REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie dobrać hak holowniczy do samochodu?

Dobór haka holowniczego do samochodu
Dobór haka holowniczego do samochodu
Brink

REKLAMA

REKLAMA

Dobór haka holowniczego do samochodu to niełatwe zadanie. Jakie parametry trzeba uwzględnić? Na co zwrócić uwagę?

Dobór haka holowniczego do samochodu

Podejmując decyzję o zakupie samochodu kierujemy się rozmaitymi czynnikami. Pod uwagę bierzemy jego parametry, wygląd, praktyczność czy funkcje jakie będzie pełnił. Niekiedy pewne potrzeby związane z samochodem pojawiają się z czasem, co nie jest do przewidzenia na etapie wyboru pojazdu. Istnieje jednak bardzo wiele rozwiązań, które mogą zwiększyć funkcjonalność naszego auta już po jego zakupie. Jednym z najprostszych sposobów na zwiększenie tego parametru jest zakup i montaż haka holowniczego, który może spełniać różnorakie funkcje – nie tylko holownicze. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszego zaczepu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o hak holowniczy?

Chociaż sezon letnich wyjazdów dobiegł już końca, zalety posiadania zaczepu holowniczego w pojeździe istnieją cały rok. Znajduje on zastosowanie zarówno wśród osób poszukujących sposobu na przewiezienie sprzętu sportowego, transportu koni czy ładunku wielkogabarytowego. W kilku punkach wskażemy, jak dobrać produkt do własnych potrzeb oraz możliwości samochodu.

Parametry samochodu przy wyborze haka holowniczego

Na jakość poruszanie się z przyczepą wpływ ma zarówno hak holowniczy, jak również odpowiednie parametry samochodu. Amatorzy wakacji z przyczepą kempingową czy osoby wykorzystujące przyczepki transportowe ze względów zawodowych przed zakupem samochodu rozważą wszystkie cechy decydujące o tym, czy jest to samochód odpowiedni do ciągnięcia innych pojazdów. Takie auto cechuje stabilność jazdy przy dużych prędkościach, odpowiednio krótka droga hamowania, możliwości przyspieszania z dodatkowym obciążeniem oraz bezproblemowego ruszania na wzniesieniu. Na portalu thetowcarawards.com co roku prezentowane są wyniki testów samochodów osobowych najlepiej nadających się do poruszania z różnego rodzaju przyczepami. Są one podzielone pod względem wagi przyczepy (do 750 kg, 1200 kg, 1500 kg oraz ponad 1500 kg), następnie wśród zwycięzców wszystkich kategorii wybierany jest samochód roku.

REKLAMA

Zobacz też: Sposób na zaparowane szyby

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystając z porad ekspertów pamiętajmy, że aby poruszanie się zespołem pojazdów było bezpieczne, waga przyczepy nie powinna przekraczać 85% ciężaru własnego ciągnącego ją pojazdu. W trakcie poszukiwań odpowiedniego produktu należy zwrócić także uwagę na posiadaną przez pojazd homologację, która jest nadawana przez producenta. Dla przykładu samochody miejskie oraz niektóre pojazdy  hybrydowe nie posiadają homologacji umożliwiającej ciągnięcie przyczep. W tego typu samochodach nie ma jednak przeciwwskazań do zamontowania specjalnego zaczepu holowniczego RMC dopasowanego wyłącznie do bagażników rowerowych. Kule tego rodzaju haków posiadają dodatkowy element, który uniemożliwia przyłączenie dyszla przyczepy.

Parametry haka holowniczego – maksymalny uciąg oraz obciążenie pionowe

Nowi użytkownicy zaczepów holowniczych rozpoczynając poszukiwania odpowiedniego produktu do zakupu przeważnie nie wiedzą, na jakie parametry w pierwszej kolejności zwrócić uwagę. Wielu kieruje się głównie ceną oraz marką. Analizując oferty licznych krajowych i międzynarodowych producentów należy sprawdzić, jaki jest maksymalny uciąg zaczepu oraz jego maksymalne obciążenie pionowe. Pierwszy parametr wskazuje największą wagę ciągniętej przez samochód przyczepy. Maksymalne zarówno obciążenie pionowe, jak i uciąg  jest wartością ustaloną przez producenta samochodu, a zależy od jego wielkości oraz rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych  w pojeździe. Biorąc pod uwagę zarówno powyższe, jak i przyszłe wykorzystanie haka holowniczego, możliwe jest odpowiednie dobranie produktu pod względem ceny i jego funkcjonalności. Istotne jest to, czy chcemy zakupić hak z możliwością szybkiego wypinania kuli, bez użycia dodatkowych narzędzi, czy też decydujemy się na rozwiązanie stałe.

Modele zaczepu holowniczego

Przez lata rynek haków holowniczych ulegał ewolucji, dostosowując się do potrzeb właścicieli samochodów. Obecnie dostępnych jest wiele różnych modeli tego elementu wyposażenia. W zależności od własnych preferencji, parametrów samochodu oraz możliwości finansowych można wybrać hak przykręcany (na dwie śruby), hak wypinany (pionowo lub poziomo) oraz hak chowany pod zderzak samochodu. Dla małych samochodów miejskich oraz aut hybrydowych producenci wypuścili na rynek specjalne zaczepy do przewozu rowerów - jedyne takie rozwiązanie dostępne na rynku. Przykładem może być tutaj hak RMC marki Brink.

 Zobacz też: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Hak stały firmy Brink

Brink

Brink

Zaczep przykręcany jest najlepszym rozwiązaniem dla osób często korzystających z różnego rodzaju przyczep. Jest to także najtańsze rozwiązanie dostępne na rynku. Niestety ten typ haka nie jest odpowiedni dla każdego modelu samochodu. W niektórych pojazdach może zasłaniać tablicę rejestracyjną lub światła przeciwmgielne, co jest równoznaczne ze złamaniem przepisów. W takiej sytuacji producenci polecają model z wypinaną kulą zaczepu lub chowany pod zderzak. Są to rozwiązania droższe, jednak związane z licznymi zaletami. Na rynku dostępny jest zarówno hak wypinany poziomo, jak i wypinany pionowo. Najważniejsza różnica między tymi mechanizmami polega na nachyleniu gniazda kuli zaczepu. W hakach wypinanych pionowo ta część haka w całości znajduje się pod zderzakiem. Kiedy kula zaczepu jest wypięta, nie można zauważyć, że w pojeździe zamontowany jest system holowniczy. Rozwiązanie to zapewnia estetyczny wygląd pojazdu. Niestety posiada ono jedną wadę, nie każdy hak z zastosowanym systemem pionowego wczepu nadaje się do transportu bagażnika rowerowego. Najczęściej dotyczy to mniejszych pojazdów. W przypadku mechanizmu poziomego gniazdo kuli jest widoczne, dzięki czemu wpinanie kuli jest jeszcze bardziej komfortowe.

Niezależnie od mechanizmu, haki wypinane cechuje wytrzymałość, bezpieczeństwo oraz łatwość i wygodna obsługi. W dwóch prostych ruchach zwalniających kulę z jej gniazda bez wysiłku można wypiąć wystający element zaczepu i bezpiecznie przewozić go w samochodzie. Wystarczy jedynie delikatnie docisnąć i przekręcić dźwignię. Bez dodatkowych narzędzi, siły czy potrzeby wchodzenia pod samochód – opisuje Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Jeszcze szybsze i prostsze jest wpinanie kuli. Wystarczy umieścić element w gnieździe i docisnąć – dodaje.

Zobacz też: Czy można przyciemniać szyby w samochodzie?

Dodatkowo dwustopniowy system zapadek oraz dodatkowy zamek uniemozliwiają niekontrolowane wypięcie się kuli zaczepu w trakcie używania haka holowniczego. Osoby ponad wszystko ceniące komfort związany z użytkowaniem haka holowniczego powinny rozważyć mozliwość zakupu zaczepu chowanego pod zderzak samochodu. Jest to najnowocześniejsze i  najdroższe rozwiązanie dostępne na rynku. W tego typu hakach kula, kiedy nie jest ciągnięta przyczepa, nie zostaje wypięta, ale schowana pod zderzak samochodu. Wystarczy jedynie nacisnąć guzik i wcisnąć kulę w przeznaczone dla niej miejsce w zderzaku.

Hak wypinany Brink

Brink

Brink

Zobacz też: Przegryzione przewody w samochodzie - jak temu zapobiec?

Niezależnie od wybranego modelu zaczepu ważne jest, aby produkt posiadał tabliczkę znamionowa, która stanowi potwierdzenie posiadanych przez hak homologacji. Na tabliczce znajdują się także informacje dotyczące maksymalnego uciągu oraz obciążenia pionowego kuli zaczepu.

Montaż i legalizacja haka holowniczego

Po wybraniu modelu zaczepu holowniczego i zakupie czas na jego montaż. Wśród wielu użytkowników internetowych grup dyskusyjnych często zadawane jest pytanie o możliwość samodzielnego zamontowania haka holowniczego oraz wiązki elektrycznej. Ze względu na komfort i bezpieczeństwo poruszania się zespołem pojazdów zalecane jest skorzystanie z usług profesjonalnych punktów specjalizujących się w montażu haków. Chociaż do każdego produktu dołączona jest instrukcja obsługi oraz kompletny zestaw montażowy (niezbędne jest osobne dokupienie wiązki elektrycznej) odpowiednie zamontowanie zaczepu z uwzględnieniem nowoczesnej elektroniki w pojeździe może stanowić wyzwanie. Od tego, do czego hak holowniczy będzie wykorzystywany zależy także dobór wiązki elektrycznej. W ofercie producentów dostępne są wiązki uniwersalne oraz dedykowane, siedmio lub trzynasto biegunowe. Wybór między siedmio a trzynasto biegunową wiązką zależy od tego, do czego zaczep będzie używany. Trzynasto biegunowa wiązka elektryczna niezbędna jest w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej – zapewnia dopływ prądu do wszystkich podstawowych świateł oraz świateł cofania, sprzętów elektrycznych oraz umożliwia ładowanie jej akumulatora.

Zobacz też: Nowe światła LED do jazdy dziennej

 W przypadku lekkich przyczep i bagażników rowerowych wystarczająca jest wiązka siedmio biegunowa. Zainwestowanie większych środków finansowych w dedykowaną wiązkę elektryczną może natomiast okazać się dobrym wyborem, ponieważ zapewnia ona większe bezpieczeństwo i komfort prowadzenia zespołu pojazdów. Wiązka tego typu powstaje przy współpracy producentów zaczepów holowniczych i samochodów, co zapewnia łatwość montażu i użytkowania. Wybór dedykowanej wiązki może okazać się wyborem słusznym także ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie dodatkowych funkcji w samochodzie (np. czujników cofania). Coraz częściej wykorzystywanym jest także system stabilizacji toru jazdy. Odpowiada on za wykrywanie niestabilności w torze jazdy przyczepy. Uruchamiając jej hamulec najazdowy przywraca równy tor jazdy przyczepy i uniemożliwia jej tzw. wężykowanie, które może doprowadzi do wywrócenia zarówno przyczepy, jak i ciągnącego ją samochodu.

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na montaż zaczepu w profesjonalnym warsztacie, czy zrobimy to samodzielnie, niezbędna jest legalizacja haka holowniczego, oznacza to dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, informującej o posiadaniu haka holowniczego. Wpisu do dowodu rejestracyjnego dokonujemy w Wydziale Komunikacji po wcześniejszej wizycie na Stacji Kontroli Pojazdów i pozytywnym przejściu badań technicznych, o czym świadczy otrzymane zaświadczenie. Podczas dokonywania adnotacji wymagane są następujące dokumenty: dowód rejestracyjny pojazdu, karta pojazdu, jeśli została wydana, zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów, dowód tożsamości, w wymagającej tego sytuacji także pełnomocnictwo dla wskazanej osoby, dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia OC[1].

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa - jak są zbudowane? Jak działają?

Chociaż hak holowniczy w dużej mierze kojarzy się głównie z elementem niezbędnym do ciągnięcia przyczep kempingowych w sezonie letnim, to nie można zapominać, że często jest on przydatny także pozo okresem urlopowym. Transport materiałów budowlanych, mebli czy innych wielkogabarytowych ładunków nie będzie już problemem. Znajomość podstawowych typów haków holowniczych, ich zalet i wad oraz spoczywających na nas obowiązkach po zamontowaniu zaczepu, ułatwi nam proces zakupu i późniejsze użytkowanie haka.

[1] Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta Poznania, http://bip.poznan.pl/bip/sprawy/dokonanie-adnotacji-w-dowodzie-rejestracyjnym,30324/.

Źródło: materiały prasowe Brink

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA