REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mapy GPS tworzone w czasie rzeczywistym

Subskrybuj nas na Youtube
nawigacja GPS
nawigacja GPS
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Toyota pracuje nad mapami dla systemów nawigacyjnych, których treść byłaby aktualizowana w czasie rzeczywistym. Na czym dokładnie ma polegać japońska nowość?

Nowe mapy GPS Toyoty

REKLAMA

Toyota rozwija system generowania wysoce precyzyjnych map z myślą o technologii zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów. System ma wykorzystywać dane z kamer i odbiorników GPS samochodów zwykłych użytkowników – warunkiem uczestnictwa w programie jest oczywiście zainstalowanie takich urządzeń w samochodzie. W ten sposób Toyota przenosi crowdsourcing znany kierowcom chociażby z Janosika na wyższy poziom. Projekt zostanie zaprezentowany podczas targów CES (Consumer Electronics Show) 2016, które odbędą się w Las Vegas dniach 6-9 stycznia.

REKLAMA

System wykorzystuje kamery i dane GPS tysięcy pojazdów do gromadzenia obrazów dróg. Informacje te trafiają do centrów przetwarzania danych, gdzie są automatycznie łączone w spójną całość, poddawane korekcji i aktualizowane. W ten sposób na bieżąco powstają mapy dróg dla rozległych obszarów, na tyle precyzyjne, że umożliwiają autonomicznym samochodom bezkolizyjne poruszanie się po drogach publicznych.

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

REKLAMA

Warunkiem skutecznego wdrożenia systemów automatycznego prowadzenia pojazdów jest dysponowanie cyfrowym opisem układu dróg z uwzględnieniem zasad ruchu drogowego, w tym informacji o ograniczeniach prędkości i oznakowaniu dróg. Precyzyjna lokalizacja pojazdów wymaga także dostępu do informacji o oznakowaniu poziomym, krawężnikach i innych elementach dróg, a także dziurach i wybojach.

Do tej pory dane dla systemów automatycznego prowadzenia samochodów gromadzone były przez specjalne pojazdy wyposażone w trójwymiarowe skanery laserowe. Dane zbierane przez nie podczas jazdy po obszarach zurbanizowanych i terenach niezabudowanych były ręcznie uzupełnianie o dodatkowe informacje np. o oznakowaniu. Wadą tego sposobu tworzenia map jest jednak rzadka aktualizacja, ograniczająca ich użyteczność. Metoda ta wiąże się ponadto ze znacznymi kosztami, wynikającymi z manualnego procesu gromadzenia i uzupełniania informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zagłuszanie sygnału GPS, można się przed tym obronić?

Choć efekty działania takiego systemu, opartego na kamerach i GPS, obarczone są większym prawdopodobieństwem błędu, niż dane uzyskane z użyciem trójwymiarowych skanerów laserowych, błędy pozycjonowania można eliminować za pomocą technologii integrujących i korygujących obrazy zebrane z wielu pojazdów, a także precyzyjnych mechanizmów wyznaczania trajektorii ruchu. Dzięki temu błąd pozycjonowania na prostych drogach nie przekracza 5 cm. Wykorzystanie do gromadzenia informacji pochodzących z wielu pojazdów zwykłych użytkowników i istniejącej infrastruktury zapewnia bieżącą aktualizację danych. Dodatkową zaletą jest możliwość wdrożenia i rozbudowy systemu przy stosunkowo niewielkich nakładach.

Toyota chce rozpocząć program crowdsourcingowego tworzenia map w 2020 roku. Choć początkowo użycie systemu ma być ograniczone do dróg ekspresowych i autostrad, plany dalszego rozwoju przewidują rozszerzenie jego zastosowania na zwykłe drogi, a także wykorzystanie do zapobiegania wypadkom. Toyota będzie również dążyć do rozwinięcia współpracy z dostawcami map, aby udostępnić swoją technologię szerokim rzeszom użytkowników.

Nowy system tworzenia map stanowi część programu Mobility Teammate, zaprezentowanego przez Toyotę w październiku 2015 r. Jest to strategia wprowadzania technologii zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów w taki sposób, by nie zmniejszać przyjemności, jaką kierowcy czerpią z jazdy samochodem.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA