REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 TDI – nowoczesny i kapryśny

Daniel Kowieski
Silnik 2.0 TDI fot. Volkswagen
Silnik 2.0 TDI fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

2.0 TDI - jednostka, którą Volkswagen zastąpił legendarny, lecz już mocno wysłużony silnik 1.9 TDI. Nowa konstrukcja, mimo niewątpliwego zaawansowania technicznego, nie zbiera takich samych pochwał jak jej poprzedniczka. Po kilku latach od wprowadzenia, okazuje się, że silnik ten jest dość awaryjny, a naprawy mogą pochłonąć sporą część budżetu właściciela.

Silnik został wprowadzony do oferty w 2003 roku. Pierwszym autem z tą jednostką pod maską był Volkswagen Touran. Później sukcesywnie wprowadzano go do reszty modeli z grupy VAG (Audi, Skoda, Seat, Volkswagen). Był też oferowany w Mitsubishi, Jeepie i Dodge`u (Avenger, Caliber). W chwili obecnej 2.0 TDI jest równie popularny co 1.9 TDI, lecz trwałością niestety odbiega od poprzednika. Z powodu oszczędności na materiałach i błędów konstrukcyjnych pojazdy z tą jednostką są częstym widokiem w warsztatach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Silnik może być montowany zarówno wzdłużnie, jak i poprzecznie. Jego konstrukcja jest bardzo zaawansowana i występuje w wielu wersjach różniących się od siebie mocą (od 136KM do 170KM). Może posiadać głowicę 8- lub 16-zaworową i filtr cząstek stałych (PDF – podnoszący koszty utrzymania). Mogą być montowane pompowtryskiwacze (PD – rozwiązanie stosowane na początku produkcji) albo system wtrysku Common Rail (CR – wprowadzone w 2007 roku). Liczba odmian jest naprawdę spora i ciągle rośnie – modyfikacje zapewniają mniejszą awaryjność i spełnianie coraz ostrzejszych norm emisji spalin.

Zobacz też: Historia Diesla w pigułce

REKLAMA

Zaletą motoru 2.0 TDI jest niskie spalanie i więcej niż zadowalająca dynamika jazdy, nawet w podstawowej odmianie. Jeśli jednak ktoś szuka mocniejszych wrażeń za kierownicą powinien zainteresować się wersją 170-konną (najczęściej z PDF). Przeszkadzać natomiast może głośna praca silnika – problem został rozwiązany przez wprowadzenie w 2007 roku systemu Common Rail, który obecnie wypiera pompowtryskiwacze i daje szanse na zmniejszenie awaryjności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemy z silnikiem zaczynają się po przejechaniu ok. 100-120 tyś km. Auta z jednostką 2.0 TDI bardzo często były wykorzystywane we flotach firmowych i po takich przebiegach z reguły zostawały odsprzedawane. Lista awarii mogących wystąpić jest dość długa, a ich naprawa kosztowna. Część z nich to kłopoty spotykane w każdym nowoczesnym dieslu, jednak są i takie których nigdzie indziej nie uświadczymy: pękanie (domena wersji 16-zaworowej) lub „osiadanie” głowicy. Uszkodzenie występuje na pierwszym bądź drugim i trzecim cylindrze razem. Volkswagen informował, że problem zlikwidowano w końcówce 2006 roku, lecz w młodszych autach usterka też występowała. Jeśli chodzi o „obsiadanie” w wersji 8-zaworowej, to jest to przeciekanie płynu chłodzącego na okręgu uszczelniającym cylindra od strony wydechowej.

Zobacz też: Test Volvo C30 D4 R-Design: Diesel, co dużo może

Częste usterki i ich naprawa:                           

Pompa oleju – w momencie jej uszkodzenia może wystąpić brak smarowania, grzechotanie z okolic miski olejowej (ale tylko w wersji z napędem łańcuchowym) i prawdopodobnie zobaczymy na desce rozdzielczej świecącą się kontrolkę poziomu oleju. W takiej sytuacji koszty ewentualnej naprawy zależą od czasu reakcji użytkownika. Jeżeli usterka zostanie wykryta szybko to pozbędziemy się z portfela ok. 3000 zł na regenerację turbosprężarki. Jeśli natomiast zignorujemy komunikaty wysyłane przez samochód to możemy doprowadzić do zatarcia całego motoru, wiąże się to z ogromnymi kosztami i wymianą silnika.

Pompowtryskiwacze – ich awaria objawia się dużym spadkiem mocy, "kopceniem", nierówną pracą silnika lub nawet unieruchomieniem pojazdu. Newralgicznym punktem pompowtryskiwaczy jest cewka (element elektryki). W takim wypadku jesteśmy zmuszeni do regeneracji (w niezależnych warsztatach ok. 700 zł za sztukę) lub zakupu nowych części (od 1200 zł do 2400 zł za sztukę). Możemy się zdecydować na tańsze elementy od Boscha lub droższe od Siemensa. Pamiętajmy też o nowych uszczelkach śrubach i robociźnie – ok. 1500 zł.

Zobacz też: Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Głowica – jej usterka objawia się najczęściej ubytkiem płyny chłodzącego (intensywność z czasem narasta), białym dymieniem z rury wydechowej przy rozruchu silnika oraz puchnięciem przewodów. Niestety regeneracja głowicy nie jest możliwa, przewiduje się jedynie wymianę na nową. Decydując się na usługę w ASO koszty będą astronomiczne. W warsztacie niezależnym, za całość powinniśmy zapłacić w granicach 6000 zł.

Turbosprężarka – niewłaściwa eksploatacja często kończy się nadmiernym spalaniem oleju, przedostawaniem się go do układu dolotowego, spadkiem mocy, dymieniem i specyficznym „gwizdaniem” turbiny. Ilość pieniędzy jakie pochłoną naprawy jest uzależniona od stopnia uszkodzenia. W przypadku zapieczenia się kierownicy będzie to ok. 700 zł, zabłocenie układu sterowania ok. 800 zł. Jeśli dojdzie do uszkodzenia łożyskowania pozostaje regeneracja, która pochłonie ok. 2000 zł.

Rozrząd – zaniedbanie tego elementu silnika objawia się w nierównej i głośnej pracy jednostki oraz w spadku mocy. W takim przypadku wymianie podlegają wytarte hydroregulatory oraz wałek rozrządu. Pierwsze to koszt rzędu 600 zł poza ASO, drugie 900 zł. Przy wymianie warto również zadbać o półpanewki.

Dwumasowe koło zamachowe – objawy usterki w tym przypadku to dudnienie podczas wyłączania silnika, stałe lub narastające wibracje, ślizgające się sprzęgło lub całkowity brak przeniesienia napędu. Jest to element, który podlega zużyciu eksploatacyjnemu po ok. 120 000 km. Wymienia się go na nowy najczęściej razem ze sprzęgłem (wytrzymuje bardzo podobny przebieg). Koszt całej operacji w warsztacie niezależnym to ok. 3000 zł.

Zobacz też: Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Mimo wymienionych usterek jednostka 2.0 TDI jest całkiem dobrym silnikiem. Nie jest całkowicie bezobsługowa ani długowieczna. Trzeba pamiętać o wielu problemach, które mogą okazać się kosztowne ale jeżeli właściwie o nią zadbamy (i posiadamy egzemplarz wyprodukowany po 2006 toku) to usterki powinny ograniczyć się do minimum. Niestety na rynku aut używanych trudno znaleźć egzemplarz godny polecenia. Dużo samochodów pochodzi z floty handlowej różnych firm. Te auta mają najczęściej co najmniej 150 000 km przebiegu (czyli przebieg po jakim zaczynają się problemy) i trzeba się liczyć w takiej sytuacji ze sporymi kosztami „przeglądu po kupnie”. Jeżeli trafimy na handlarza to prawdopodobnie auto, które oglądamy będzie miało cofnięty licznik (pojazdy sprowadzane głównie z Niemiec posiadają duże przebiegi). Pamiętajmy jednak, że kultura pracy i osiągi w tym silniku stoją na wysokim poziomie przy jednoczesnym małym spalaniu. Jeśli interesuje nas samochód z salonu nie mamy się czego obawiać, natomiast przy kupnie używanego najważniejsza jest wcześniejsza diagnostyka w wyspecjalizowanym i zaufanym warsztacie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA