REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się bardziej opłaca - hybryda czy auto na gaz LPG?

Toyota Prius - przód
Toyota Prius - przód
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Hybryda czy auto zasilane gazem LPG - eksploatacja którego z tych aut jest bardziej ekonomiczna?

Jeżeli pokonujemy co roku dziesiątki tysięcy kilometrów i szukamy oszczędnego samochodu, wybór często pada na zakup auta z Dieslem lub instalacją LPG. Od lat na rynku jest alternatywa, która okazuje się bezkonkurencyjna podczas eksploatacji w mieście. Auto z napędem hybrydowym. Jako pierwsi dostrzegli i docenili ją taksówkarze. Powodów jest kilka.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy to niskie koszty utrzymania samochodu hybrydowego, zwłaszcza eksploatowanego w ruch miejskim. Drugim jest typowa dla konstrukcji hybrydowej niezawodność. Tankowanie jest tylko jednym z wielu składników, a na całkowity koszt eksploatacji składają się również ubezpieczenia, naprawy, przeglądy i utrata wartości przy sprzedaży auta.

Obecnie dodatkowym argumentem na korzyść hybrydy jest spadek cen benzyny na stacjach. Choć LPG jest tańszym paliwem niż benzyna, warto pamiętać np. o wyższych kosztach przeglądów na stacjach kontroli pojazdów. Modele hybrydowe, tak samo jak te z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, przechodzą przeglądy trzy lata po pierwszej rejestracji nowego samochodu, następnie w piątym roku eksploatacji, potem co roku. Samochód z instalacją LPG od początku musi przechodzić coroczne przeglądy, w dodatku są one o ponad 60 proc. droższe (w sumie 161 zł).

Plusem na korzyść wersji hybrydowej jest też koszt części zamiennych. Hybrydy nie mają wielu podatnych na zużycie podzespołów, jak: skomplikowane układy wtryskowe, dwumasowe koła zamachowe, sprzęgła, alternatory, rozruszniki i paski klinowe. Akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania auta.

REKLAMA

Jeżdżąc hybrydą zaoszczędzimy nawet kilka tys. zł na kosztach eksploatacji, bo ogranicza ona zużycie hamulców i opon. Początkową fazę hamowania realizuje układ odzyskiwania energii. Klocki hamulcowe posłużą na dystansie ok. 90 000 km, a tarcze i opony - znacznie dłużej, niż aucie z tradycyjnym napędem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najlepszym przykładem niezawodności napędów hybrydowych jest Toyota Prius. Auto cenione za oszczędność i bezawaryjność, od lat utrzymujące się na szczytach rankingów niezawodności TÜV, ADAC i Consumer Reports. Prius należy też do grupy aut najdłużej posiadanych przez pierwszych właścicieli. Ich przywiązanie do tego modelu bierze się z niskich kosztów eksploatacji, uniwersalności i bezproblemowej obsługi.

Do dziś na drogach można spotkać pierwsze egzemplarze z 1997 roku, które przez 18 lat eksploatacji nie wymagały większych napraw, ani wymiany baterii. Z raportów wynika, że Toyota Prius może przejechać nawet 1 mln km, nie sprawiając kłopotów swoim właścicielom.

Jeżdżenie hybrydą w Polsce to także darmowe lub tańsze parkowanie. Nie zapłacimy za nie w Gdańsku, Katowicach, Toruniu, Grudziądzu i Tychach. Z pewnością dołączą do nich kolejne miasta. Kraków gwarantuje przejazd buspasami, wjazd do strefy ograniczonego ruchu i o połowę niższe opłaty. W Szczecinie jest zryczałtowana opłata roczna: 10 zł, podczas gdy inni muszą płacić 1500 zł. W Zielonej Górze za cały rok postoju zapłacimy 20 zł, a w centrum Tarnowa na parkowaniu hybrydy zaoszczędzimy 1380 zł rocznie. W przypadku samochodów z instalacją LPG takich ulg oczywiście nie ma, są za to ograniczenia. Ze względów bezpieczeństwa nie wjedziemy np. do wielu podziemnych garaży.

Koszt zakupu auta z instalacją LPG jest wyższy o kilka tys. zł, a hybrydy - co najmniej kilkanaście. Wydane przy jej zakupie pieniądze odzyskamy przy odsprzedaży. Hybrydy osiągają bardzo wysokie wartości rezydualne, a to oznacza, że kilkuletni samochód z napędem spalinowo-elektrycznym sprzedamy w dobrej cenie. Według przewidywań firmy Info-Ekspert, wartość rezydualna nowego Priusa po 36 miesiącach i 60 tys. km przebiegu wyniesie do 55,5 proc. wartości początkowej. To znacznie powyżej średniej dla najpopularniejszych modeli segmentu D.

Kilkuletni samochód z LPG traci na wartości nieporównywalnie więcej. Głównie ze względu na obawy przed awariami i wyeksploatowaniem silnika, zwłaszcza przy wysokich przebiegach.

Ekonomiczne argumenty najbardziej przemawiają do tych, którzy muszą na jeżdżeniu autem zarabiać. Hybrydy coraz częściej kupują taksówkarze i wypożyczalnie samochodów, ale podobny trend widać również wśród nabywców indywidualnych. Rok 2015 przyniósł rekord w sprzedaży hybryd Toyoty, która jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Polacy kupili łącznie 3 819 tych samochodów, czyli o 1 299 (51,5 proc.) więcej, niż w 2014 roku. W ubiegłym roku liczba hybryd sprzedanych przez japoński koncern na całym świecie przekroczyła 8 milionów, w tym ponad 3,5 mln Priusów.

Ostatnia kwestia to spalanie. Zasilany gazem silnik benzynowy potrzebuje ok. 20-35 proc. więcej paliwa. Benzynę też musimy do niego tankować, bo jest niezbędna przy zimnym rozruchu i zalecana dla dłuższej żywotności silnika. Toyota Prius 2016 jeździ na prądzie i - droższej, niż LPG - benzynie. Może konkurować z autami na gaz, dzięki rekordowo niskiemu zużyciu paliwa.

Gruntownie przebudowany napęd hybrydowy Priusa IV generacji o mocy 122 KM jest oszczędniejszy od poprzednika o ponad 20 proc. Pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności 1,8 l uzyskał najlepszą na świecie, 40-procentową wydajność cieplną. Udało się także zredukować tarcie i straty energii mechanicznej. Spalanie, jakie jest w stanie osiągnąć, to zaledwie 3 l/100 km. To obecnie najoszczędniejsza i najnowocześniejsza hybryda na rynku. W dodatku, przyspiesza do setki 0,7 s szybciej, niż jej poprzednik.

Nowy Prius stał się także bardziej uniwersalny. Przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik o pojemności 502 l dają nowe możliwości. Samochód zyskał też zdolność ciągnięcia przyczep o masie do 725 kg.

(KF)

Źródło: materiały prasowe Toyota

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni. Od najbliższego piątku zacznie obowiązywać nowa, rozszerzona sieć płatnych dróg. Obejmie ona zarówno drogi ekspresowe jak i autostrady.

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Policja zatrzymała pędzące auto, które prowadził 15-latek

15-latek prowadził samochód bez uprawnień, przekroczył prędkość i wiózł pasażerów bez pasów bezpieczeństwa. Odpowie przed sądem rodzinnym. 

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Czy warto kupić całoroczne?

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Lepiej założyć je o tydzień za wcześnie niż o tydzień za późno. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki. 

REKLAMA

Pijany przewoził autem troje dzieci

Kierowca zatrzymany do kontroli miał prawie promil alkoholu w organizmie. W samochodzie przewoził trójkę dzieci. 

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan. Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

KGP: 107 085 interwencji, 434 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 085 interwencji.

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej. Budowa przeprawy była możliwa dzięki współpracy wojska, instytucji państwowych oraz władz samorządowych. Głuchołazy są jedną z miejscowości, które szczególnie mocno ucierpiały w wyniku wrześniowej powodzi.

REKLAMA

Nie toyoty i skody, ale stare auta marki Opel Astra i Volkswagen Passat najczęściej jeżdżą po polskich drogach

Choć wśród nowych samochodów od lat niezmiennie liderują takie marki jak Toyota i Skoda, to wśród aut jeżdżących po polskich drogach hierarchia jest zgoła odmienna. To głównie dlatego, że Polacy wciąż kupują przede wszystkim tanie auta, Opel Astra z 2005 r. lub Volkswagen Passat z 2006 r. to pojazdy jakich w ruchu najwięcej.

Aż 7 na 10 lewarków sprawdzonych przez UOKiK nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. Sprawdź, czy masz ten model

UOKiK przebadał lewarki samochodowe. Aż 7 na 10 nie miało deklarowanej wytrzymałości. Wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.

REKLAMA