REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje świateł w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
reflektory laserowe  w BMW M4
reflektory laserowe w BMW M4
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Światła w samochodzie pełnią kluczową role w utrzymaniu prawidłowego bezpieczeństwa jazdy. Jakie są ich rodzaje oraz funkcje?

Światła w samochodach

Dzisiejszy samochód to niezwykle zaawansowana konstrukcyjnie maszyna. W porównaniu do swojego protoplasty z XIX wieku jest niczym niewykrywalny bombowiec strategiczny B2 na tle szybowca. Obecnie klient oczekuje od auta nie tylko ekonomicznego, a zarazem dynamicznego silnika, klimatyzacji, systemu stabilizacji toru jazdy czy dużego bagażnika, ale także wielu nowoczesnych gadżetów. Wifi, kamery na podczerwień czy fotele z funkcją masażu coraz częściej spotkać można w relatywnie niedrogich autach. To co jednak zawsze było i jest mile widziane w każdym samochodzie, niezależnie od jego wieku, to dobre oświetlenie. Mimo upływu lat to właśnie od świateł auta w dużej mierze nadal zależy nasze zdrowie i życie.

REKLAMA

Zobacz też: Światła uniwersalne - Audi A8 i reflektory Matrix LED

Pierwsze lampy pełniły funkcję oznaczającą pojazd, a nie oświetlającą drogę. Stosowano do tego celu lampy naftowe i lampy karbidowe. Pierwsze światła podobne do tych, których używamy obecnie, pojawiły się w 1913 roku, jednak miały one bardzo małą moc. W roku 1924 pojawiły się żarówki Philips Duplo, które miały dwa żarniki i dawały możliwość korzystania z nich jako świateł mijania i drogowych.

Nowoczesne oświetlenie coraz częściej oparte jest diodach LED zamiast na tradycyjnych żarówkach halogenowych.

Volvo

Volvo

Dzisiejsze oświetlenie jest zdecydowanie bardziej zaawansowane. Coraz częściej żarówka halogenowa i żarnik ksenonowy ustępują miejsca diodom LED czy zwierciadłom laserowym. Jakie są jednak główne rodzaje oświetlenia samochodowego? Które światła określa się mianem "długich"? Co to znaczy jechać na pozycjach?

Światła mijania, drogowe, do jazdy dziennej i pozycyjne - czym się różnią?

Najważniejsze światła w aucie to światła mijania. Ze względu na krótki zasięg nazywane są często krótkimi. Przeznaczone są do jazdy od zmierzchu do świtu (choć po zmroku możemy wesprzeć ich pracę światłami drogowymi, jeśli z przeciwka lub przed naszym autem nie porusza się inny pojazd) oraz w warunkach pogorszonej widoczności będącej następstwem mgły, deszczu. Policjant może także ukarać kierującego jeśli ten nie użyje ich w warunkach dużego zachmurzenia. Warto pamiętać o prawidłowym ustawieniu świateł (np. po wymianie żarówek), bowiem na skutek wstrząsów w czasie jazdy ulegają one przestawieniu i mogą poważnie oślepiać innych kierowców. W takiej sytuacji policjant może odebrać kierowcy dowód rejestracyjny samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe światła LED do jazdy dziennej

REKLAMA

Światła drogowe mają zdecydowanie większy zasięg od świateł mijania jednak mogą być używane wyłącznie od zmierzchu do świtu. Co więcej potrafią one skutecznie oślepiać innych kierowców (nawet w dzień !) dlatego mogą być używane tylko wtedy, gdy przed autem nie ma innych pojazdów. Strumień światła oświetla drogę symetrycznie, czyli równomiernie prawą i lewą część drogi (światła mijania oświetlają drogę w sposób niesymetryczny, doświetlając mocniej prawe pobocze). 

Obecnie produkowane samochody posiadają także światła do jazdy dziennej. Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej zostały one opisane jako światła skierowane do przodu, służące poprawie widoczności pojazdu podczas jazdy w dzień. Regulamin określił również techniczne warunki działania świateł, m.in. powinny się one włączać automatycznie przy uruchomieniu silnika, automatycznie powinny gasnąć jeśli zostaną włączone światła mijania lub przeciwmgłowe. Warto pamiętać, aby nie polegać całkowicie na komputerze auta, który ustala moment przełączenia świateł do jazdy dziennej na światła mijania. W warunkach dużego zachmurzenia czujnik może uznać, że mimo wszystko widoczność jest dobra i nie przełączy świateł. Opinia policjanta może się jednak diametralnie różnić, co skutkować może mandatem.

Zobacz też: Zasady używania świateł mijania i świateł do jazdy dziennej

REKLAMA

Popularne zwłaszcza w latach 90-tych, światła przeciwmgłowe, były chętnie wybierane jako dodatkowa opcja do auta także z uwagi na atrakcyjny wygląd pojazdu. W rzeczywistości ich rola polega na oświetlaniu drogi w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. W samochodach występują przednie i tylne światła przeciwmgielne (tylne praktycznie w każdym aucie, przednie najczęściej jako opcja). Przednie stosujemy, gdy mamy do czynienia z trudnymi warunkami pogodowymi lub gdy zezwalają na to znaki. Tylnych świateł przeciwmgłowych możemy użyć tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów.

Oczywiście poza wspomnianym typami świateł, każde auto wyposażone jest w kierunkowskazy służce sygnalizacji zmiany kierunku poruszania się, światła pozycyjne (zapewniające oświetlenie podczas postoju, które powinny zapewnić widoczność pojazdu przy dobrej przejrzystości powietrza z 300 metrów), światła awaryjne (używane podczas postoju będącego wynikiem uszkodzenia pojazdu lub wypadku) czy światła hamowania „stop”  (uruchamiają się automatycznie w momencie naciśnięcia pedału hamulca).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA