REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg "aluminiowych"?

Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg
Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg "aluminiowych"? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Felgi ze stopów lekkich potocznie i błędnie nazywane aluminiowymi korzystnie wpływają nie tylko na wygląd samochodu lecz również m.in. obniżają zużycie paliwa. Na co zwrócić uwagę przed ich zakupem?

Jak dobrać felgi do modelu samochodu?

- Najczęściej występującymi markami samochodów, do których Polacy chcą dobrać felgi aluminiowe są BMW, Audi i Mercedes. Przy wyborze warto pamiętać, że o ile wygląd obręczy jest jednym z kluczowych czynników, o tyle priorytetem jest dobór właściwych parametrów felgi - wyjaśnia Robert Krotoski manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl - Jednym z pierwszych wskaźników jest odpowiednia średnica i szerokość. Większa felga przy zastosowaniu węższej opony zapewni lepsze zachowanie się pojazdu na zakrętach, ale ograniczy komfort podczas jazdy po dziurawych nawierzchniach i zmniejszy trwałość zawieszenia oraz może zadecydować o myszkowaniu auta w koleinach. Mniejsza średnica przy zastosowaniu grubszej opony poprawi tłumienie nierówności jezdni, ale uwarunkuje większe wychylanie się samochodu w zakrętach – dodaje.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Nie należy stosować obręczy dużo szerszych, niż zaleca producent. Te będą wystawać poza obrys błotnika i spowodują dodatkowe obciążenie dla wspomagania układu kierowniczego.

Jednym z kluczowych parametrów podczas wyboru alufelg jest średnica otworu centralnego (CH) oraz tzw. osadzenie (ET). Zbyt duży wskaźnik CH sprawi, że kierowca podczas montażu obręczy będzie musiał zastosować tzw. pierścienie korekcyjne. W przypadku nieprawidłowego wskaźnika ET konieczne jest odsunięcie felgi od piasty za pomocą tzw. dystansów.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dbać o felgi ze stopów lekkich?

Podczas jazdy, na powierzchni felgi aluminiowej zbierają się zanieczyszczenia. O ile z usunięciem kurzu czy błota nie ma większego problemu, o tyle rozgrzane drobinki klocków hamulcowych potrafią po pewnym czasie wgryźć się w lakier. Aby tego uniknąć należy regularnie myć obręcze.

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy odpowiednio dbać. Dzięki temu utrzymamy je w dobrej formie przez długie lata. Na aukcjach Allegro można znaleźć specjalne płyny, roztwory kwasów wzbogacone o detergenty przeznaczone do okresowego mycia zanieczyszczonych felg aluminiowych, które usuwają zmatowienia i osady z klocków hamulcowych. Litr takiego płynu to koszt około 10 do 15 zł - wyjaśnia Robert Krotoski - Nie ignorujmy również nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać. Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku, to pomoże w zachowaniu czystości. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Zobacz też: Jak zbadać głębokość bieżnika opony?

Eksploatacja samochodu wyposażonego w aluminiowe obręcze wymaga od kierowcy uwagi podczas parkowania. Otarcie rantem felgi o powierzchnię krawężnika skończy się powstaniem mało estetycznego ubytku. Uszkodzenia oczywiście można usunąć. Wykonanie naprawy nie jest jednak tanie. Ostateczna wycena w głównej mierze zależy od rozmiaru alufelgi i wielkości zniszczeń. Naprawa niewielkich uszkodzeń na małej obręczy będzie kosztować mniej więcej 70 złotych. Piaskowanie, uzupełnienie ubytków i ponowne lakierowanie w przypadku dużej obręczy niejednokrotnie jest wyceniane nawet na ponad 200 złotych.

Może się okazać, że po najechaniu na przeszkodę felga aluminiowa zostanie wygięta lub pęknie. Co w tej sytuacji? Jeżeli uszkodzenia nie są poważne, pomóc może naprawa polegająca na prostowaniu, spawaniu lub toczeniu obręczy. Wykonanie takiej procedury kosztuje minimum 40 - 50 złotych. Ostateczna wartość usługi zależy od zakresu prac i renomy wybranego przez kierowcę zakładu.

Zobacz też: Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Jakie zniszczenia dyskwalifikują felgi aluminiowe?

Jako że felga jest jednym z ważniejszych elementów odpowiadających za trakcję i bezpieczeństwo jazdy, nie należy naprawiać jej za wszelką cenę. Dla przykładu nie zaleca się reperacji obręczy, która w trakcie wypadku uległa zmiażdżeniu. Nawet fachowcowi nie uda się przywrócić jej prawidłowej geometrii! Poza tym podczas wyboru zakładu, któremu zleci się naprawę alufelgi, nie warto kierować się wyłącznie kryterium ceny. Trzeba szukać przede wszystkim specjalistycznego zakładu, który zagwarantuje wysoką jakość usługi.

Kierowca, który chce wyposażyć samochód w felgi aluminiowe, najlepiej aby kupił zestaw nowych obręczy. Dzięki temu zyska pewność, że będzie łatwo je wyważyć.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA