REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultowe silniki japońskich marek

Silnik 2JZ-GTE
Silnik 2JZ-GTE
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Kultowe japońskie silniki nie bez powodów zdobyły na świecie rzesze fanów, którzy doceniają nie tylko ich niezawodność, ale również dużą podatność na modyfikacje. Oto lista kilku jednostek napędowych, które są obiektami marzeń wielu motoryzacyjnych maniaków.
Silnik 2JZ-GTE

Silnik 2JZ-GTE

Toyota

Toyota

Toyota 1JZ-GTE i 2JZ-GTE

Sześć cylindrów w układzie rzędowym. Pojemność: od 2,5 do 3 litrów. Zalety: dostępność i dobry potencjał do tuningu.

REKLAMA

Silniki Toyoty z rodziny JZ zyskały już status legend. Solidny żeliwny blok jest w stanie wytrzymać niemal każdą modyfikację, a trzeba wspomnieć, że tunerzy potrafią doprowadzić moc tych motorów do absurdalnych niemalże poziomów. Modyfikacje ułatwia również udana konstrukcja głowicy.

REKLAMA

Gdzie można znaleźć motory o tym oznaczeniu? Przez cały okres swojej produkcji jednostki z rodziny JZ trafiły między innymi do Toyoty Supry 3. i 4. generacji oraz do kilku sedanów tego producenta, takich jak Chaser, Cresta Mark II, Verossa czy Corona. Jednym z popularniejszych wariantów tego silnika jest trzylitrowy, turbodoładowany 2JZ-GTE zastosowany w Lexusie IS 300 i Toyocie Suprze Turbo Mk IV.

Motory linii JZ znalazły wielkie uznanie w motorsporcie i tuningu. Uwielbiają je drifterzy, co owocuje wszczepieniem takich jednostek np. w Toyotę Corollę AE86, Mazdę RX-7 czy Nissana Skyline. W Rosji silnik ten trafił nawet do... sportowej Wołgi. Niektórzy tunerzy decydują się na połączenie głowicy 2,5-litrowego silnika 1JZ z blokiem 3-litrowej jednostki 2JZ, zyskując większą pojemność. Tak skonfigurowany motor jest określany w świecie tuningu jako 1,5JZ.

Toyota Supra

Toyota Supra

Toyota

Toyota

Toyota 3S-GE / GTE

Cztery cylindry w układzie rzędowym. Pojemność: 2 litry. Zalety: dostępność, dobry potencjał do tuningu, duży dostęp do części zamiennych.

Klasyczne jednostki 3S-GE / GTE powstały zgodnie z tradycyjnym podejściem do sztuki projektowania silników. Sportowa 16-zaworowa głowica została osadzona na żeliwnym bloku pochodzącym z produkowanego seryjnie silnika serii S. W przypadku tych jednostek za konstrukcję głowicy odpowiadali inżynierowie Yamahy.

Silniki te były produkowane w różnych wersjach od 1984 do 2007 roku. Istnieje pięć generacji 3S-GE o mocy od 135 do 210 KM i pięć generacji w odmianie turbodoładowanej 3S-GTE o mocy od 185 do 265 KM.

W większości przypadków silniki 3S-GE / GTE były montowane w modelach z poprzecznym układem jednostki napędowej - takich jak Toyota Carina E, Caldina, RAV4, Celica czy Toyota MR2. W odmianę z turbosprężarką wyposażona była Toyota Celica GT-Four. Niewielka liczba silników 3S-GE została wyprodukowana do montażu wzdłużnego w Toyocie Altezza RS200, sedanie z napędem na tylne koła.

Nissan SR20DE / SR20DET / SR20VET

Cztery cylindry w układzie rzędowym. Pojemność: 2 litry. Zalety: dobry potencjał do tuningu, dostęp do części zamiennych.

REKLAMA

Silniki z serii SR20 to jedne z najbardziej uznanych silników Nissana z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Z powodzeniem były montowane w wielu ówczesnych modelach tego producenta. Można je było znaleźć między innymi w takich modelach jak Primera, Sunny czy Pulsar.

Wśród wersji z turbodoładowaniem SR20DET / SR20VET można znaleźć ponad dziesięć odmian. Nazwy Redtop, Silvertop czy Blacktop pochodzą od koloru pokrywy zaworów. Różnice między wariantami obejmują między innymi ciśnienie doładowania, jednostkę sterującą i wiele innych drobiazgów.

Toyota 1UZ-FE i 3UZ-FE

Układ V8 z dwoma wałkami rozrządu. Pojemność: 4 i 4,3 litra. Zalety: dobra baza do tuningu, niewielka masa.

Wyprodukowane przez Toyotę silniki V8 1UZ-FE i 3UZ-FE zdobyły szacunek i popularność wśród entuzjastów tuningu na całym świecie. Konstrukcja tych motorów zapewnia dobry potencjał do zwiększenia mocy, a dodatkową zaletą jest lekki, aluminiowy blok. Motory pasują do samochodów średniej wielkości i idealnie nadają się do aut z napędem na tylne koła.

Jednostki można znaleźć między innymi w luksusowych samochodach marki Lexus - w modelach GS 400, GS 430, LS 400 i LS 430. Trafił również do kultowego coupé tej marki - modelu SC 400 i do kabrioletu SC 430.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

Honda

Honda

Honda K20 / K24

Cztery cylindry w układzie rzędowym. Pojemność: 2 do 2,4 litra. Zalety: relatywnie duża moc.

Wyprodukowane przez Hondę motory K20 / K24 zasłynęły dzięki systemowi zmiennych faz rozrządu VTEC i do tej pory mają zwolenników na całym świecie. Dwulitrowa odmiana K20A stosowana w hatchbacku Civic Type-R potrafiła osiągnąć maksymalne obroty na poziomie 8 tys. obr./min. Odmiana 2,4 litra nie jest już tak wysokoobrotowa.

Silniki serii K sprawdzają się wszędzie tam, gdzie potrzebna jest niewielka masa, dobra moc i natychmiastowa reakcja na gaz.

Honda Civic Type-R
Honda
Toyota Supra
Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    REKLAMA

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA