REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie dobrać hak holowniczy do samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dobór haka holowniczego do samochodu
Dobór haka holowniczego do samochodu
Brink

REKLAMA

REKLAMA

Dobór haka holowniczego do samochodu to niełatwe zadanie. Jakie parametry trzeba uwzględnić? Na co zwrócić uwagę?

Dobór haka holowniczego do samochodu

Podejmując decyzję o zakupie samochodu kierujemy się rozmaitymi czynnikami. Pod uwagę bierzemy jego parametry, wygląd, praktyczność czy funkcje jakie będzie pełnił. Niekiedy pewne potrzeby związane z samochodem pojawiają się z czasem, co nie jest do przewidzenia na etapie wyboru pojazdu. Istnieje jednak bardzo wiele rozwiązań, które mogą zwiększyć funkcjonalność naszego auta już po jego zakupie. Jednym z najprostszych sposobów na zwiększenie tego parametru jest zakup i montaż haka holowniczego, który może spełniać różnorakie funkcje – nie tylko holownicze. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszego zaczepu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o hak holowniczy?

Chociaż sezon letnich wyjazdów dobiegł już końca, zalety posiadania zaczepu holowniczego w pojeździe istnieją cały rok. Znajduje on zastosowanie zarówno wśród osób poszukujących sposobu na przewiezienie sprzętu sportowego, transportu koni czy ładunku wielkogabarytowego. W kilku punkach wskażemy, jak dobrać produkt do własnych potrzeb oraz możliwości samochodu.

Parametry samochodu przy wyborze haka holowniczego

Na jakość poruszanie się z przyczepą wpływ ma zarówno hak holowniczy, jak również odpowiednie parametry samochodu. Amatorzy wakacji z przyczepą kempingową czy osoby wykorzystujące przyczepki transportowe ze względów zawodowych przed zakupem samochodu rozważą wszystkie cechy decydujące o tym, czy jest to samochód odpowiedni do ciągnięcia innych pojazdów. Takie auto cechuje stabilność jazdy przy dużych prędkościach, odpowiednio krótka droga hamowania, możliwości przyspieszania z dodatkowym obciążeniem oraz bezproblemowego ruszania na wzniesieniu. Na portalu thetowcarawards.com co roku prezentowane są wyniki testów samochodów osobowych najlepiej nadających się do poruszania z różnego rodzaju przyczepami. Są one podzielone pod względem wagi przyczepy (do 750 kg, 1200 kg, 1500 kg oraz ponad 1500 kg), następnie wśród zwycięzców wszystkich kategorii wybierany jest samochód roku.

REKLAMA

Zobacz też: Sposób na zaparowane szyby

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystając z porad ekspertów pamiętajmy, że aby poruszanie się zespołem pojazdów było bezpieczne, waga przyczepy nie powinna przekraczać 85% ciężaru własnego ciągnącego ją pojazdu. W trakcie poszukiwań odpowiedniego produktu należy zwrócić także uwagę na posiadaną przez pojazd homologację, która jest nadawana przez producenta. Dla przykładu samochody miejskie oraz niektóre pojazdy  hybrydowe nie posiadają homologacji umożliwiającej ciągnięcie przyczep. W tego typu samochodach nie ma jednak przeciwwskazań do zamontowania specjalnego zaczepu holowniczego RMC dopasowanego wyłącznie do bagażników rowerowych. Kule tego rodzaju haków posiadają dodatkowy element, który uniemożliwia przyłączenie dyszla przyczepy.

Parametry haka holowniczego – maksymalny uciąg oraz obciążenie pionowe

Nowi użytkownicy zaczepów holowniczych rozpoczynając poszukiwania odpowiedniego produktu do zakupu przeważnie nie wiedzą, na jakie parametry w pierwszej kolejności zwrócić uwagę. Wielu kieruje się głównie ceną oraz marką. Analizując oferty licznych krajowych i międzynarodowych producentów należy sprawdzić, jaki jest maksymalny uciąg zaczepu oraz jego maksymalne obciążenie pionowe. Pierwszy parametr wskazuje największą wagę ciągniętej przez samochód przyczepy. Maksymalne zarówno obciążenie pionowe, jak i uciąg  jest wartością ustaloną przez producenta samochodu, a zależy od jego wielkości oraz rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych  w pojeździe. Biorąc pod uwagę zarówno powyższe, jak i przyszłe wykorzystanie haka holowniczego, możliwe jest odpowiednie dobranie produktu pod względem ceny i jego funkcjonalności. Istotne jest to, czy chcemy zakupić hak z możliwością szybkiego wypinania kuli, bez użycia dodatkowych narzędzi, czy też decydujemy się na rozwiązanie stałe.

Modele zaczepu holowniczego

Przez lata rynek haków holowniczych ulegał ewolucji, dostosowując się do potrzeb właścicieli samochodów. Obecnie dostępnych jest wiele różnych modeli tego elementu wyposażenia. W zależności od własnych preferencji, parametrów samochodu oraz możliwości finansowych można wybrać hak przykręcany (na dwie śruby), hak wypinany (pionowo lub poziomo) oraz hak chowany pod zderzak samochodu. Dla małych samochodów miejskich oraz aut hybrydowych producenci wypuścili na rynek specjalne zaczepy do przewozu rowerów - jedyne takie rozwiązanie dostępne na rynku. Przykładem może być tutaj hak RMC marki Brink.

 Zobacz też: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Hak stały firmy Brink

Brink

Brink

Zaczep przykręcany jest najlepszym rozwiązaniem dla osób często korzystających z różnego rodzaju przyczep. Jest to także najtańsze rozwiązanie dostępne na rynku. Niestety ten typ haka nie jest odpowiedni dla każdego modelu samochodu. W niektórych pojazdach może zasłaniać tablicę rejestracyjną lub światła przeciwmgielne, co jest równoznaczne ze złamaniem przepisów. W takiej sytuacji producenci polecają model z wypinaną kulą zaczepu lub chowany pod zderzak. Są to rozwiązania droższe, jednak związane z licznymi zaletami. Na rynku dostępny jest zarówno hak wypinany poziomo, jak i wypinany pionowo. Najważniejsza różnica między tymi mechanizmami polega na nachyleniu gniazda kuli zaczepu. W hakach wypinanych pionowo ta część haka w całości znajduje się pod zderzakiem. Kiedy kula zaczepu jest wypięta, nie można zauważyć, że w pojeździe zamontowany jest system holowniczy. Rozwiązanie to zapewnia estetyczny wygląd pojazdu. Niestety posiada ono jedną wadę, nie każdy hak z zastosowanym systemem pionowego wczepu nadaje się do transportu bagażnika rowerowego. Najczęściej dotyczy to mniejszych pojazdów. W przypadku mechanizmu poziomego gniazdo kuli jest widoczne, dzięki czemu wpinanie kuli jest jeszcze bardziej komfortowe.

Niezależnie od mechanizmu, haki wypinane cechuje wytrzymałość, bezpieczeństwo oraz łatwość i wygodna obsługi. W dwóch prostych ruchach zwalniających kulę z jej gniazda bez wysiłku można wypiąć wystający element zaczepu i bezpiecznie przewozić go w samochodzie. Wystarczy jedynie delikatnie docisnąć i przekręcić dźwignię. Bez dodatkowych narzędzi, siły czy potrzeby wchodzenia pod samochód – opisuje Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Jeszcze szybsze i prostsze jest wpinanie kuli. Wystarczy umieścić element w gnieździe i docisnąć – dodaje.

Zobacz też: Czy można przyciemniać szyby w samochodzie?

Dodatkowo dwustopniowy system zapadek oraz dodatkowy zamek uniemozliwiają niekontrolowane wypięcie się kuli zaczepu w trakcie używania haka holowniczego. Osoby ponad wszystko ceniące komfort związany z użytkowaniem haka holowniczego powinny rozważyć mozliwość zakupu zaczepu chowanego pod zderzak samochodu. Jest to najnowocześniejsze i  najdroższe rozwiązanie dostępne na rynku. W tego typu hakach kula, kiedy nie jest ciągnięta przyczepa, nie zostaje wypięta, ale schowana pod zderzak samochodu. Wystarczy jedynie nacisnąć guzik i wcisnąć kulę w przeznaczone dla niej miejsce w zderzaku.

Hak wypinany Brink

Brink

Brink

Zobacz też: Przegryzione przewody w samochodzie - jak temu zapobiec?

Niezależnie od wybranego modelu zaczepu ważne jest, aby produkt posiadał tabliczkę znamionowa, która stanowi potwierdzenie posiadanych przez hak homologacji. Na tabliczce znajdują się także informacje dotyczące maksymalnego uciągu oraz obciążenia pionowego kuli zaczepu.

Montaż i legalizacja haka holowniczego

Po wybraniu modelu zaczepu holowniczego i zakupie czas na jego montaż. Wśród wielu użytkowników internetowych grup dyskusyjnych często zadawane jest pytanie o możliwość samodzielnego zamontowania haka holowniczego oraz wiązki elektrycznej. Ze względu na komfort i bezpieczeństwo poruszania się zespołem pojazdów zalecane jest skorzystanie z usług profesjonalnych punktów specjalizujących się w montażu haków. Chociaż do każdego produktu dołączona jest instrukcja obsługi oraz kompletny zestaw montażowy (niezbędne jest osobne dokupienie wiązki elektrycznej) odpowiednie zamontowanie zaczepu z uwzględnieniem nowoczesnej elektroniki w pojeździe może stanowić wyzwanie. Od tego, do czego hak holowniczy będzie wykorzystywany zależy także dobór wiązki elektrycznej. W ofercie producentów dostępne są wiązki uniwersalne oraz dedykowane, siedmio lub trzynasto biegunowe. Wybór między siedmio a trzynasto biegunową wiązką zależy od tego, do czego zaczep będzie używany. Trzynasto biegunowa wiązka elektryczna niezbędna jest w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej – zapewnia dopływ prądu do wszystkich podstawowych świateł oraz świateł cofania, sprzętów elektrycznych oraz umożliwia ładowanie jej akumulatora.

Zobacz też: Nowe światła LED do jazdy dziennej

 W przypadku lekkich przyczep i bagażników rowerowych wystarczająca jest wiązka siedmio biegunowa. Zainwestowanie większych środków finansowych w dedykowaną wiązkę elektryczną może natomiast okazać się dobrym wyborem, ponieważ zapewnia ona większe bezpieczeństwo i komfort prowadzenia zespołu pojazdów. Wiązka tego typu powstaje przy współpracy producentów zaczepów holowniczych i samochodów, co zapewnia łatwość montażu i użytkowania. Wybór dedykowanej wiązki może okazać się wyborem słusznym także ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie dodatkowych funkcji w samochodzie (np. czujników cofania). Coraz częściej wykorzystywanym jest także system stabilizacji toru jazdy. Odpowiada on za wykrywanie niestabilności w torze jazdy przyczepy. Uruchamiając jej hamulec najazdowy przywraca równy tor jazdy przyczepy i uniemożliwia jej tzw. wężykowanie, które może doprowadzi do wywrócenia zarówno przyczepy, jak i ciągnącego ją samochodu.

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na montaż zaczepu w profesjonalnym warsztacie, czy zrobimy to samodzielnie, niezbędna jest legalizacja haka holowniczego, oznacza to dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, informującej o posiadaniu haka holowniczego. Wpisu do dowodu rejestracyjnego dokonujemy w Wydziale Komunikacji po wcześniejszej wizycie na Stacji Kontroli Pojazdów i pozytywnym przejściu badań technicznych, o czym świadczy otrzymane zaświadczenie. Podczas dokonywania adnotacji wymagane są następujące dokumenty: dowód rejestracyjny pojazdu, karta pojazdu, jeśli została wydana, zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów, dowód tożsamości, w wymagającej tego sytuacji także pełnomocnictwo dla wskazanej osoby, dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia OC[1].

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa - jak są zbudowane? Jak działają?

Chociaż hak holowniczy w dużej mierze kojarzy się głównie z elementem niezbędnym do ciągnięcia przyczep kempingowych w sezonie letnim, to nie można zapominać, że często jest on przydatny także pozo okresem urlopowym. Transport materiałów budowlanych, mebli czy innych wielkogabarytowych ładunków nie będzie już problemem. Znajomość podstawowych typów haków holowniczych, ich zalet i wad oraz spoczywających na nas obowiązkach po zamontowaniu zaczepu, ułatwi nam proces zakupu i późniejsze użytkowanie haka.

[1] Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta Poznania, http://bip.poznan.pl/bip/sprawy/dokonanie-adnotacji-w-dowodzie-rejestracyjnym,30324/.

Źródło: materiały prasowe Brink

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA