REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eksploatować samochód w zimie?

auto zima
auto zima

REKLAMA

REKLAMA

Zaatakowała cię zima? Nie możesz uruchomić samochodu? Boisz się wyjechać na drogę? Specjalnie dla kierowców przygotowaliśmy zimowy poradnik o eksploatowaniu i jeżdżeniu autem zimą.

Jak odśnieżyć auto aby nie uszkodzić lakieru?

REKLAMA

REKLAMA

Nie wolno odśnieżać auta skrobaczką. Wiosną okazuje się, że mamy porysowany cały samochód, zapominając, co tak naprawdę jest tego powodem. Najlepiej jest wyposażyć się w szczotkę o miękkim włosiu. Zgarnie ona śnieg bez uszkodzenia lakieru, ale niestety nie usunie zamarzniętego śniegu. Jedynym sposobem, aby się go pozbyć jest zaparkowanie w miejscu, gdzie temperatura przekracza 0 stopni.

Warto raz na jakiś czas zaparkować samochód w cieplejszym miejscu. Mamy wtedy gwarancję, że roztopi się cały śnieg i lód. Jeżdżenie taką „śniegową bryłą” przez cały okres zimy nie jest zdrowe dla naszego auta. Jeśli do tego mamy nowy samochód, powinniśmy szczególnie uważać na przymarznięty śnieg, może on źle wpływać na nowy lakier.

Unikajmy szczotek kuchennych, są one zbyt twarde i mogą rysować powierzchnię lakieru.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokładne odśnieżanie jest również bardzo ważne. Powinniśmy unikać jazdy na tak zwanego „czołgistę”, czyli robiąc sobie tylko małe kółko na szybie przedniej, przez które mamy obserwować całą jezdnię.

Co zrobić z przymarzniętymi drzwiami?

Zobacz również: Jak zabezpieczyć uszczelki przed zimą?

Zamki należy przesmarować je olejem do zamków w płynie lub sprayu (np. białe, grafitowe) przynajmniej dwa razy w roku: jesienią i wiosną. Koszt butelki wystarczającej na wiele aplikacji nie powinien przekroczyć 40 zł, ale można też znaleźć tańsze preparaty. Jeśli jednak dojdzie do przymarznięcia, trzeba użyć odmrażacza. Kosztuje kilka złotych. To jednak i tak niewiele w porównaniu z kosztami, jakie mogą wyniknąć z próby siłowego otwarcia zamarzniętego zamka. Złamanie kluczyka i wizyta u ślusarza wiąże się z kosztem około 100 zł. Należy też pamiętać, by po skorzystaniu z odmrażacza nasmarować zamek olejem. Odmrażacz jest rozwiązaniem doraźnym i niszczy zamek. Należy też pamiętać, by nie zostawiać go w samochodzie. Nie zaleca się używania do otwierania odrdzewiaczy, takich jak płyn WD-40. Mogą doraźnie pomóc, ale oprócz wilgoci absorbują także smar, pozostawiając zamek bez ochrony.

Zobacz również: Jak poradzić sobie z parowaniem szyb?

Uszczelki konserwujemy je sprayem, płynem lub pastą na bazie silikonu. Zależnie od wybranego preparatu, jego koszt wynosi od kilku do kilkunastu złotych. Preparat należy nałożyć na uprzednio wyczyszczone i wysuszone uszczelki. Sprawia on, że guma staje się bardziej elastyczna i nie przylega do metalu. Pielęgnację należy powtarzać co dwa, trzy tygodnie. W wypadku uszczelek, dopuszczenie do ich przymarznięcia do metalu jest już dość problematyczne. Otwieranie na siłę może doprowadzić do popękania lub wręcz do wyrwania gumy.Jeśli uda się podważyć drzwi, można próbować spryskać ją odmrażaczem do szyb. Gdy uda się otworzyć drzwi, trzeba uszczelkę wyczyścić i nasmarować.

Jeśli przymarzły wycieraczki...

Próba uruchomienia przymarzniętych wycieraczek może skończyć się uszkodzeniem piór, porysowaniem szyby lub spaleniem silniczka. Nie ograniczajmy się tylko do oczyszczenia małego kawałka szyby, tylko odmrażajmy całą przednią szybę i pamiętajmy też o pozostałych. Szyby najwygodniej czyści się z lodu odmrażaczem. Można również skrobaczką, ale wówczas bardzo łatwo porysować szybę. Aby zminimalizować to ryzyko, należy utrzymywać szyby w czystości, gdyż zamarznięte drobiny piasku mogą porysować szybę podczas skrobania.

Zobacz również: Jak samodzielnie zamontować koła zimowe?

Nie polecamy polewania zamarzniętej szyby gorącą wodą. Takie ekspresowe odmrażanie na pewno skończy się jej pęknięciem. Przy dużych mrozach nie powinno się od razu kierować silnego i gorącego nawiewu na zimną szybę, gdyż powstałe wówczas naprężenia mogą doprowadzić do jej pęknięcia. Najlepiej od razu, po uruchomieniu zimnego silnika skierować nadmuch na szybę, gdyż stopniowe nagrzewanie nie powoduje dużych naprężeń. Trzeba sprawdzić, czy wycieraczki nie są przymarznięte, nawet wówczas, gdy na szybę dmucha już ciepłe powietrze. W wielu samochodach nadmuch znajduje się powyżej piór, więc nadal mogą być one przymarznięte.

A co z odpalaniem i ruszaniem?

Bez względu na fakt, jaki mamy olej w silniku, podczas warunków pogodowych, kiedy temperatura spada poniżej „-10” musimy odpowiednio uruchamiać samochód. Czego się wystrzegać?

1. „Przegazowywania” – w ten sposób jedynie wymuszamy wyższe obroty nie gwarantując silnikowi smarowania. Podczas uruchamiania auta w miarę możliwości nie naciskajmy gazu. Dajmy silnikowi kilkanaście sekund na osiągnięcie odpowiedniego ciśnienia oleju.

2. Grzania samochodu na postoju - teoretycznie najkorzystniejsza jest sytuacja, gdy uruchomimy silnik i ruszamy w trasę. Wówczas opory ruchu związane z toczeniem (często po błocie pośniegowym), pracą wału korbowego i wałków skrzyni biegów w gęstym oleju, szybciej wytworzą temperaturę pracy niż stojący, uruchomiony silnik. W praktyce możliwe jest uruchomienie silnika i odśnieżenie szyb przy pracującym silniku. Jednak czekanie, aż samochód uzyska temperaturę i dopiero wówczas ruszenie, jest zupełnie niepotrzebne. Nie należy jednak tego mylić z ruszaniem natychmiast po uruchomieniu silnika. Po uruchomieniu odczekajmy zawsze kilka-kilkanaście sekund aż ciśnienie oleju osiągnie odpowiedni poziom. Jeśli nie musimy, nie używajmy w tym czasie pedału gazu.

3. Ostrego ruszania - niska temperatura wpływa niekorzystnie nie tylko na oleje w silniku i skrzyni biegów. Wadliwie działają także amortyzatory. Gęstość płynu, przy hydraulicznych i działanie zaworów, przy olejowych i gazowych, są znacznie ograniczone, i przez pierwsze kilometry czujemy jakbyśmy jechali wozem drabiniastym. Mamy wówczas sytuację, że zamiast amortyzacji wahnięć karoserii, mamy metaliczne uderzenia elementów. Ten czas, gdy amortyzator nie zacznie pracować prawidłowo może doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora, a także narażonych na „uderzenie” mocowań do karoserii i wahacza.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

4. Ciągnięcia samochodu na rozruch - z reguły nie pasek rozrządu jest największym mankamentem w okresie zimy, ale rolka napinacza. Jeżeli pracuje ona z oporami, to przy niższych temperaturach opory te zwiększają się. Gdy dodamy do tego opór wału korbowego związany z ruchem w gęstym oleju, oraz wymuszony ruch od kół napędowych podczas ciągnięcia, to przeskok paska jest bardzo prawdopodobny. Zamiast liczyć na życzliwych sąsiadów, którzy „pociągną” do rozruchu, warto mieć nowy sprawny akumulator. Jeśli go nie mamy, możemy spróbować odpalić auto z kabli.

Jak hamować?

Współczesne samochody, zwłaszcza te z „wyższych półek” mają zamontowane różnego rodzaju systemy, pozwalające nawet nie w pełni wprawnemu kierowcy hamowania na śliskiej nawierzchni. Najbardziej znanym jest ABS (Anti-Lock Breaking System), który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, nawet bardzo gwałtownego. 

Liczne tańsze modele samochodów i starsze pojazdy nie mają jednak takich udogodnień elektronicznych. Ich kierowcy muszą przy hamowaniu stosować technikę, znaną od co najmniej 80 lat, a od niedawna nazywaną „ABS dla ubogich”. Jest to tzw, hamowanie pulsacyjne. Polega ono na tym, aby w czasie hamowania nie naciskać stale pedału hamulca, ale aby naciskać i go i puszczać z jak największą częstotliwością.

Podczas hamowania na śliskiej nawierzchni nie wysprzęglać ani nie włączać biegu jałowego! Pracujący silnik połączony z kołami przez skrzynię biegów zapobiega ich blokowaniu. 

Zobacz również: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Hamowanie pulsacyjne należy przećwiczyć na jakimś dużym, pustym placu ze śliską nawierzchnią (może być ubity śnieg, lód lub lodoszreń po marznącej mżawce). Po wielu godzinach ćwiczenia można dojść do skrócenia drogi hamowania nawet o kilka metrów, w stosunku do tej z początków ćwiczeń. Te kilka metrów może w przyszłości zadecydować o życiu kierowcy i jego pasażerów.

Zobacz również: Dobre nawyki na drodze

Oczywiście jakość hamowania na śliskiej nawierzchni nie zależy jedynie od skuteczności ABS, czy umiejętności kierowcy, ale także od zastosowanych w pojeździe opon. Muszą to być opony pochodzące od renomowanego producenta, odpowiednie na daną porę roku, z nieużytym poza dopuszczalną granicę bieżnikiem.

Żaden system i żaden sposób hamowania nie jest skuteczny na czystym, gładkim lodzie. W takich warunkach droga hamowania z najlepszym modelem ABS może przy początkowej prędkości 30 km/godz. wynieść nawet ponad 100 metrów. Takie warunki można czasem spotkać na drodze i wówczas lepiej zrezygnować z dalszej jazdy do czasu, aż droga zostanie posypana piaskiem.

Jak jeździć po śliskim?

Na oblodzonej nawierzchni w każdej chwili, nawet przy bardzo małej prędkości może się zdarzyć, że samochód nagle przestanie reagować na hamulce i ruchy kierownicą. Nie wszyscy kierowcy takich samochodów mają szczęście. Wielu kończy jazdę w przydrożnym rowie, na drzewie lub słupie albo na innym samochodzie.

Nawet jadąc bardzo wolno i ostrożnie po śliskiej drodze można niespodziewanie wpaść w poślizg. Może być on wynikiem najechania na przymarznięty do drogi kamień. Może go spowodować silny podmuch wiatru przy wyjeżdżaniu na otwartą przestrzeń zza stojącego przy drodze dużego budynku, muru lub z lasu.

Wszystkie bez wyjątku samochody są podsterowne lub nadsterowne. Te dwa pojęcia są związane z reagowaniem samochodu na ruchy kierownicy. Rzeczywisty tor jazdy po łuku nigdy nie odpowiada temu, który wynikałby z ustawienia przednich kół samochodu. Samochód podsterowny ma tendencje do „uciekania” na zewnątrz łuku. Nadsterowny wręcz przeciwnie: zacieśnia łuk wbrew woli kierowcy. Nadsterowność jest cechą charakterystyczną samochodów z przednim napędem, podsterowne są auta z napędem na tylną oś.

Panuje nie do końca słuszne, a przez to bardzo niebezpieczne przekonanie, że samochody z przednim napędem są mniej podatne na poślizgi. Uważa się, że napędzane przednie koła „wciągają” samochód w jazdę po łuku, tym samym powodując, iż będzie on miał utrudnione poruszanie się po stycznej do tego łuku, a wiec będzie trudniej wpadał w poślizgi na zakrętach. Takie twierdzenie jest słuszne jedynie w przypadku, gdy przednie, napędzane koła nie stracą przyczepności. Jeżeli ją utracą, a w poślizgu zwykle tak się dzieje, jedynym ratunkiem jest odłączyć od nich silnik przez wciśnięcie pedału sprzęgła do oporu, a następnie wyprowadzanie samochodu odpowiednimi ruchami kierownicy.

Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

Wpadaniu w poślizgi bardzo dobrze przeciwdziała jazda na dobrych oponach samochodem o idealnie działających amortyzatorach i z adekwatną do warunków drogowych prędkością.

Lista miejsc, gdzie zimą łatwo o poślizg

• Na mostach, mostkach i wiaduktach;
• Na obszarach leśnych
• Na drogach, wiodących w pobliżu rzek i zbiorników wodnych;
• Na obszarach częstego występowania mgieł, np., w górach i w górskich dolinach;
• Na wszystkich drogach z zalegającym błotem pośniegowym, nieodśnieżonych, nie posypanych substancjami chemicznymi i piaskiem, na drogach pokrytych ubitym śniegiem, zwłaszcza gdy znajdują się na nich koleiny;
• Na wszystkich drogach, bez względu na rodzaj ich nawietrzni, po opadzie deszczu lub marznącej mżawki.

Więcej o eksploatacji i jeździe zimą: serwisy Auto Zima oraz Technika jazdy

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA