REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie? / Fot. Fotolia
Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżdżenie jednośladami po warszawskich buspasach to temat, który elektryzuje stołecznych motocyklistów. Czy można jeździć motocyklami po buspasach w Warszawie?

Zbliżająca się wiosna sprawia, że coraz większa liczba motocyklistów nie może się doczekać nadejścia cieplejszych dni. Ci z Warszawy zapewne zadają sobie teraz pytanie - czy można jeździć motocyklami po buspasach?

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź brzmi: jeszcze nie. Wszystko wskazywało na to, że od marca bieżącego roku będzie można jeździć motocyklami po warszawskich buspasach, jednak wciąż czekamy na ostateczną decyzję władz miasta. Ubiegłoroczne badanie wykonane przez Politechnikę Warszawską jednoznacznie wskazało, że nie ma żadnych przeciwwskazań do wpuszczenia jednośladów na buspasy. Także ZTM zgodził się na to rozwiązanie, biorąc pod uwagę fakt, że motocykliści nie będą wydłużać czasu przejazdów autobusów. Co więcej, wielu motocyklistów i tak jeździło po buspasach, np. na Trasie Łazienkowskiej, ponieważ było to znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe niż przeciskanie się przez stojące w korkach samochody.

Ostatnie doniesienia głoszą, że władze Warszawy czekają jeszcze na pozytywną opinię wydziału ruchu drogowego Komendy Stołecznej Policji, by móc w końcu wpuścić motocyklistów na buspasy. Kiedy w takim razie jednoślady w końcu dostaną zielone światło? Wysłaliśmy zapytanie do Urzędu Miasta, jednak jeszcze czekamy na odpowiedź. Warto dodać, że motocykliści mogą poruszać się po buspasach m.in. w Krakowie, Gdańsku i Łodzi.

AKTUALIZACJA 07.03.2018 r. - odpowiedź Urzędu Miasta Warszawa

REKLAMA

Otrzymaliśmy odpowiedź od Urzędu Miasta. Władze Warszawy wysłały prośby do miast, w których motocykliści jeżdżą po buspasach, by przesłały swoje statystyki, informacje i podsumowania, związane z wpuszczeniem jednośladów na tego typu drogi. Ponadto urzędnicy czekają również na opinie i statystki policji z m.in. Łodzi i Gdańska, które mają wykazać, czy wpuszczenie motocyklistów na buspasy wpłynęło na bezpieczeństwo na drogach. Co ciekawe, Komenda Stołeczna Policji negatywnie opiniuje zastosowanie tego rozwiązania w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AKTUALIZACJA 19.03.2018 r. - odpowiedź Komendy Stołecznej Policji

Zapytaliśmy się również rzecznika prasowego Komendy Stołecznej Policji o powody negatywnego opiniowania pomysłu wpuszczenia motocyklistów na warszawskie buspasy. Oto odpowiedź jaką otrzymaliśmy:

"Szanowny Panie,

Uprzejmie informuję, że w ocenie Komendy Stołecznej Policji dopuszczenie motocykli do poruszania się po pasach BUS może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności podczas wykonywania manewrów wyprzedzania i omijania przez kierujących autobusami i motocyklami.

Nasze doświadczenia wskazują, że motocykliści często poruszają się z prędkością większą od dozwolonej, więc jest wysoce prawdopodobne, że nie będą poruszać się za jadącym autobusem lecz zechcą go wyprzedzić, przekraczając przy tym linię ciągłą i wjeżdżając na pas przeznaczony do poruszania się pozostałych pojazdów, co może skutkować wypadkami drogowymi.

Ponadto kierujący autobusami podczas włączania się do ruchu, przy wyjeździe z zatoki autobusowej także będą musieli wykazać się dużo większą ostrożnością. Motocykl jest słabiej widoczny w lusterku niż samochód.

Należy również pamiętać, że pasy BUS zaprojektowano w celu usprawnienia przejazdu komunikacji miejskiej, a dopuszczenie do poruszania się po pasach BUS motocykli może skutkować zarówno powstawaniem sytuacji niebezpiecznych na drodze, jak i pogorszyć płynność ruchu na pasach BUS.

Jednocześnie przypominam, że opinia Komendy Stołecznej Policji nie jest wiążąca dla zarządcy drogi, który może wprowadzić zmiany w organizacji organizacji ruchu.

Z poważaniem,

Wydział Komunikacji Społecznej
Komendy Stołecznej Policji"

AKTUALIZACJA 23.03.2018 r - motocykle wjadą na buspasy

Podczas wczorajszego spotkania motocyklistów z władzami miasta i przedstawicielami stołecznej policji udało się dojść do porozumienia między stronami. Po dyskusji ustalono, że motocykliści będą mogli testowo wjechać na buspasy na ulicy Radzymińskiej oraz na Trasie Łazienkowskiej, a będzie to możliwe najprawdopodobniej już od maja bieżącego roku. Okres testowy potrwa prawdopodobnie do końca października 2019 roku, a po tym czasie zostaną podsumowane skutki decyzji. Jeśli pomysł wpuszczenia jednośladów na buspasy się sprawdzi, to w kolejnych latach zostanie on wdrożony na stałe.

AKTUALIZACJA 25.04.2018 r. - motocykliści wjadą na warszawskie buspasy już 1 maja

Stołeczni motocykliści w końcu się doczekali - od pierwszego maja będą mogli poruszać się po warszawskich buspasach na Trasie Łazienkowskiej i ul. Radzymińskiej. Trwa właśnie montaż odpowiednich tablic informacyjnych, a 27 kwietnia odbędzie się oficjalna konferencja prasowa, podczas której zostanie ogłoszona możliwość korzystania przez motocyklistów z podanych wyżej buspasów.

Ważna informacja dla posiadaczy motorowerów i skuterów z silnikami o pojemności 50 cm3 - tego typu pojazdy nie będą mogły korzystać z warszawskich buspasów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA