REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 12 - ruch kolumny pieszych

Subskrybuj nas na Youtube
Piesi, ruch drogowy, kolumna pieszych Fot. Fotolia
Piesi, ruch drogowy, kolumna pieszych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szczególne zasady związane z ruchem obowiązują w przypadku przemarszu kolumny pieszych (art. 12).

Kolumna pieszych

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt. 19 Prawa o ruchu drogowym kolumna pieszych jest zorganizowaną grupą pieszych prowadzoną przez kierownika lub dowódcę.

REKLAMA

Specjalne zasady związane z ruchem kolumny pieszych zostały zawarte w art. 12 Prawa o ruchu drogowym. Co do zasady wyróżniamy trzy rodzaje pieszych kolumn: wojskową, zwykłą oraz kolumnę dzieci do 10 lat. W przypadku dwóch pierwszych przemarsz kolumny może odbywać się wyłącznie jezdnią. Kolumny te nie mogą przemieszczać się po chodniku. Zasady te, co oczywiste, nie obowiązują jednak kolumny pieszych do 10 lat.

Art. 12 ust. 1 wskazuje, iż kolumna pieszych, za wyjątkiem dzieci do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni. Stanowi to wyjątek od reguły lewostronne przy ruchu pieszych na jezdni (zgodnie z art. 11 Prawa o ruchu drogowym pieszy idący drogą jest obowiązany iść jej lewą stroną).

Zobacz: Art. 11 - pieszy jako uczestnik ruchu

Kolumna pieszych do 10 lat

REKLAMA

Inne zasady w tej mierze stosuje się do kolumny pieszych do 10 lat, którą obowiązują przepisy dotyczące pojedynczych pieszych. Zatem co do zasady kolumna pieszych obowiązkowo powinna poruszać się chodnikiem. W braku chodnika poboczem. Jezdnia zaś powinna być używana dopiero wobec braku chodnika i pobocza. W takiej sytuacji jednak kolumna powinna poruszać się lewą stroną jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przestrzeganie zasad ma szczególne znaczenie zwłaszcza dla nauczycieli w trakcie wycieczek szkolnych. Nieprawidłowe poruszanie się kolumny w ruchu drogowym będzie potraktowane jak wykroczenie drogowe. W przypadku wypadku, jeżeli zostałby on spowodowany niezastosowaniem się do przepisów, nauczyciel może ponosić odpowiedzialność karną.

W tej mierze warto również wspomnieć o rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

Zobacz: Art. 13 - 14: przejścia dla pieszych

Przemarsz kolumny w szczególnych sytuacjach

Art. 12 ust. 6 i 7 określają szczególne sytuacje, w których w powstają szczególne wymogi dotyczące kolumny (ust. 6) lub też w których przemarsz jest zabroniony (ust. 7).

Ten pierwszy przypadek (szczególne wymogi) będzie dotyczył przemarszu w warunkach niedostatecznej widoczności. W takiej sytuacji początek jak i koniec kolumny powinien być oznaczony światłem latarek. Jeżeli długość kolumny przekracza 20 metrów, wtedy wymagane są dodatkowe latarki w środku kolumny (co 10 metrów) oraz elementy odblaskowe.

Kiedy przemarsz jest zabroniony

Z kolei art. 12 ust. 7 wskazuje sytuacje, w których poruszanie się kolumny pieszych jest zabronione. Zgodnie z tym przepisem zabroniony będzie ruch pieszych po jezdni w czasie mgły (wyjątkiem są kolumny wojskowe i policyjne). Niedozwolony jest też ruch kolumny pieszych do 10 lat po jezdni w warunkach niedostatecznej widoczności. Trzeci przypadek odnosi się do osoby prowadzącej kolumnę. Osoba taka musi mieć ukończone 18 lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA