REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 1 Prawo o ruchu drogowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.P.
Drogi publiczne, drogi wewnętrzne, Fot. Fotolia
Drogi publiczne, drogi wewnętrzne, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa, zwana popularnie Kodeksem drogowym, określa m.in. zasady ruchu na drogach publicznych, zasady dopuszczania pojazdów do ruchu oraz zasady i warunki kontroli drogowych.

Art. 1. 1. Ustawa określa:

REKLAMA

  1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu;
  2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu;

  3) wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników tego ruchu;
  4) zasady i warunki kontroli ruchu drogowego.

2.  Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:
  1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;\
  2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.

3. Zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 75aa-75ac, art. 97 ust. 3, art. 98 ust. 5, art. 110 ust. 1 pkt 10, art. 111 ust. 1, art. 112 ust. 1, art. 113 ust. 1, art. 114 ust. 3, art. 122 ust. 8 i 9, art. 124a ust. 3 i 10, art. 124b ust. 1-3 i 5, art. 140 ust. 4, art. 140g ust. 2, art. 140i oraz art. 140k, są zadaniami z zakresu administracji rządowej.

Zakres przedmiotowy Prawa o ruchu drogowym

Art. 1 Prawa o ruchu drogowym zakreśla tzw. przedmiotowy zakres, czyli sytuacje regulowane w treści ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo o ruchu drogowym - wstęp

Drogi publiczne, strefy zamieszkania oraz strefy ruchu

Przedmiotowy zakres ma istotne znaczenie dla uczestników ruchu, gdyż wskazuje w jakich sytuacjach mają oni stosować się do zapisów ustawy.

REKLAMA

Zgodnie z punktem 1 chodzi o zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. Drogi publiczne są określane na podstawie ustawy z 21 marca 1981 r. o drogach publicznych. Zgodnie z jej art. 2 do tej kategorii zalicza się drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe oraz gminne.

Określenie statusu drogi ma istotne znaczenie z uwagi na fakt, iż Prawo o ruchu drogowym nie będzie miało zastosowania do dróg wewnętrznych za wyjątkiem kwestii koniecznych dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób i wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych (art. 1 ust. 2).

Przepisy ustawy o ruchu drogowym, w zakresie bezpieczeństwa stosuje się nie tylko na drogach, ale wszędzie tam, gdzie odbywa się ruch. Musi być to jednak miejsce publicznie dostępne (por. wyr. SN z 11 października 2000, sygn. IV KKN 250/00).

Oprócz dróg publicznych Prawo o ruchu drogowym będzie miało zastosowanie także przy strefach zamieszkania, czyli obszarach obejmujących drogi publiczne i inne drogi, na których obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego (m.in. maksymalna prędkość to 20 km/h oraz bezwzględne pierwszeństwo pieszych na całym obszarze). Trzecim obszarem regulowanym przepisami ustawy jest strefa ruchu, czyli obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Drogi wewnętrzne

Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy ustawy poza miejscami określonymi w art. 1 ust. 1 pkt. 1 (drogi publiczne, strefy zamieszkania oraz strefy ruchu) mają ograniczone zastosowanie (tylko co do zasad bezpieczeństwa oraz znaków i sygnałów drogowych). Chodzi przede wszystkim drogi wewnętrzne, które nie stanowią stref zamieszkania oraz stref ruchu, jak również inne miejsca, w których odbywa się ruch (muszą być to jednak miejsca dostępne publicznie). Ograniczenie zastosowania ustawy w takich miejscach oznacza to, że obowiązki uczestników ruchu są limitowe (np. brak jest obowiązku posiadania dokumentów).

Zobacz: Art. 4 - zasada ograniczonego zaufania

Zasady i warunki dopuszczania pojazdów do ruchu

Przepisy ustawy regulują także zasady i warunki dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. Kwestie szczegółowo są regulowane w Dziale III ustawy (art. 66 i następne). Zgodnie z art. 71 dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu drogowego jest dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA