REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanie nawigacje samochodowe mogą być niebezpieczne

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.
Dobra nawigacja GPS jest szczególnie potrzebna kierowcom zawodowym, prowadzącym potężne auta o dużych gabarytach i masie.
Dobra nawigacja GPS jest szczególnie potrzebna kierowcom zawodowym, prowadzącym potężne auta o dużych gabarytach i masie.
ASCG PR

REKLAMA

REKLAMA

Wielu wypadków, korków, strat paliwa i innych przykrych sytuacji drogowych spotykających kierowców ciężarówek można uniknąć. Wystarczą właściwe urządzenie i program nawigacyjny.

Nawigacja nawigacji nierówna

Ciężarówka zakleszczona pod wiaduktem. Droga zablokowana przez wielkiego tira. Nieprzejezdny tunel z powodu stojącego pośrodku pojazdu ciężarowego. Ciągnik z naczepą uszkadzający drewniany most o kilkukrotnie mniejszej od niego nośności. 2 tys. km pokonane na darmo z powodu błędnego wybrania w nawigacji nazwy miejscowości. Ogromne korki autorstwa szofera dużego auta dostawczego, który zabłądził w niewielkim miasteczku. To tylko przykłady informacji, jakie coraz częściej pojawiają się w mediach, wywołując falę krytyki wobec kierowców zawodowych. Zjawisko przybiera na sile wraz z upowszechnieniem przenośnej nawigacji satelitarnej oraz aplikacji dla smartfonów. Rzecz nie do pomyślenia jeszcze dwie dekady temu, kiedy doniesienia o błędach popełnianych przez prowadzących ciężarówki pojawiały się znacznie rzadziej. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?

Kiedyś zawodowi kierowcy polegali na profesjonalnych atlasach przygotowanych specjalnie na potrzeby transportu ciężkiego. Wspomagali się także łącznością CB, by przy pomocy innych użytkowników znaleźć właściwą drogę do miejsca docelowego. Wraz z upowszechnieniem się zestawów nawigacji satelitarnej wiele osób zmieniło zwyczaje. Zamiast wcześniej zaplanować trasę posiłkując się różnymi źródłami danych, wybierali cel i szacowali trasę tuż przed rozpoczęciem podróży. Co gorsza, korzystali z urządzeń, które nie uwzględniały żadnych parametrów pojazdu i wyznaczały trasę tak, jakby cała podróż odbywała się zwykłym samochodem osobowym. Z różnych powodów zjawisko trwa po dziś dzień.

Kierowcy z oszczędności (zwykła nawigacja jest tańsza od wersji dla ciężarówek) lub wręcz z niewiedzy używają tanich uniwersalnych nawigatorów i programów (zwykle przeznaczonych dla aut osobowych, a nie transportu). O fatalne konsekwencje działania czy wręcz zaniechania jest nietrudno. Wysoki, kilkudziesięciotonowy skład nie mieści się w tunelu, zakleszcza pod wiaduktem czy blokuje całe dzielnice, na skutek błędu podczas wyboru zjazdu z głównej drogi.

REKLAMA

Zobacz też: Skąd nawigacja GPS czerpie dane o korkach na drodze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

By uniknąć problemów, wystarczy skorzystać z właściwych narzędzi. W przypadku kierowców ciężarówek rozwiązaniem są zestawy nawigacji przygotowane z myślą o usługach spedycji i przedsiębiorstwach transportowych. Zazwyczaj są oznaczone hasłem „truck”. I nie jest to żadna sztuczka marketingowa. Zawierają bowiem funkcjonalności i dane niedostępne w produktach dla modeli osobowych. A to z oczywistych względów przekłada się na cenę.

„Dla kierowcy ciężarówki ogromne znaczenie ma informacja o nachyleniu dróg podczas zimowej podróży, a także zakazy wjazdu i ograniczenia związane z tonażem czy wysokością. Dla prowadzącego wysoki autobus ważny będzie dostęp do danych o możliwościach najlepszego dotarcia do hotelu, a następnie znalezienie najdogodniej zlokalizowanego parkingu. W przypadku wielu kierowców zawodowych liczą się także informacje o ograniczeniach związanych z przewożeniem niebezpiecznych ładunków, czyli tzw. ADR." – mówi Marek Krygier, Eastern Europe Manager marki nawigacyjnej Becker.

Zobacz też: Nawigacja GPS w budynkach

Nie bez powodu nawigacje dla firm transportowych są droższe od zwykłych. Zawierają pakiety danych o wysokości i szerokości przejazdów, nachyleniu dróg, dopuszczalnym tonażu, ograniczeniach związanych z przewozem określonych ładunków czy lokalnych restrykcjach drogowych, na podstawie których można oszacować trasę. Dane są zbierane i weryfikowane przez komercyjnych dostawców (np. Emapa, Geosystems, Here i TomTom), co ma przełożenie na jakość. A w przypadku transportu ciężkiego i specjalistycznych przewozów trudno polegać na bezpłatnych mapach tworzonych przez społeczności entuzjastów.

Wyznaczając trasę nawigacja bazuje na bardzo dokładnych mapach dostarczanych przez najbardziej renomowane firmy. Aby jednak plan podróży był najbardziej optymalny, kierowca powinien wprowadzić jeszcze atrybuty pojazdu, którym kieruje. Dzięki takim danym jak nacisk na oś, liczba osi, tonaż, gabaryty, a także rodzaj przełożonego ładunku program nawigacyjny oszacuje właściwą trasę. To istotny krok do zwiększenia bezpieczeństwa i ograniczenia ryzyka błędów popełnianych przez kierowców zawodowych.  A tym samym zmniejszenia strat przewoźników, dla których każdy błąd kierowcy, opóźnienie w dostawach czy wyrządzone szkody to kluczowy problem w bieżącym funkcjonowaniu firmy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA