Top: Mało znane innowacje Toyoty? Lista jest długa!
REKLAMA
REKLAMA
Japończycy przykładają ogromną wagę do technologii. Właśnie dlatego każdego roku wydają na badania i rozwój aż 9 miliardów dolarów. Tak potężne nakłady finansowe skutkują opracowaniem serii innowacyjnych rozwiązań. Nie wszystkie - identycznie jak np. napęd hybrydowy promowany przez Toyotę od przeszło 20 lat - przedzierają się do szerokiej świadomości. W jakich dziedzinach dalekowschodnia marka mimo wszystko była pionierem? Opowiada o tym poniższa lista.
REKLAMA
Fotochromatyczne lusterko już od roku 1982!
Toyota Mark II serii X60 zaprezentowana na początku lat osiemdziesiątych stała się jednym z ważniejszych innowatorów. Już w roku 1982 model otrzymał m.in. fotochromatyczne lusterko wsteczne. Specjalna warstwa elektrolityczna, którą pokryte zostało zwierciadło, sprawia że powierzchnia samodzielnie przyciemnia się podczas jazdy nocą i zapobiega oślepianiu kierowcy przez pojazdy jadące z tyłu. Wynalazek był o tyle ciekawy, że choć Mark II był sedanem klasy średniej, fotochromatyczne lusterko wsteczne trafiło do segmentu F - aut luksusowych dopiero w roku 1989 za sprawą premiery Lexusa LS. W modelach takich jak Mercedes klasy S czy BMW serii 7 nie było wcześniej oferowane!
Pionowe lampy to domena Volvo? Błąd!
Pionowe lampy? Powody ich stosowania mogą być dwa. Pierwszy są aspekty związane ze stylistyką. Potrafią naprawdę dobrze wyglądać! Drugim jest kwestia bezpieczeństwa. Wysoko umieszczone światła są lepiej widoczne dla innych użytkowników dróg, a przez to wcześniej informują np. o tym, że pojazd hamuje. I choć reflektory tego typu kojarzą się przede wszystkim z Volvo 850 z roku 1993 czy Pontiacem Trans Sport z roku 1989, rozwiązanie debiutowało jako część Toyoty Corolli Staion Wagon 4WD (generacja AE95) już w roku 1988. Ciekawa jest historia sprzedaży pojazdu ze stałym napędem obydwu osi. W Stanach Zjednoczonych był nazywany Corollą All-Trac, w Anglii Corollą 4WD Estate, a Francji Corollą Escape.
Intercooler chłodzony... cieczą
Japończycy na rynku motoryzacyjnym są znani przede wszystkim z silników wolnossących. I żeby się o tym przekonać wystarczy przypomnieć sobie nie tylko wyśmienite konstrukcje typu VVT-i znane z lat dziewięćdziesiątych, ale nawet obecnie stosowane układy hybrydowe. Skąd zatem intercooler chłodzony cieczą? Ten stał się standardem w Toyocie Soarer serii Z10 z roku 1983 - oferowanej tylko na rynku japońskim. Intercooler chłodzi powietrze dostarczane do układu doładowania. W ten sposób zwiększa efektywność pracy silnika. Wcześniej rozwiązanie stosowane było głównie w potężnych silnikach diesla stosowanych w ciężarówkach, ewentualnie konstrukcjach rajdowych biorących udział w serii WRC.
Zobacz również: Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?
GPS dysponujący syntezatorem mowy
Dziś komunikaty głosowe w nawigacji satelitarnej są standardem. Nie zawsze jednak tak było. Nie zawsze - a konkretnie do roku 1992, gdy Toyota zaprezentowała pierwszy na świecie system elektronicznej mapy, który przekazywał kierowcy informacje dotyczące trasy za pomocą syntezatora mowy. Opcja ta była dostępna w Toyocie Celsior, która poza Japonią była nazywana Lexusem LS 400 pierwszej generacji.
Światła mijania typu LED - Toyota to pionier
Systemy wspomagające są ważne, układy trakcyjne też odgrywają potężną rolę podczas jazdy. Tak naprawdę jednym z ważniejszych systemów bezpieczeństwa są jednak reflektory. A system oparty o LED-owe światła mijania jako pierwszy na świecie zaprezentował Lexus. Co stanowi o jego wartości? Ogromna jasność i kontrast obrazu roztaczanego przed kierowcą. W ten sposób widzi on nie tylko lepiej, ale i więcej, przez co wcześniej może identyfikować ewentualne zagrożenia występujące podczas jazdy w nocy. Reflektory wyposażone w światła mijania oparte o diody LED zadebiutowały w roku 2006 i stały się elementem wyposażenia standardowego dwóch modeli - Lexusa LS 600h oraz Lexusa LS 600h L.
Zobacz również: Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery
Innowacyjne poduszki powietrzne. Tak, to też Toyota!
XXI wiek to przede wszystkim dwa kierunki rozwojowe - pierwszym jest ekologia, drugim bezpieczeństwo. Pod koniec pierwszej dekady Japończycy zaprezentowali dwa dość unikalne rozwiązania. Pierwsze stało się standardem w modelu iQ w roku 2008. Mowa o kurtynowej poduszce powietrznej, która została umieszczona za tylnymi fotelami. Jakie było zastosowanie pierwszej na świecie kurtyny okiennej? Miała odbierać część siły uderzenia i chronić podczas wypadku pasażerów np. przed odłamkami szkła pochodzącego z szyby zamontowanej w klapie bagażnika. W roku 2009 do produkcji trafił inny typ airbagu - centralna poduszka powietrzna chroniąca pasażerów przewożonych z tyłu pojazdu.
Zobacz również: Działanie i rodzaje poduszek powietrznych
Dach z tworzywa sztucznego
Samochody terenowe miały przede wszystkim dawać frajdę podczas jazdy poza utwardzonymi szlakami. Dość szybko stały się jednak na tyle kultowe, że lista ich zastosowań stała się dużo szersza. Terenówki weszły na listę pojazdów lifestylowych. A to sprawiło, że wzrosła popularność wersji typu hardtop. Japończycy widząc trend postanowili stworzyć lekką konstrukcję zdejmowanego dachu, która jednocześnie okaże się trwała. I pomocne przy tym stało się tworzywo sztuczne wzmocnione włóknami. Gotowy element został opracowany w roku 1957 i stał się częścią Toyoty Land Cruiser FJ25. Hardtop najczęściej jest jednak spotykany w modelach Land Cruiser FJ40 czy FJ70 z lat osiemdziesiątych.
Ostrzeżenia głosowe po raz pierwszy w Toyocie
Komunikaty głosowe kojarzą się przede wszystkim z nawigacją satelitarną i współczesnymi systemami multimedialnymi. To jednak nie do końca prawda. A udowadnia to Toyota Mark II serii X60 zaprezentowana w roku 1980. Auto klasy średniej za pomocą syntezatora mowy informowało kierowcę o wystąpieniu awarii i konieczności sprawdzenia działania poszczególnych układów w aucie czy ryzyku wystąpienia gołoledzi w sytuacji, w której temperatura otoczenia spadała w okolice zera. Komunikaty głosowe dotyczącej jednak przede wszystkim usterek trzy lata później pojawiły się w Audi i Austinie. W pierwszym przypadku głosu komputerowi w pojeździe użyczyła Patrizia Lipp - niemiecka spikerka, a drugim Nicolette Mackenzie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.