REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Mercedes 280 GE Dakar
Mercedes 280 GE Dakar
Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes 280 GE Dakar był napędzany benzyniakiem M110 i pokonał 12 tys. km w ciągu 20 dni. Skutek? G klasa wygrała rajd Paryż-Dakar 1983.
rozwiń >

Rajd Paryż-Dakar 1983. 193 auta, 20 dni i 12 tys. km

Po raz pierwszy kilkuset poszukiwaczy przygód wyruszyło z francuskiej metropolii do stolicy Senegalu w roku 1978. W 1983 r. odbyła się piąta oficjalna edycja imprezy. Ekipy wystartowały 1 stycznia wczesnym rankiem z paryskiego Place de la Concorde (pol. Plac Zgody). Po około dwudziestu ekstremalnie wymagających, codziennych etapach wiodących przez pustynie, mocno przerzedzony skład uczestników dotarł do Dakaru na wybrzeżu Atlantyku.

REKLAMA

Ważne

W sumie samochody osobowe, ciężarowe i motocykle pokonały dystans od 10 do 12 tys. km. Każdy z codziennych etapów liczył od 300 do 1000 km. W 1983 r. do pokonania tej odległości przystąpiły 193 samochody, buggy i ciężarówki oraz 111 motocykli.

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Materiały prasowe Mercedes

61 aut dotarło do mety. Mercedes 280 GE Dakar zwyciężył!

Rajd Paryż-Dakar w roku 1983 ukończyło tylko 61 samochodów osobowych i ciężarowych oraz 28 motocykli. Zwycięski team składał się z Ickxa i Brasseura. Ci pokonali rajd Mercedesem 280 GE Dakar. Historia tego auta jest więcej niż ciekawa. Szczególnie że wbrew pozorom nie pracowali nad nim Niemcy, a... Francuzi! Konkretnie francuski oddział Mercedes-Benz. Do projektu przydzielono Georga Berkmanna, dyplomowanego inżyniera, który odpowiadał za procesy spalania w silnikach aut osobowych stosowanych w pojazdach użytkowych.

Silnik Mercedesa M110: 2,8 litra, 6 cylindrów i modyfikacje

George Berkmann na potrzeby wymagającej misji rajdu Paryż-Dakar 1983 przerobił 6-cylindrowy motor M 110 z dwoma wałkami rozrządu zamontowany w Mercedesie 280 GE. Jako bazę wybrał wariant podstawowy o mocy 185 koni mechanicznych. Głównym celem było wzmocnienie jednostki. Berkmann zastosował wałki rozrządu pierwotnie zaprojektowane z myślą o podniesieniu osiągów roadstera 280 SL (R 107). W efekcie moc rajdowej G klasy wzrosła do 197 koni mechanicznych.

Ważne

Jednym z nietypowych rozwiązań była pompa hydrauliczna, która w serii 123 kombi służyła do regulacji prześwitu. W rajdowym 280 GE wykorzystano ją natomiast do chłodzenia manualnej skrzyni biegów.

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Materiały prasowe Mercedes

Mercedes 280 GE Dakar osiągał 175 km/h. To za mało na rajd!

Ze swoim ulepszonym silnikiem 280 GE osiągał maksymalną prędkość 175 km/h, o 25 km/h wyższą niż wariant seryjny. Po doświadczeniach z 1982 r. Berkmann był jednak przekonany, że takie tempo nie wystarczy do zwycięstwa, do którego ekipa dążyła w 1983 r. Czemu zatem inżynier nie doskonalił dalej jednostki napędowej? Z uwagi na kwestie niezawodności radykalne zwiększenie mocy silnika nie wchodziło jednak w rachubę. Dlatego twórcy poszli nieco innym tropem. Skupili się na aerodynamice nadwozia. A z tą w G klasie było zdecydowanie kiepsko...

Przystanek autobusowy, czyli dakarowy Mercedes 280 GE

REKLAMA

Berkmannowi nie zależało na stylistyce. Dlatego wziął kilka plastikowych rur kanalizacyjnych o średnicy 70 mm, połączył je i zamocował wokół przedniej szyby. Z tyłu zdecydował się efektowne przedłużenia dachu oraz ścian bocznych. Wśród pracowników zmodyfikowane 280 GE zyskało nazwę "przystanku autobusowego". Rezultat był jednak zgodny z założeniem – opór powietrza został znacząco zoptymalizowany. Pomiary w tunelu aerodynamicznym w Untertürkheim wykazały, że wartość współczynnika oporu powietrza Cd spadła z pierwotnych 0,52 do 0,41 – czyli o 20,5 proc.

Dzięki zmianom w aerodynamice prędkość maksymalna wzrosła o ponad 20 km/h, do prawie 200 km/h, a zużycie paliwa spadło o 5 litrów na 100 kilometrów – podsumował ponoć po zakończeniu prac Georg Berkmann.

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Materiały prasowe Mercedes

Niska jakość paliwa? Mercedes 280 GE Dakar nie boi się

Moc była, prędkość maksymalna było. Co pozostało? Wyłącznie remedium na niską jakość paliwa. Berkmann przemieścił wlot powietrza do silnika w kierunku wnętrza, do miejsca, gdzie temperatury zwykle są niższe, a zawartość pyłu w powietrzu jest mniejsza. Na złą jakość benzyny wybrał proste, ale skuteczne lekarstwo. Na rozdzielaczu zapłonu pojawiły się żółte i czerwone oznaczenia. Dzięki temu kierowcy mogli szybko dostosować kąt wyprzedzenia zapłonu, gdyby silnik stukał z powodu złej jakości paliwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    REKLAMA

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    REKLAMA

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    Na stacjach ceny paliw już niższe, a będzie jeszcze taniej!

    Wreszcie obniżki cen paliw na stacjach. To pierwsze od połowy października, a analitycy przewidują, że to jeszcze nie koniec. Na przełomie listopada i grudnia maja spaść ceny wszystkich paliw.

    REKLAMA