REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik nieogrzewango magazynu ma prawo do dodatkowych przerw

Jan Pióro
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy pracownicy magazynu, który jest nieogrzewany, mają (zimą, wczesną wiosną) prawo do dodatkowych przerw w pracy? Czy pracodawca powinien im zapewnić pomieszczenie do ogrzewania się i posiłek regeneracyjny?

Choć nie wynika to wprost z przepisów, pracownicy mają prawo do dodatkowej przerwy związanej z koniecznością ogrzania się. Praca w magazynie nie jest natomiast samoistną przesłanką do wydawania posiłków regeneracyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy związanych z bhp jest ochrona zdrowia i życia pracowników. W ramach tego obowiązku pracodawca powinien zapewnić w pomieszczeniach pracy temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, nie niższą jednak niż 140C, chyba że niższa temperatura jest uzasadniona względami technologicznymi, np. w pomieszczeniach chłodni, pomieszczeniach przechowalni owoców.

Dodatkowe przerwy w pracy

Pomimo że przepisy nie regulują wprost kwestii dodatkowych przerw w pracy dla pracowników zatrudnionych w nieogrzewanych pomieszczeniach, obowiązek taki istnieje. Wynika on pośrednio z unormowania dotyczącego zapewnienia w pobliżu miejsc pracy możliwości ogrzania się (podczas krótkotrwałych periodycznych okresów przebywania) w wydzielonym dla tego celu i odpowiednio przystosowanym pomieszczeniu:

REKLAMA

● o powierzchni wyliczonej jako iloczyn liczby pracowników najliczniejszej zmiany i powierzchni 0,1 m2, jednak nie mniejszym niż 8 m2,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● w którym powinna być zapewniona temperatura co najmniej 160C,

● zaopatrzonym w urządzenia do podgrzewania posiłków.

Liczba przerw na ogrzanie się i czas ich trwania powinny zostać:

● ustalone z uwzględnieniem innych niezbędnych środków profilaktycznych, zdefiniowanych po przeprowadzeniu oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą,

● określone w unormowaniach zakładowych, np. regulaminie pracy.

Odzież i obuwie robocze

Niezależnie od zapewnienia możliwości ogrzania się w wydzielonym pomieszczeniu na pracodawcy ciąży obowiązek nieodpłatnego dostarczenia zatrudnionym stosownej odzieży i obuwia roboczego. Powinny one spełniać łącznie co najmniej cztery warunki:

● posiadać właściwości ochronne,

● posiadać właściwości użytkowe,

● być estetyczna, by nie powodować dyskomfortu u użytkownika,

● odpowiadać wymaganiom określonym w Polskich Normach ich dotyczących.

Ponadto, w zależności od zdefiniowanego stopnia zagrożenia na stanowisku pracy, częstości narażenia pracownika na zagrożenie, od rodzaju prac i cech stanowiska pracy pracodawca powinien dokonać analizy, czy w konkretnych warunkach środowiska pracy zachodzi potrzeba wyposażenia pracowników w środki ochrony indywidualnej (np. kurtki, czapki, buty, rękawice). Środki ochrony indywidualnej muszą spełniać zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.

Posiłki profilaktyczne

Wykonywanie pracy w nieogrzewanych pomieszczeniach nie stanowi samoistnej przesłanki uzasadnienia przysługiwania posiłków profilaktycznych. Nie można wykluczyć, że praca w niedogrzanych pomieszczeniach pracy może być postrzegana jako praca w warunkach uciążliwych.

W piśmiennictwie uciążliwość pracy definiuje się jako subiektywnie odczuwaną lub dającą się stwierdzić obiektywnie reakcję organizmu na wykonywanie pracy, której intensywność przekracza granice obciążenia optymalnego lub też reakcję na wykonywanie pracy o optymalnej intensywności, ale w warunkach środowiska pracy, których nie można uznać za optymalne. Powszechnie akceptowany jest pogląd, iż o uznaniu danej pracy za uciążliwą nie mogą przesądzać kwestie o charakterze osobniczym, dotyczące konkretnej osoby.

W sytuacji gdy nie zachodzi okoliczność stałego utrzymywania w magazynie temperatury poniżej 100C ze względów technologicznych – warunkiem uzasadniającym przysługiwanie posiłków profilaktycznych może być jedynie spełnienie przesłanki wykonywania pracy związanej z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 2000 kcal (8374 kJ) u mężczyzn i powyżej 1100 kcal (4605 kJ) u kobiet.

Pomiary wydatku energetycznego mogą być wykonywane nie tylko przez akredytowane laboratoria, lecz również np. przy użyciu Miernika Wydatku Energetycznego MWE obsługiwanego przez pracownika zakładu, który został przeszkolony w zakresie obsługi miernika w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – Państwowym Instytucie Badawczym.

Miernik Wydatku Energetycznego MWE-1 (na licencji CIOP). Żaden przepis nie ogranicza pracodawcy do zlecania pomiarów wydatku energetycznego wyłącznie akredytowanemu laboratorium.

Jeżeli nie ma formalnoprawnych przeszkód wykonywania pomiarów wydatku energetycznego we własnym zakresie, to w sytuacji gdy wyniki pomiarów wydatku energetycznego mają stanowić podstawę przyznania wyodrębnionej grupie pracowników np. posiłków i napojów profilaktycznych, autor niniejszego opracowania proponuje – z uwzględnieniem tzw. ostrożności procesowej – aby pomiary wykonane przez przeszkolonego pracownika zakładu potraktować jedynie jako pomiary rozpoznawcze stanowiące wskazówkę co do zakresu zlecenia pomiarów jednostce zewnętrznej, np. wyspecjalizowanemu laboratorium. Taki sposób postępowania może uchronić pracodawcę od konfliktu z urzędem skarbowym w kwestiach podatkowych.

Podstawa prawna:

● art. 207 § 2, art. 232 k.p.,

● § 30 rozporządzenia, § 44 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),

● § 1 pkt 1, § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr 60, poz. 279).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA