Jakie są rodzaje świateł w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Światła w samochodach
Dzisiejszy samochód to niezwykle zaawansowana konstrukcyjnie maszyna. W porównaniu do swojego protoplasty z XIX wieku jest niczym niewykrywalny bombowiec strategiczny B2 na tle szybowca. Obecnie klient oczekuje od auta nie tylko ekonomicznego, a zarazem dynamicznego silnika, klimatyzacji, systemu stabilizacji toru jazdy czy dużego bagażnika, ale także wielu nowoczesnych gadżetów. Wifi, kamery na podczerwień czy fotele z funkcją masażu coraz częściej spotkać można w relatywnie niedrogich autach. To co jednak zawsze było i jest mile widziane w każdym samochodzie, niezależnie od jego wieku, to dobre oświetlenie. Mimo upływu lat to właśnie od świateł auta w dużej mierze nadal zależy nasze zdrowie i życie.
REKLAMA
Zobacz też: Światła uniwersalne - Audi A8 i reflektory Matrix LED
Pierwsze lampy pełniły funkcję oznaczającą pojazd, a nie oświetlającą drogę. Stosowano do tego celu lampy naftowe i lampy karbidowe. Pierwsze światła podobne do tych, których używamy obecnie, pojawiły się w 1913 roku, jednak miały one bardzo małą moc. W roku 1924 pojawiły się żarówki Philips Duplo, które miały dwa żarniki i dawały możliwość korzystania z nich jako świateł mijania i drogowych.
Dzisiejsze oświetlenie jest zdecydowanie bardziej zaawansowane. Coraz częściej żarówka halogenowa i żarnik ksenonowy ustępują miejsca diodom LED czy zwierciadłom laserowym. Jakie są jednak główne rodzaje oświetlenia samochodowego? Które światła określa się mianem "długich"? Co to znaczy jechać na pozycjach?
Światła mijania, drogowe, do jazdy dziennej i pozycyjne - czym się różnią?
Najważniejsze światła w aucie to światła mijania. Ze względu na krótki zasięg nazywane są często krótkimi. Przeznaczone są do jazdy od zmierzchu do świtu (choć po zmroku możemy wesprzeć ich pracę światłami drogowymi, jeśli z przeciwka lub przed naszym autem nie porusza się inny pojazd) oraz w warunkach pogorszonej widoczności będącej następstwem mgły, deszczu. Policjant może także ukarać kierującego jeśli ten nie użyje ich w warunkach dużego zachmurzenia. Warto pamiętać o prawidłowym ustawieniu świateł (np. po wymianie żarówek), bowiem na skutek wstrząsów w czasie jazdy ulegają one przestawieniu i mogą poważnie oślepiać innych kierowców. W takiej sytuacji policjant może odebrać kierowcy dowód rejestracyjny samochodu.
Zobacz też: Nowe światła LED do jazdy dziennej
REKLAMA
Światła drogowe mają zdecydowanie większy zasięg od świateł mijania jednak mogą być używane wyłącznie od zmierzchu do świtu. Co więcej potrafią one skutecznie oślepiać innych kierowców (nawet w dzień !) dlatego mogą być używane tylko wtedy, gdy przed autem nie ma innych pojazdów. Strumień światła oświetla drogę symetrycznie, czyli równomiernie prawą i lewą część drogi (światła mijania oświetlają drogę w sposób niesymetryczny, doświetlając mocniej prawe pobocze).
Obecnie produkowane samochody posiadają także światła do jazdy dziennej. Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej zostały one opisane jako światła skierowane do przodu, służące poprawie widoczności pojazdu podczas jazdy w dzień. Regulamin określił również techniczne warunki działania świateł, m.in. powinny się one włączać automatycznie przy uruchomieniu silnika, automatycznie powinny gasnąć jeśli zostaną włączone światła mijania lub przeciwmgłowe. Warto pamiętać, aby nie polegać całkowicie na komputerze auta, który ustala moment przełączenia świateł do jazdy dziennej na światła mijania. W warunkach dużego zachmurzenia czujnik może uznać, że mimo wszystko widoczność jest dobra i nie przełączy świateł. Opinia policjanta może się jednak diametralnie różnić, co skutkować może mandatem.
Zobacz też: Zasady używania świateł mijania i świateł do jazdy dziennej
REKLAMA
Popularne zwłaszcza w latach 90-tych, światła przeciwmgłowe, były chętnie wybierane jako dodatkowa opcja do auta także z uwagi na atrakcyjny wygląd pojazdu. W rzeczywistości ich rola polega na oświetlaniu drogi w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. W samochodach występują przednie i tylne światła przeciwmgielne (tylne praktycznie w każdym aucie, przednie najczęściej jako opcja). Przednie stosujemy, gdy mamy do czynienia z trudnymi warunkami pogodowymi lub gdy zezwalają na to znaki. Tylnych świateł przeciwmgłowych możemy użyć tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów.
Oczywiście poza wspomnianym typami świateł, każde auto wyposażone jest w kierunkowskazy służce sygnalizacji zmiany kierunku poruszania się, światła pozycyjne (zapewniające oświetlenie podczas postoju, które powinny zapewnić widoczność pojazdu przy dobrej przejrzystości powietrza z 300 metrów), światła awaryjne (używane podczas postoju będącego wynikiem uszkodzenia pojazdu lub wypadku) czy światła hamowania „stop” (uruchamiają się automatycznie w momencie naciśnięcia pedału hamulca).
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA