REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Honda Civic IV V VI: przegląd skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu w Hondzie Civic IV V VI.
Przegląd skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu w Hondzie Civic IV V VI.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd układu przeniesienia napędu i skrzynio biegów to jedna z większych czynności, jakie możemy wykonać samemu. Poniżej znajduje się opis krok po kroku.

Kontrolę skrzyni biegów można przeprowadzić co 2 lata, jednak w przypadku układu przeniesienia napędu warto wykonać go co rok. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dokonać takiego przeglądu jednocześnie. Plan naszego działania jest następujący: sprawdzenie osłony przegubów półosi, sprawdzenie poziomu płynu w sterowaniu sprzęgłem, sprawdzenie szczelności skrzyni biegów, wymiana oleju w skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia osłon gumowych przegubów półosi. Będziemy musieli unieść samochód. Można to zrobić za pomocą platformy warsztatowej, standardowego podnośnika wraz z kobyłkami lub korzystamy z kanału. Z pomocą lampy sprawdzamy czy guma osłony nie jest popękana. Szukamy ewentualnych śladów smaru na osłonach. W przypadku znalezienia uszkodzenia należy jak najszybciej dokonać wymiany. Wszelkie zabrudzenia przegubu znacznie skracają jego sprawność.

Teraz kontrolujemy stan poziomu płynu w urządzeniu sterowania sprzęgłem. Będzie nam do tego potrzebny płyn DOT 3 lub DOT 4. Zbiorniczek wyrównawczy znajduje się w przedziale silnika obok zbiorniczka płynu hamulcowego. Nakrętka posiada odpowietrznik, który musi być w pełni sprawny. Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy oznacznikami MAX i MIN. Jeśli stan jest poniżej dolnego znacznika należy dolać odpowiednią ilość.

Zobacz też: Honda Civic IV V VI: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania naprawcze warto dokonać sprawdzenia szczelności. Nie są nam potrzebne do tego specjalne narzędzia. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Metoda jest bardzo łatwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na początku myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Nie jest to zabieg konieczny, duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30 km wracamy, unosimy Hondę Civici sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.

Następny krok to sprawdzenie poziomu i wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów. Po wykonaniu próby szczelności mamy rozgrzany olej w skrzyni biegów, dzięki temu nasza praca będzie łatwiejsza. Do całej operacji poza podnośnikiem lub kanałem będzie nam potrzebny zestaw kluczy nasadowych, puste naczynie na olej, świeży olej (1.8l) oraz nowe uszczelki korka wlewowego i spustowego.

Jeśli chodzi o olej najlepiej wybrać HONDA MTF. Oczywiście może być inny olej o podobnych właściwościach. W sytuacji awaryjnej można użyć olej silnikowy o lepkości 10W-30, 10W-40 o klasie API SG lub SH. Należy pamiętać, że jest to czasowe rozwiązanie. Unosimy samochód (olej w skrzyni musi być rozgrzany) i odkręcamy korek wlewu oleju. Naturalnie, znajduje się wyżej niż korek spustowy (jest po tej samej stronie).

Zobacz też: Honda Civic IV V VI: wymiana oleju silnikowego

Poziom oleju powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu. W innym przypadku dolewamy go do przekładni. Olej wymieniamy co 4 lata lub co 80 000km. Podkładamy puste naczynie pod korek spustowy i wykręcamy go. Następnie wkręcamy używając nowych pierścieni uszczelniających. Olej przekładniowy uzupełniamy przez otwór wlewowy do momentu aż zobaczymy wyciek. Ilość, jaka jest nam potrzebna to ok. 1.8 litra.

Użytkowników Hondy z automatyczną skrzynią biegów lub w skrzyni CVT dotyczy opis znajdujący się poniżej. Podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej, automat musi być rozgrzany. Ustawiamy samochód na równej powierzchni i zaciągamy hamulec ręczny. Wyłączamy silnik i wyjmujemy bagnet ze skrzyni i wycieramy go czystą szmatką. Łatwo go rozpoznać poprzez żółty uchwyt.

Wkładamy ponownie wytarty bagnet i sprawdzamy stan oleju. Powinien się znajdować pomiędzy znacznikiem MIN i MAX. Jeżeli jest zbyt duży ubytek proponujemy dokonać wymiany na świeży.
Oto opis jak dokonać wymiany.

Zobacz też: Honda Civic IV V VI: przegląd układu hamulcowego i ogumienia

Co będzie nam potrzebne?
• Lejek
• 2.7l do automatycznej skrzyni biegów (Honda ATF Premium, ATF Dexron II, ATF Dexron III)
• 3.9l oleju do skrzyni CVT (Honda ATF Premium, ATF Dexron II, ATF Dexron III)
• Pierścień uszczelniający korka spustowego

Przed zlaniem oleju musi on osiągnąć odpowiednią temperaturę. W tym celu należy uruchomić silnik i pozostawić go do momentu aż wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej znajdzie się w przedziale normalnej pracy. Będzie nam potrzebny do tego podnośnik warsztatowy lub kanał. Podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i wykręcamy go.

Należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ istnieje ryzyko poparzenia. Teraz wkręcamy ponownie korek spustowy używając nowych podkładek uszczelniających. Przechodzimy do napełnienia przekładni nowym olejem. Robimy to poprzez otwór wskaźnika poziomu oleju. Najwygodniej będzie jak użyjemy do tego odpowiedniego lejka. Odpalamy samochód i czekamy aż się nagrzeje.

Ponownie sprawdzamy stan oleju. Jeżeli są widoczne braki to uzupełniamy go to odpowiedniego poziomu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA