REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczne światła drogowe: jak działają i czy się sprawdzają?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Automatyczne światła drogowe: jak działają i czy się sprawdzają?
Automatyczne światła drogowe: jak działają i czy się sprawdzają?
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczne światła drogowe powoli stają się rynkowym standardem w segmentach wyższych. Czy to przykład przydatnego moto-gadżetu?

Automatyczne światła drogowe, czyli kolejny krok do wygody

Motoryzacja idzie w jednym kierunku - maksymalnej automatyzacji i wygody dla kierowcy. Przykład? Jeszcze kilka lat temu nowością były automatyczne światła mijania - uruchamiały się w sytuacji, w której auto zauważyło zmrok. Dziś funkcja ta jest mocno rozszerzona i przyjmuje postać automatycznych świateł drogowych. Jakie wersje moto-gadżetu są spotykane na rynku i jak właściwie działają?

REKLAMA

Automatyczne światła drogowe - reflektory standardowe

REKLAMA

W przypadku reflektorów halogenowych, ewentualnie np. ksenonów automatyczne światła drogowe działają w taki sposób, że samodzielnie zmieniają światła mijania na długie i odwrotnie. Cały proces oparty jest o kamerę zamontowaną na szczycie szyby - ona wykrywa pojazdy w polu widzenia. Komputer - po włączeniu odpowiedniej funkcji - uruchamia światła drogowe w sytuacji, w której auto jedzie w nocy i z naprzeciwka nie zbliżają się żadne pojazdy. Automatyczne światła drogowe wyłączają się zawsze wtedy, gdy z przodu znajdzie się inny użytkownik drogi.

Za pomocą kamery samochód poszukuje wszelkich źródeł światła - mowa tu nie tylko o światłach mijania aut jadących z naprzeciwka, ale też postojowych tylnych emitowanych przez pojazdy jadące z przodu.

Automatyczne światła drogowe - reflektory LED-owe

REKLAMA

W przypadku inteligentnych reflektorów LED-owych (w Grupie Volkswagena nazywanych Matrix) automatyczne światła drogowe działają w nieco inny sposób. Gdy samochód porusza się w nocy poza terenem zabudowanym (informacja jest odczytywana z nawigacji satelitarnej), auto włącza światła długie. I co ciekawe, wcale nie wyłącza ich w sytuacji, w której z przeciwnego kierunku jedzie inny pojazd. Jak zatem nie oślepia jego kierowcy? Bo snop światła jest wycinany. Światła drogowe mogą zostać wycięte nie tylko dla innych samochodów, ale też rowerzystów czy nawet pieszych. Inteligentne, automatyczne światła drogowe również obserwują sytuację za pomocą kamery zamontowanej na szczycie szyby czołowej.

Adaptacyjne światła drogowe regulują zarówno zasięg światła, jak i pole jego emitowania. Ich zasięg zmienia się, a tym np. zwiększa wraz z ukształtowaniem terenu (np. prosta lub kręta droga) i prędkością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automatyczne światła drogowe - czy sprawdzają się w praktyce?

Aby automatyczne światła drogowe okazały się gadżetem w pełni funkcjonalnym, powinny reagować maksymalnie szybko. Co to oznacza? Muszą bardzo sprawnie identyfikować obserwowane obiekty tak, aby nie oślepiać innych użytkowników dróg. Czy tak jest w praktyce? To tak naprawdę zależy od technologii i producenta. Bo są firmy, w przypadku których jazda z inteligentnymi, światłami drogowymi to czysta przyjemność - kierowca cały czas ma np. mocno oświetlone pobocze i otrzymuje świetną widoczność nawet w gęstym lesie. A są też takie, w których uruchomienie automatycznych świateł drogowych oznacza, że kierowca cały czas będzie ostrzegany przez kierujących jadących z naprzeciwka, że ich oślepia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA