REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 12 - ruch kolumny pieszych

Subskrybuj nas na Youtube
Piesi, ruch drogowy, kolumna pieszych Fot. Fotolia
Piesi, ruch drogowy, kolumna pieszych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szczególne zasady związane z ruchem obowiązują w przypadku przemarszu kolumny pieszych (art. 12).

Kolumna pieszych

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt. 19 Prawa o ruchu drogowym kolumna pieszych jest zorganizowaną grupą pieszych prowadzoną przez kierownika lub dowódcę.

REKLAMA

Specjalne zasady związane z ruchem kolumny pieszych zostały zawarte w art. 12 Prawa o ruchu drogowym. Co do zasady wyróżniamy trzy rodzaje pieszych kolumn: wojskową, zwykłą oraz kolumnę dzieci do 10 lat. W przypadku dwóch pierwszych przemarsz kolumny może odbywać się wyłącznie jezdnią. Kolumny te nie mogą przemieszczać się po chodniku. Zasady te, co oczywiste, nie obowiązują jednak kolumny pieszych do 10 lat.

Art. 12 ust. 1 wskazuje, iż kolumna pieszych, za wyjątkiem dzieci do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni. Stanowi to wyjątek od reguły lewostronne przy ruchu pieszych na jezdni (zgodnie z art. 11 Prawa o ruchu drogowym pieszy idący drogą jest obowiązany iść jej lewą stroną).

Zobacz: Art. 11 - pieszy jako uczestnik ruchu

Kolumna pieszych do 10 lat

REKLAMA

Inne zasady w tej mierze stosuje się do kolumny pieszych do 10 lat, którą obowiązują przepisy dotyczące pojedynczych pieszych. Zatem co do zasady kolumna pieszych obowiązkowo powinna poruszać się chodnikiem. W braku chodnika poboczem. Jezdnia zaś powinna być używana dopiero wobec braku chodnika i pobocza. W takiej sytuacji jednak kolumna powinna poruszać się lewą stroną jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przestrzeganie zasad ma szczególne znaczenie zwłaszcza dla nauczycieli w trakcie wycieczek szkolnych. Nieprawidłowe poruszanie się kolumny w ruchu drogowym będzie potraktowane jak wykroczenie drogowe. W przypadku wypadku, jeżeli zostałby on spowodowany niezastosowaniem się do przepisów, nauczyciel może ponosić odpowiedzialność karną.

W tej mierze warto również wspomnieć o rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

Zobacz: Art. 13 - 14: przejścia dla pieszych

Przemarsz kolumny w szczególnych sytuacjach

Art. 12 ust. 6 i 7 określają szczególne sytuacje, w których w powstają szczególne wymogi dotyczące kolumny (ust. 6) lub też w których przemarsz jest zabroniony (ust. 7).

Ten pierwszy przypadek (szczególne wymogi) będzie dotyczył przemarszu w warunkach niedostatecznej widoczności. W takiej sytuacji początek jak i koniec kolumny powinien być oznaczony światłem latarek. Jeżeli długość kolumny przekracza 20 metrów, wtedy wymagane są dodatkowe latarki w środku kolumny (co 10 metrów) oraz elementy odblaskowe.

Kiedy przemarsz jest zabroniony

Z kolei art. 12 ust. 7 wskazuje sytuacje, w których poruszanie się kolumny pieszych jest zabronione. Zgodnie z tym przepisem zabroniony będzie ruch pieszych po jezdni w czasie mgły (wyjątkiem są kolumny wojskowe i policyjne). Niedozwolony jest też ruch kolumny pieszych do 10 lat po jezdni w warunkach niedostatecznej widoczności. Trzeci przypadek odnosi się do osoby prowadzącej kolumnę. Osoba taka musi mieć ukończone 18 lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA