REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe wyposażenie roweru, przewóz dziecka na rowerze i inne obowiązki rowerzysty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Obowiązkowe wyposażenie roweru, przewóz dziecka na rowerze i inne obowiązki rowerzysty/fot. Sxc.hu
Obowiązkowe wyposażenie roweru, przewóz dziecka na rowerze i inne obowiązki rowerzysty/fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Zakończenie roku szkolnego już za nami więc oficjalnie można ogłosić rozpoczęcie wakacji. Jak co roku w tym okresie na polskich drogach pojawi się wielu rowerzystów. Rowerzyści jako pełnoprawni uczestnicy ruchu drogowego mają w związku z tym pewne prawa i obowiązki. O czym powinni pamiętać rowerzyści na drodze?

Rowerzyści tak jak każdy inny uczestnik ruchu drogowego są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa o ruchu drogowym - nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Problemem jest jednak to, że często rowerzyści nie znają swoich obowiązków i praw w ruchu drogowym co prowadzi do nieporozumień. O czym więc powinni pamiętać rowerzyści na drodze?

REKLAMA

Jazda po jezdni lub chodniku dopuszczalna tylko wyjątkowo

REKLAMA

Obowiązkiem rowerzysty jest poruszanie się po drogach lub pasach ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Rowerzysta poruszając się po drodze dla rowerów musi także zachować szczególną ostrożność.

Z praktyki wiemy, że dróg dla rowerów jest jak na lekarstwo, zwłaszcza tam gdzie zamierzamy dotrzeć, dlatego też rowerzyści decydują się na korzystanie z chodnika lub jezdni.  Niestety w tej kwestii przepisy są jednoznaczne i wyraźnie określają, że w razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.

Przepisy przesądzają także kwestie korzystania przez rowerzystę z chodnika stanowiąc, że może to zrobić tylko w następujących sytuacjach:

  • gdy opiekuje się dzieckiem do lat 10 kierującym rowerem – chodzi tu o jedno dziecko i co jest istotne - dziecko to samo kieruje rowerem;
  • gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – warunki te muszą być spełnione łącznie;
  • gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Jeżeli więc dojdzie to jednej z wymienionych sytuacji to rowerzysta może skorzystać z chodnika przy czym musi pamiętać by zachować szczególną ostrożność a także by ustępować miejsca pieszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rowerzysta korzystający z chodnika bez uzasadnionej przyczyny może zostać ukarany mandatem w wysokości 50 zł.

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Rower, którym porusza się rowerzysta musi zostać wyposażony w pewne minimalne elementy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy rower musi zostać wyposażony w:

  • z przodu – jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  • z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające,
  • co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Przepisy dopuszczają demontaż świateł pozycyjnych w rowerze, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy (bo np. porusza się rowerem jedynie w ciągu dnia).

Kask ochronny nie jest obowiązkowym elementem wyposażenia roweru jednak warto się na niego zdecydować, dla własnego bezpieczeństwa.

Przewóz dziecka

Rowerzyści muszą pamiętać o specjalnych zasadach przewożenia dzieci na rowerze. Otóż dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. Naruszenie tego obowiązku jest karane mandatem w wysokości 50 zł.

Obowiązek posiadania uprawnień

Ten obowiązek dotyczy tylko osób, które nie ukończyły 18 lat. Przepisy wymagają by takie osoby w czasie poruszania się na rowerze posiadały przy sobie kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii B1. Nieposiadanie uprawnień do jazdy na rowerze grozi mandatem w wysokości  100 zł.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (j.t. Dz.U z 2017 r. poz. 978 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 1614 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA