Gotówka, leasing czy wynajem? Leasing na samochód: zasady i możliwości
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Firmy mogą stać się użytkownikami samochodu poprzez jego zakup za gotówkę lub leasingując. Każde z rozwiązań ma swoje zalety. Kupując za gotówkę, cena samochodu jest niższa niż w leasingu. Jednak poważną wadą jest zmniejszenie kapitału obrotowego firmy. Na dodatek nie może ona wpuścić w koszty od razu całej kwoty zakupu. Amortyzacja nowego samochodu trwa 60 miesięcy, czyli cenę samochodu trzeba podzielić na 60 części i co miesiąc odliczać jedną od dochodu. W przypadku używanych samochodów jest to 30 miesięcy. Przedsiębiorca musi też wziąć pod uwagę, że zakup auta z drugiej ręki wiąże się z większym ryzykiem awarii niż dla nowego pojazdu.
REKLAMA
Leasing operacyjny oferuje inne korzyści: raty są odliczane od dochodu w faktycznej wysokości w bieżącym miesiącu, zatem jeśli klient potrzebuje wysokich kosztów w miesiącu podpisania umowy, może wpłacić wysoką pierwszą wpłatę
i zostanie ona w całości potraktowana jako koszt firmy w tym miesiącu – bez rozkładania amortyzacji na następne miesiące. Jednak leasing ma także wady: jest dość drogi, a raty są wysokie nawet przy rozłożeniu spłaty na 4 lata.
Z kolei wybór auta używanego oznacza wyższe oprocentowanie leasingu.
Zobacz też: Test Toyota Verso 1.6 D-4D Premium
Atrakcyjny wynajem długoterminowy
REKLAMA
Sposobem na uniknięcie wysokich rat w niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym jest wynajem długoterminowy. Dobrym przykładem takiej oferty może być oparty na leasingu operacyjnym program Toyota Business SmartPlan.
W przypadku skorzystania z niego, klient uzyskuje nie tylko takie same korzyści podatkowe jak w zwykłym leasingu operacyjnym, ale otrzymuje nawet więcej: bardzo niskie raty (niższe nawet o 60 proc. w stosunku do zwykłego leasingu) dzięki temu, że nie spłaca całej wartości samochodu, lecz jedynie utratę jego wartości w okresie trwania umowy.
SmartPlan Toyoty to atrakcyjna alternatywa dla klasycznego leasingu, kredytu oraz zakupu gotówkowego, umożliwia małym przedsiębiorstwom dostęp do nowego samochodu na warunkach do tej pory zarezerwowanych jedynie dla dużych firm. – Miesięczny koszt usługi Smart Plan jest stały, dzięki czemu przedsiębiorcy z łatwością mogą planować budżet i prowadzić księgowość. Tak jak w przypadku klasycznego leasingu, całą ratę mogą wliczać do kosztów uzyskania przychodu firmy – podkreśla dyrektor ds. sprzedaży w Toyota Leasing Polska, Bogdan Grzybowski.
Zobacz też: Test Toyota Auris Touring Sports (kombi) Hybrid: najlepsza w mieście
Bądź Smart
Do najważniejszych zalet SmartPlanu należą m.in.: niskie koszty miesięczne, a w zależności od wybranej oferty (Easy, Easy Plus i Comfort) wliczona jest w miesięczną ratę obsługa pojazdu (serwis, opony, ubezpieczenie) oraz gwarancja auta zastępczego. Warto też wspomnieć, że ryzyko finansowe związane z najmem samochodu leży po stronie zarządzającego, a nie klienta.
Zobacz też: Test Toyota Corolla 1.6 Valvematic/132 KM
Na usługę Smart Plan zdecydowało się juzż ponad 500 firm z polskiego sektora MŚP. To najczęściej kilkuosobowe firmy z dużych aglomeracji. Klienci decydują się na 1 lub 2 auta firmowe. Podpisując umowę wynajmu, przedsiębiorcy wpłacają zazwyczaj kapitał własny w wysokości 15 proc. wartości auta. Program jest jednak pod tym względem elastyczny - pierwsza wpłata może wynieść od 0 do 40%. W ramach usługi, najpopularniejszym modelem jest kompaktowa Toyota Auris oraz należąca do klasy średniej Toyota Avensis. Klient otrzymuje co miesiąc dwie faktury - za ratę leasingową i za kompleksową obsługę wraz z ubezpieczeniem. Obie faktury rozlicza się identycznie jako koszt w bieżącym miesiącu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.