany, a część autostrady dalej w stronę Katowic znajduje się dopiero na etapie decyzji środowiskowej. Dodatkowo w trakcie przebudowy znajduje się droga S8 od Piotrkowa do Warszawy.

Stryków będzie miejscem przecięcia się autostrad A1 i A2 i wyrasta na wiodąca lokalizację logistyczną w regionie. Obserwujemy w tym rejonie zwiększenie liczby zapytań ofertowych dotyczących kupna dobrze przygotowanych pod funkcję magazynową terenów inwestycyjnych. Dodatkowo, ilość dostępnych gruntów jest także gwarantem stabilizacji cen na rozsądnym poziomie.

REKLAMA

Dostęp do infrastruktury dywersyfikuje atrakcyjność parków. Aktualnie, najmniej korzystnie wygląda sytuacja magazynów zlokalizowanych w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, czyli najbardziej wysuniętego na południe miejsca koncentracji powierzchni magazynowej w Centralnej Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czerwcu, co czwarty metr kwadratowy powierzchni magazynowej w tej okolicy nie był zajęty przez najemców. Jest to spowodowane prowadzeniem przez właścicieli nieruchomości magazynowych agresywnej polityki czynszowej.

Kuszą magazyny w znanych lokalizacjach

Najemców przyciągają głównie magazyny zlokalizowane w uznanych lokalizacjach, takich jak Łódź czy Stryków. Co ciekawe na rynku zaczynają pojawiać się również nowe lokalizacje. Jedną z nich są Pabianice, gdzie firma Goodman niebawem rozpocznie budowę parku magazynowego o powierzchni 27 000 metrów kwadratowych.

Deweloper poinformował już o podpisaniu pierwszej umowy najmu. Rozwijają się również lokalizacje znane już przez najemców: Panattoni Business Center Łódź ( 8 900metrów kwadratowych) i Panattoni Lódź East (12 300 metrów kwadratowych). Powstaje także projekt typu BTS realizowany przez Panattoni dla Manuli Hydraulics w Radomsku. Firma ta zawarła największą w ostatnim czasie umowę w Centralnej Polsce na 32 000 metrów kwadratowych powierzchni.


Może zabraknąć powierzchni w magazynach

Z naszych obserwacji wynika, że zainteresowanie najemców Centralną Polską jest wyższe niż w ubiegłym roku. Szczególnie aktywnymi rejonami jest wspomniana wcześniej Łódź i Stryków, w których w najbliższym czasie może zabraknąć wolnej powierzchni magazynowej (wakaty na poziomie odpowiednio 4% i 8%).

Sytuacja tych rejonów prezentuje się bardzo korzystnie i najprawdopodobniej w tych lokalizacjach rozpoczną się niebawem kolejne budowy. Toczące się aktualnie rozmowy odnośnie wynajmu powierzchni nie przekładają się jeszcze na dane statystyczne dotyczące poziomu popytu, ale możemy być pewni, że region będzie mógł się pochwalić wieloma nowymi umowami najmu.

Strefa ekonomiczna przyciąga inwestorów

Powodem, dla którego rejon może cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem jest nie tylko poprawiająca się infrastruktura drogowa, ale również prężnie funkcjonująca Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Rozwijające się firmy działają jak magnes dla innych inwestorów. Świetnym przykładem jest fabryka Della, dzięki której w okolicach Łodzi pojawiło się kilka nowych firm. Ostatnio swoje plany rozwoju w strefie przedstawił inwestor obecny w niej już od wielu lat – Indesit. SSE jest niewątpliwym atutem Centralnej Polski. Już historycznie okolice Łodzi uznawane były za rejony produkcyjne. Duża aglomeracja, relatywnie niskie zarobki i wysokie bezrobocie nadal przyciągają firmy z sektora produkcji, co automatycznie napędza popyt na powierzchnie magazynowe.

Czynsze nieco w górę

Popularność poszczególnych lokalizacji ma oczywiście wpływ na osiągane czynsze najmu. Magazyn w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, czyli lokalizacji cieszącej się niskim zainteresowaniem najemców, można wynająć efektywnie już za 2,00-2,40 €/ m2/ miesiąc.

Inne rejony są droższe, np. w Łodzi najemcy muszą być przygotowani zapłacić efektywnie 2,90-3,10 €/ m2/ miesięcznie, a w Strykowie 2,60-2,85 €/ m2/ miesięcznie.

W tych dwóch lokalizacjach, ze względu na wysoki popyt i niski wskaźnik pustostanów, czynsze zaczęły rosnąć.

W nowej lokalizacji na mapie Centralnej Polski – Pabianicach, czynsze będą zbliżone do stawek łódzkich. Najdroższe natomiast są małe powierzchnie magazynowe tzw. small business units, które kosztują efektywnie aż 4,25 €/ m2/ miesięcznie.

Coraz mniej pustostanów

Pomimo podziału na lokalizacje cieszące się większym i mniejszym uznaniem najemców ogólny obraz rynku powierzchni magazynowych kształtuje się optymistycznie. Obniżający się z kwartału na kwartał wskaźnik pustostanów świadczy o poprawiającej się sytuacji.

Na koniec I kw. wynosił on 13,5%. Wyjątkiem od reguły jest tutaj Piotrków Trybunalski, w którym rejestrowany jest wysoki wskaźnik pustostanów (25%). Po remoncie trasy S8, którego ukończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku, oraz przedłużeniu autostrady A1 ze Strykowa, również ta lokalizacja stanie się bardziej atrakcyjna. Dziś jednak zainteresowanie najemców jest relatywnie niskie. Inne rejony radzą sobie dużo lepiej.

Wzrost aktywności deweloperów, którzy w ubiegłym roku oddali do użytku jedynie 26 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni magazynowej, to kolejny czynnik świadczący o polepszającej się kondycji rynku.

Przypomnijmy, że w czerwcu w realizacji pozostawało ponad 53 000 metrów kwadratowych powierzchni, co potwierdza fakt, że deweloperzy starają się nadążyć za rosnącym popytem na powierzchnie magazynowe.

Co więcej, na rynku kreowane są nowe lokalizacje magazynowe, które dodatkowo zwiększają konkurencyjność i dają najemcom szerszą możliwość wyboru najbardziej odpowiadającego im miejsca do prowadzenia biznesu. Rejon ma wiele do zaoferowania zarówno dla firm prowadzących działalność logistyczną, jak i produkcyjną, co jest doceniane przez obecnych i potencjalnych najemców.

Region Polski Centralnej niewątpliwie będzie zyskiwał na znaczeniu w najbliższych latach i stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem na magazynowej mapie Polski.

Focus On jest najnowszą publikacją Jones Lang LaSalle opartą na dokładnej analizie poszczególnych rynków nieruchomości magazynowych w Polsce. Focus On jest przygotowany przez Specjalistów działu powierzchni magazynowo przemysłowych Jones Lang LaSalle.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA