Jakie usterki mają samochody używane? Mamy raport
REKLAMA
REKLAMA
- Jakie usterki mają samochody używane? Samochody krajowe
- Jakie usterki mają samochody używane? Auta z importu
- Co sprawdzić podczas zakupu samochodu używanego?
Jakie usterki mają samochody używane? Samochody krajowe
REKLAMA
Pojazdy, których pierwsza rejestracja była w Polsce, najczęściej uszkodzone miały elementy karoserii zewnętrznej. Różnego rodzaju uszkodzenia blach w wyniku zderzeń miało aż 41% spośród wszystkich samochodów ze szkodami sprawdzonych za pomocą autoDNA w 2022 r. W aż 15% przypadków raporty wykazywały defekt oświetlenia zewnętrznego. Niedziałająca lampa czy zbity reflektor to drugi najpopularniejszy powód uszkodzenia dla aut pochodzenia krajowego. Trzecim są elementy konstrukcyjne nadwozia, co wskazuje na udział w poważnej kolizji.
REKLAMA
Kolejnymi elementami samochodu ulegającymi uszkodzeniu są szyby, układ zawieszenia oraz układ chłodzenia i klimatyzacji, który w przypadku aut używanych może być już mocno wyeksploatowany. Bardzo rzadko zdarzały się przypadki uszkodzeń tapicerki, układu kierowniczego, układu bezpieczeństwa biernego, jak również osprzętu silnika, skrzyni biegów i układ przeniesienia napędu oraz układu bezpieczeństwa czynnego i hamulcowego.
Ciekawostka? Układ elektryczny występujący z pojazdach hybrydowych i elektrycznych to zaledwie 0,01% wszystkich uszkodzeń odnotowanych w raportach wygenerowanych w 2022 r.
Jakie usterki mają samochody używane? Auta z importu
REKLAMA
Auta pochodzące z importu w porównaniu do krajowych nieco częściej miały uszkodzone oświetlenie zewnętrzne, układ zawieszenia i elementy konstrukcyjne nadwozia (np. słupki, podłużnice, belki), co wynika z faktu sprowadzania dużej liczby samochodów powypadkowych. Nieco rzadziej (35% zamiast 41% dla krajowych) uszkodzone są w nich elementy karoserii zewnętrznej oraz szyby (9,5% wobec 10% dla krajowych).
Strukturę importu widać też w uszkodzeniach układu elektrycznego dla samochodów z tego typu napędem - było ich trzykrotnie więcej pod względem procentowym niż dla analogicznych pojazdów pochodzenia polskiego. Wynika to ze sporej popularności aut z napędem hybrydowym. Znacznie częściej od krajowych aut występują też uszkodzenia osprzętu silnika, tapicerki, układu kierowniczego oraz układ bezpieczeństwa biernego.
Co sprawdzić podczas zakupu samochodu używanego?
Warto podkreślić, że zarówno samochody krajowe, jak również z importu w większości mają uszkodzenia jednej z 4 kategorii: karoserii zewnętrznej, oświetlenie zewnętrznego, elementów konstrukcyjnych nadwozia oraz szyb. Te elementy są szczególnie podatne na uszkodzenia w przypadku wypadków. Nie należy jednak lekceważyć innych defektów, w tym mechanicznych związanych z osprzętem silnika, układem chłodzenia i klimatyzacji czy zawieszenia. Naprawa tego typu uszkodzeń może okazać się bardzo kosztowna.
REKLAMA
REKLAMA