REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 3: uczestnicy ruchu drogowego

Subskrybuj nas na Youtube
autostrada, droga, uczestnicy ruchu drogowego Fot. Fotolia
autostrada, droga, uczestnicy ruchu drogowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym określa podstawowe obowiązki uczestników ruchu drogowego. Uczestnikami ruchu drogowego są zarówno kierujący, piesi oraz inne osoby znajdujące się czy to w pojeździe, czy na drodze.

Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do osoby znajdującej się w pobliżu drogi, jeżeli jej zachowanie mogłoby pociągnąć za sobą skutki, o których mowa w tym przepisie.
3. Jeżeli uczestnik ruchu lub inna osoba spowodowała jednak zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest obowiązana przedsięwziąć niezbędne środki w celu niezwłocznego usunięcia zagrożenia, a gdyby nie mogła tego uczynić, powinna o zagrożeniu uprzedzić innych uczestników ruchu.

REKLAMA

Uczestnik ruchu

Art. 3 Prawa o ruchu drogowym określa podstawowe obowiązki uczestników ruchu. Zgodnie z definicją (zawartą w art. 2 pkt. 17) przez uczestnika ruchu rozumie się pieszego, kierującego, a także inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się w drodze.

Zobacz: zasada ograniczonego zaufania (art. 4)

Zasady ostrożności

Podstawowym obowiązkiem każdego uczestnika ruchu jest zachowanie ostrożności, a gdy ustawa tego wymaga także szczególnej ostrożności. Reguły ostrożności wyznaczają określone zasady postępowania w ruchu drogowym.  Dotyczy zarówno zdarzeń nietypowych, trudnych do przewidzenia, jak również możliwości naruszenia zasad ruchu przez innych uczestników (np. pieszych przechodzących przez jezdnię w niedozwolonym miejscu).

Obowiązek zachowania ostrożności dotyczy wszystkich uczestników ruchu, czyli także pieszych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszenie reguły ostrożności (zasady ograniczonego zaufania) może stanowić podstawę zarzutów względem sprawcy wypadku. Najostrzej są przestrzegane w odniesieniu do kierowców, od których reguły ostrożności wymagają dostosowania swojego zachowania (m.in. szybkości, czujności) do określonych warunków jazdy (warunki nocne, opady atmosferyczne, nawierzchni drogi) oraz określonych sytuacji drogowych (skrzyżowanie, przejście dla pieszych). W orzeczeniu z 17 czerwca 1983 r. Sąd Najwyższy stwierdził, iż kierowca ma obowiązek nie tylko prowadzić pojazd zgodnie z obowiązującymi nakazami i zakazami, lecz winien on także prowadzić pojazd w sposób rozważny i ostrożny.

Granice zasady ostrożności

REKLAMA

Problemem o wielce praktycznym znaczeniu może być określenie granic zasad ostrożności w ruchu drogowym. Zgodnie z regułami ograniczonego zaufania każdy uczestnik ruchu powinien zachowywać czujność, by odpowiednio zareagować na nieprzewidywalne zdarzenia związane z ruchem. Nie jest to oczywiście zasada absolutna. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 28 grudnia 1970 r. (sygn. Rw 1437/70), w której stwierdzono, iż nie można uznać, że kierowca powinien się liczyć z każdym naruszeniem przepisów prawa.

W każdym przypadku należy bowiem określone zachowanie danego kierowcy odnieść do generalnego wzorca kierowcy przestrzegającego reguł ostrożności. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 7 września 1998 r. (sygn. II KKN 48/97) w każdej sprawie należy rozważyć, „czy w takiej sytuacji drogowej kierowca o umiejętnościach pozwalających na dopuszczenie do udziału w ruchu drogowym mógł zachować się w sposób poprawny”.

Zobacz: Kontrola drogowa (art. 6)

Szczególna ostrożność

W sytuacjach, kiedy ustawa nakłada taki obowiązek, uczestnicy ruchu mają obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. Przez szczególną ostrożność należy rozumieć wzorzec zachowania się uczestnika ruchu z podwyższonymi wymaganiami co do możliwości reagowania na nieprzewidziane wydarzenia.

Przy włączaniu się do ruchu samochodowego kierowcy są zobowiązani zachować szczególną ostrożność (art. 17 par. 2 Prawa o ruchu drogowym). Szczególną ostrożność należy zachować także przy zmianie kierunku jazdy lub zajmowanego pasa ruchu (art. 22 par. 1).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA