REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 12 - ruch kolumny pieszych

Subskrybuj nas na Youtube
Piesi, ruch drogowy, kolumna pieszych Fot. Fotolia
Piesi, ruch drogowy, kolumna pieszych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szczególne zasady związane z ruchem obowiązują w przypadku przemarszu kolumny pieszych (art. 12).

Kolumna pieszych

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt. 19 Prawa o ruchu drogowym kolumna pieszych jest zorganizowaną grupą pieszych prowadzoną przez kierownika lub dowódcę.

REKLAMA

Specjalne zasady związane z ruchem kolumny pieszych zostały zawarte w art. 12 Prawa o ruchu drogowym. Co do zasady wyróżniamy trzy rodzaje pieszych kolumn: wojskową, zwykłą oraz kolumnę dzieci do 10 lat. W przypadku dwóch pierwszych przemarsz kolumny może odbywać się wyłącznie jezdnią. Kolumny te nie mogą przemieszczać się po chodniku. Zasady te, co oczywiste, nie obowiązują jednak kolumny pieszych do 10 lat.

Art. 12 ust. 1 wskazuje, iż kolumna pieszych, za wyjątkiem dzieci do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni. Stanowi to wyjątek od reguły lewostronne przy ruchu pieszych na jezdni (zgodnie z art. 11 Prawa o ruchu drogowym pieszy idący drogą jest obowiązany iść jej lewą stroną).

Zobacz: Art. 11 - pieszy jako uczestnik ruchu

Kolumna pieszych do 10 lat

REKLAMA

Inne zasady w tej mierze stosuje się do kolumny pieszych do 10 lat, którą obowiązują przepisy dotyczące pojedynczych pieszych. Zatem co do zasady kolumna pieszych obowiązkowo powinna poruszać się chodnikiem. W braku chodnika poboczem. Jezdnia zaś powinna być używana dopiero wobec braku chodnika i pobocza. W takiej sytuacji jednak kolumna powinna poruszać się lewą stroną jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przestrzeganie zasad ma szczególne znaczenie zwłaszcza dla nauczycieli w trakcie wycieczek szkolnych. Nieprawidłowe poruszanie się kolumny w ruchu drogowym będzie potraktowane jak wykroczenie drogowe. W przypadku wypadku, jeżeli zostałby on spowodowany niezastosowaniem się do przepisów, nauczyciel może ponosić odpowiedzialność karną.

W tej mierze warto również wspomnieć o rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

Zobacz: Art. 13 - 14: przejścia dla pieszych

Przemarsz kolumny w szczególnych sytuacjach

Art. 12 ust. 6 i 7 określają szczególne sytuacje, w których w powstają szczególne wymogi dotyczące kolumny (ust. 6) lub też w których przemarsz jest zabroniony (ust. 7).

Ten pierwszy przypadek (szczególne wymogi) będzie dotyczył przemarszu w warunkach niedostatecznej widoczności. W takiej sytuacji początek jak i koniec kolumny powinien być oznaczony światłem latarek. Jeżeli długość kolumny przekracza 20 metrów, wtedy wymagane są dodatkowe latarki w środku kolumny (co 10 metrów) oraz elementy odblaskowe.

Kiedy przemarsz jest zabroniony

Z kolei art. 12 ust. 7 wskazuje sytuacje, w których poruszanie się kolumny pieszych jest zabronione. Zgodnie z tym przepisem zabroniony będzie ruch pieszych po jezdni w czasie mgły (wyjątkiem są kolumny wojskowe i policyjne). Niedozwolony jest też ruch kolumny pieszych do 10 lat po jezdni w warunkach niedostatecznej widoczności. Trzeci przypadek odnosi się do osoby prowadzącej kolumnę. Osoba taka musi mieć ukończone 18 lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA