REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 9 – 10: pojazdy uprzywilejowane i zarządzanie ruchem

zarządzanie drogami, pojazdy uprzywilejowane Fot. Fotolia
zarządzanie drogami, pojazdy uprzywilejowane Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uczestnicy ruchu drogowego mają obowiązek ustąpić miejsca pojazdom uprzywilejowanym (art. 9). Z kolei art. 10 określa organy zarządzające ruchem na drogach.

Pojazdy uprzywilejowane

Art. 9 prawa o ruchu drogowym określa obowiązek każdego uczestnika ruchu do ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

REKLAMA

Pojazdy uprzywilejowane mają możliwość niestosowania się do znaków i sygnałów drogowych, jak również do przepisów. Obowiązkiem kierującego pojazdem uprzywilejowanym jest jednak zachowanie szczególnej ostrożności.

Aby jednak określony pojazd był uprzywilejowany musi spełnić określone warunki. Uprzywilejowanym będzie pojazd z włączonym światłem błyskowym oraz sygnałem dźwiękowym. Zgodnie z powyższym radiowóz policyjny korzystający jedynie z sygnału świetlnego (popularnego koguta), lecz bez sygnału dźwiękowego, nie będzie pojazdem uprzywilejowanym. Taki pojazd musi stosować się do Inni uczestnicy ruchu nie będą zobowiązani do ułatwienia mu przejazdu.

Zobacz: Art. 3 - uczestnicy ruchu drogowego

Nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi uprzywilejowanemu stanowi wykroczenie drogowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

Organy zarządzające ruchem – art. 10

REKLAMA

Organizacja ruchu jest domeną organów administracji publicznej, na które ustawa (art. 10 Prawa o ruchu drogowym) nakłada obowiązek zarządzania ruchem. Należy w tej mierze odróżnić organy zarządzające ruchem (określone w Prawie o ruchu drogowym) od organów zarządzających drogami (określone w ustawie o drogach publicznych).

Ustalenie organu odpowiedzialnego za zarządzanie ruchem zależy od kategorii drogi. Zgodnie z art. 10 ust. 3 zarządzanie ruchem na drogach krajowych jest kompetencją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Należy pamiętać, iż zgodnie z ustawą o drogach publicznych do kategorii dróg krajowych zaliczane są także austrady i drogi ekspresowe.

Zobacz: Art. 19 - 21: dozwolona prędkość

W przypadku dróg wojewódzkich organem zarządzającym ruchem będzie Marszałek Województwa. Starosta zaś będzie zarządzał drogami o charakterze powiatowym i gminnym. Brak jest kompetencji rady gminy oraz rady powiatu do wydawania uchwał w sprawie dotyczącej organizacji ruchu.

W obrębie miast na prawach powiatu drogami zarządza Prezydent Miasta (za wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych).

Nadzór nad zarządzeniem ruchem

REKLAMA

Nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach krajowych sprawuje minister transportu. Z kolei nad zarządzaniem ruchem na pozostałych kategoriach dróg (wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w obrębie miast na prawach powiatu oraz drogach wewnętrznych) nadzór sprawuje wojewoda.

Zgodnie z art. 10 ust. 10 Prawa o ruchu drogowym organy sprawujące nadzór mogą nakazać zmianę organizacji ruchu ze względu na ważny interes ogólnospołeczny lub konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego. Są to jedyne kryteria ingerencji (patrz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 marca 2008 r. o sygn. II SA/Sz 1130/2007).

Jeżeli istnieje ważny interes ogólnospołeczny wojewoda, jako organ nadzorujący, może nakazać staroście (jako organowi zarządzającemu ruchem) zmianę organizacji ruchu na drodze gminnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA