REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczne światła drogowe: jak działają i czy się sprawdzają?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Automatyczne światła drogowe: jak działają i czy się sprawdzają?
Automatyczne światła drogowe: jak działają i czy się sprawdzają?
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczne światła drogowe powoli stają się rynkowym standardem w segmentach wyższych. Czy to przykład przydatnego moto-gadżetu?

Automatyczne światła drogowe, czyli kolejny krok do wygody

Motoryzacja idzie w jednym kierunku - maksymalnej automatyzacji i wygody dla kierowcy. Przykład? Jeszcze kilka lat temu nowością były automatyczne światła mijania - uruchamiały się w sytuacji, w której auto zauważyło zmrok. Dziś funkcja ta jest mocno rozszerzona i przyjmuje postać automatycznych świateł drogowych. Jakie wersje moto-gadżetu są spotykane na rynku i jak właściwie działają?

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczne światła drogowe - reflektory standardowe

W przypadku reflektorów halogenowych, ewentualnie np. ksenonów automatyczne światła drogowe działają w taki sposób, że samodzielnie zmieniają światła mijania na długie i odwrotnie. Cały proces oparty jest o kamerę zamontowaną na szczycie szyby - ona wykrywa pojazdy w polu widzenia. Komputer - po włączeniu odpowiedniej funkcji - uruchamia światła drogowe w sytuacji, w której auto jedzie w nocy i z naprzeciwka nie zbliżają się żadne pojazdy. Automatyczne światła drogowe wyłączają się zawsze wtedy, gdy z przodu znajdzie się inny użytkownik drogi.

Za pomocą kamery samochód poszukuje wszelkich źródeł światła - mowa tu nie tylko o światłach mijania aut jadących z naprzeciwka, ale też postojowych tylnych emitowanych przez pojazdy jadące z przodu.

Automatyczne światła drogowe - reflektory LED-owe

W przypadku inteligentnych reflektorów LED-owych (w Grupie Volkswagena nazywanych Matrix) automatyczne światła drogowe działają w nieco inny sposób. Gdy samochód porusza się w nocy poza terenem zabudowanym (informacja jest odczytywana z nawigacji satelitarnej), auto włącza światła długie. I co ciekawe, wcale nie wyłącza ich w sytuacji, w której z przeciwnego kierunku jedzie inny pojazd. Jak zatem nie oślepia jego kierowcy? Bo snop światła jest wycinany. Światła drogowe mogą zostać wycięte nie tylko dla innych samochodów, ale też rowerzystów czy nawet pieszych. Inteligentne, automatyczne światła drogowe również obserwują sytuację za pomocą kamery zamontowanej na szczycie szyby czołowej.

REKLAMA

Adaptacyjne światła drogowe regulują zarówno zasięg światła, jak i pole jego emitowania. Ich zasięg zmienia się, a tym np. zwiększa wraz z ukształtowaniem terenu (np. prosta lub kręta droga) i prędkością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automatyczne światła drogowe - czy sprawdzają się w praktyce?

Aby automatyczne światła drogowe okazały się gadżetem w pełni funkcjonalnym, powinny reagować maksymalnie szybko. Co to oznacza? Muszą bardzo sprawnie identyfikować obserwowane obiekty tak, aby nie oślepiać innych użytkowników dróg. Czy tak jest w praktyce? To tak naprawdę zależy od technologii i producenta. Bo są firmy, w przypadku których jazda z inteligentnymi, światłami drogowymi to czysta przyjemność - kierowca cały czas ma np. mocno oświetlone pobocze i otrzymuje świetną widoczność nawet w gęstym lesie. A są też takie, w których uruchomienie automatycznych świateł drogowych oznacza, że kierowca cały czas będzie ostrzegany przez kierujących jadących z naprzeciwka, że ich oślepia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA