REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykopać samochód z zaspy lub błota?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Aby wykopać auto z zaspy powinno podłożyć się trapy
Aby wykopać auto z zaspy powinno podłożyć się trapy

REKLAMA

REKLAMA


Gdy samochód ugrzęźnie w zaspie śnieżnej, błocie lub w innym miejscu, jednym ze sposobów, aby wyprowadzić go z tej sytuacji jest podłożenie pod jego koła desek, gałęzi itp.

Są to środki zastępcze, a ich skuteczność bywa różna. O wiele lepiej nadają się do tego celu specjalne dywaniki, zwane trapami. W wersji dla samochodów niewielkich, osobowych są to długie, poprzecznie sztywne dywaniki, zbudowane z szeregu metalowych, kewlarowych lub drewnianych poprzeczek, połączonych w sposób trwały mocną linką.

REKLAMA

Poprzeczki są od siebie oddzielone dystansowymi tulejkami. Tworzy się w ten sposób kratownica, o szerokości mniej więcej dwukrotnej niż szerokość opony i długości nawet dwóch metrów. W droższych egzemplarzach, wykonanych z metalu, poprzeczki mają po obu stronach wypusty w postaci kilkumilimetrowej wysokości kopułek, które zwiększają przyczepność koła do trapu i trapu do gruntu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

REKLAMA

Trapy podkłada się pod koło jezdne, lub pod oba koła, jeżeli utraciły one całkowicie przyczepność. Wkłada się je od strony, w którą ma pojechać samochód. Nie trzeba wpychać ich głęboko, wystarczy podłożyć tak, aby chwyciło je koło i wciągnęło pod siebie. Potem pozostaje już tylko delikatne operowanie gazem – trapy też nie mają nieograniczonej przyczepności do gruntu.

Jeżeli samochód z tylnym napędem korzysta z trapów przy wyjeżdżaniu do przodu, nie powinien nikt znajdować się za nim. Trap może zostać wyrzucony przez kręcące się koło z dużą siłą i ranić osobę, która znajdzie się na drodze jego lotu. To samo dotyczy pojazdu z przednim napędem przy wyjeżdżaniu do tyłu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wożenie zwiniętych trapów w bagażniku niewielkiego samochodu jest kłopotliwe. Należy więc je zabierać ze sobą jedynie wtedy, kiedy planuje się jazdę po drogach gruntowych lub w terenie, zasypanym nieuprzątniętym śniegiem. Kupując trapy, wybrać najmniejsze z dostępnych, nawet o szerokości tylko takiej, jak opona i długości 1 m. Nieraz tak niewiele potrzeba, aby wyjechać z pułapki.

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

REKLAMA

Całkiem dobre trapy można wykonać samodzielnie z metalowych (aluminiowych) listewek o grubości 4 lub 5 mm, szerokości około 3 do 6 cm i długości 25 cm. W każdej z nich nawiercić 3 otwory o średnicy 8 mm: dwa symetrycznie po bokach w odległości kilku cm od krawędzi i jeden w środku. Wszystkie listewki muszą być bliźniaczo do siebie podobne. Następnie przewlec przez wszystkie otwory linkę poliamidową o grubości 7 mm.

Jako tulejki utrzymujące dystans miedzy poprzeczkami, można zastosować po kilka typowych nakrętek M8 lub kawałki rurki mosiężnej lub aluminiowej grubościennej, o długości około 40 do 50 mm. Długość takiego dywanika zależy od ilości użytych poprzeczek i długości tulejek dystansowych i może być dowolna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA