REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się bardziej opłaca - hybryda czy auto na gaz LPG?

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Prius - przód
Toyota Prius - przód
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Hybryda czy auto zasilane gazem LPG - eksploatacja którego z tych aut jest bardziej ekonomiczna?

Jeżeli pokonujemy co roku dziesiątki tysięcy kilometrów i szukamy oszczędnego samochodu, wybór często pada na zakup auta z Dieslem lub instalacją LPG. Od lat na rynku jest alternatywa, która okazuje się bezkonkurencyjna podczas eksploatacji w mieście. Auto z napędem hybrydowym. Jako pierwsi dostrzegli i docenili ją taksówkarze. Powodów jest kilka.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy to niskie koszty utrzymania samochodu hybrydowego, zwłaszcza eksploatowanego w ruch miejskim. Drugim jest typowa dla konstrukcji hybrydowej niezawodność. Tankowanie jest tylko jednym z wielu składników, a na całkowity koszt eksploatacji składają się również ubezpieczenia, naprawy, przeglądy i utrata wartości przy sprzedaży auta.

Obecnie dodatkowym argumentem na korzyść hybrydy jest spadek cen benzyny na stacjach. Choć LPG jest tańszym paliwem niż benzyna, warto pamiętać np. o wyższych kosztach przeglądów na stacjach kontroli pojazdów. Modele hybrydowe, tak samo jak te z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, przechodzą przeglądy trzy lata po pierwszej rejestracji nowego samochodu, następnie w piątym roku eksploatacji, potem co roku. Samochód z instalacją LPG od początku musi przechodzić coroczne przeglądy, w dodatku są one o ponad 60 proc. droższe (w sumie 161 zł).

Plusem na korzyść wersji hybrydowej jest też koszt części zamiennych. Hybrydy nie mają wielu podatnych na zużycie podzespołów, jak: skomplikowane układy wtryskowe, dwumasowe koła zamachowe, sprzęgła, alternatory, rozruszniki i paski klinowe. Akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania auta.

REKLAMA

Jeżdżąc hybrydą zaoszczędzimy nawet kilka tys. zł na kosztach eksploatacji, bo ogranicza ona zużycie hamulców i opon. Początkową fazę hamowania realizuje układ odzyskiwania energii. Klocki hamulcowe posłużą na dystansie ok. 90 000 km, a tarcze i opony - znacznie dłużej, niż aucie z tradycyjnym napędem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najlepszym przykładem niezawodności napędów hybrydowych jest Toyota Prius. Auto cenione za oszczędność i bezawaryjność, od lat utrzymujące się na szczytach rankingów niezawodności TÜV, ADAC i Consumer Reports. Prius należy też do grupy aut najdłużej posiadanych przez pierwszych właścicieli. Ich przywiązanie do tego modelu bierze się z niskich kosztów eksploatacji, uniwersalności i bezproblemowej obsługi.

Do dziś na drogach można spotkać pierwsze egzemplarze z 1997 roku, które przez 18 lat eksploatacji nie wymagały większych napraw, ani wymiany baterii. Z raportów wynika, że Toyota Prius może przejechać nawet 1 mln km, nie sprawiając kłopotów swoim właścicielom.

Jeżdżenie hybrydą w Polsce to także darmowe lub tańsze parkowanie. Nie zapłacimy za nie w Gdańsku, Katowicach, Toruniu, Grudziądzu i Tychach. Z pewnością dołączą do nich kolejne miasta. Kraków gwarantuje przejazd buspasami, wjazd do strefy ograniczonego ruchu i o połowę niższe opłaty. W Szczecinie jest zryczałtowana opłata roczna: 10 zł, podczas gdy inni muszą płacić 1500 zł. W Zielonej Górze za cały rok postoju zapłacimy 20 zł, a w centrum Tarnowa na parkowaniu hybrydy zaoszczędzimy 1380 zł rocznie. W przypadku samochodów z instalacją LPG takich ulg oczywiście nie ma, są za to ograniczenia. Ze względów bezpieczeństwa nie wjedziemy np. do wielu podziemnych garaży.

Koszt zakupu auta z instalacją LPG jest wyższy o kilka tys. zł, a hybrydy - co najmniej kilkanaście. Wydane przy jej zakupie pieniądze odzyskamy przy odsprzedaży. Hybrydy osiągają bardzo wysokie wartości rezydualne, a to oznacza, że kilkuletni samochód z napędem spalinowo-elektrycznym sprzedamy w dobrej cenie. Według przewidywań firmy Info-Ekspert, wartość rezydualna nowego Priusa po 36 miesiącach i 60 tys. km przebiegu wyniesie do 55,5 proc. wartości początkowej. To znacznie powyżej średniej dla najpopularniejszych modeli segmentu D.

Kilkuletni samochód z LPG traci na wartości nieporównywalnie więcej. Głównie ze względu na obawy przed awariami i wyeksploatowaniem silnika, zwłaszcza przy wysokich przebiegach.

Ekonomiczne argumenty najbardziej przemawiają do tych, którzy muszą na jeżdżeniu autem zarabiać. Hybrydy coraz częściej kupują taksówkarze i wypożyczalnie samochodów, ale podobny trend widać również wśród nabywców indywidualnych. Rok 2015 przyniósł rekord w sprzedaży hybryd Toyoty, która jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Polacy kupili łącznie 3 819 tych samochodów, czyli o 1 299 (51,5 proc.) więcej, niż w 2014 roku. W ubiegłym roku liczba hybryd sprzedanych przez japoński koncern na całym świecie przekroczyła 8 milionów, w tym ponad 3,5 mln Priusów.

Ostatnia kwestia to spalanie. Zasilany gazem silnik benzynowy potrzebuje ok. 20-35 proc. więcej paliwa. Benzynę też musimy do niego tankować, bo jest niezbędna przy zimnym rozruchu i zalecana dla dłuższej żywotności silnika. Toyota Prius 2016 jeździ na prądzie i - droższej, niż LPG - benzynie. Może konkurować z autami na gaz, dzięki rekordowo niskiemu zużyciu paliwa.

Gruntownie przebudowany napęd hybrydowy Priusa IV generacji o mocy 122 KM jest oszczędniejszy od poprzednika o ponad 20 proc. Pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności 1,8 l uzyskał najlepszą na świecie, 40-procentową wydajność cieplną. Udało się także zredukować tarcie i straty energii mechanicznej. Spalanie, jakie jest w stanie osiągnąć, to zaledwie 3 l/100 km. To obecnie najoszczędniejsza i najnowocześniejsza hybryda na rynku. W dodatku, przyspiesza do setki 0,7 s szybciej, niż jej poprzednik.

Nowy Prius stał się także bardziej uniwersalny. Przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik o pojemności 502 l dają nowe możliwości. Samochód zyskał też zdolność ciągnięcia przyczep o masie do 725 kg.

(KF)

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA