REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg "aluminiowych"?

Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg
Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg "aluminiowych"? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Felgi ze stopów lekkich potocznie i błędnie nazywane aluminiowymi korzystnie wpływają nie tylko na wygląd samochodu lecz również m.in. obniżają zużycie paliwa. Na co zwrócić uwagę przed ich zakupem?

Jak dobrać felgi do modelu samochodu?

- Najczęściej występującymi markami samochodów, do których Polacy chcą dobrać felgi aluminiowe są BMW, Audi i Mercedes. Przy wyborze warto pamiętać, że o ile wygląd obręczy jest jednym z kluczowych czynników, o tyle priorytetem jest dobór właściwych parametrów felgi - wyjaśnia Robert Krotoski manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl - Jednym z pierwszych wskaźników jest odpowiednia średnica i szerokość. Większa felga przy zastosowaniu węższej opony zapewni lepsze zachowanie się pojazdu na zakrętach, ale ograniczy komfort podczas jazdy po dziurawych nawierzchniach i zmniejszy trwałość zawieszenia oraz może zadecydować o myszkowaniu auta w koleinach. Mniejsza średnica przy zastosowaniu grubszej opony poprawi tłumienie nierówności jezdni, ale uwarunkuje większe wychylanie się samochodu w zakrętach – dodaje.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Nie należy stosować obręczy dużo szerszych, niż zaleca producent. Te będą wystawać poza obrys błotnika i spowodują dodatkowe obciążenie dla wspomagania układu kierowniczego.

Jednym z kluczowych parametrów podczas wyboru alufelg jest średnica otworu centralnego (CH) oraz tzw. osadzenie (ET). Zbyt duży wskaźnik CH sprawi, że kierowca podczas montażu obręczy będzie musiał zastosować tzw. pierścienie korekcyjne. W przypadku nieprawidłowego wskaźnika ET konieczne jest odsunięcie felgi od piasty za pomocą tzw. dystansów.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dbać o felgi ze stopów lekkich?

Podczas jazdy, na powierzchni felgi aluminiowej zbierają się zanieczyszczenia. O ile z usunięciem kurzu czy błota nie ma większego problemu, o tyle rozgrzane drobinki klocków hamulcowych potrafią po pewnym czasie wgryźć się w lakier. Aby tego uniknąć należy regularnie myć obręcze.

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy odpowiednio dbać. Dzięki temu utrzymamy je w dobrej formie przez długie lata. Na aukcjach Allegro można znaleźć specjalne płyny, roztwory kwasów wzbogacone o detergenty przeznaczone do okresowego mycia zanieczyszczonych felg aluminiowych, które usuwają zmatowienia i osady z klocków hamulcowych. Litr takiego płynu to koszt około 10 do 15 zł - wyjaśnia Robert Krotoski - Nie ignorujmy również nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać. Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku, to pomoże w zachowaniu czystości. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Zobacz też: Jak zbadać głębokość bieżnika opony?

Eksploatacja samochodu wyposażonego w aluminiowe obręcze wymaga od kierowcy uwagi podczas parkowania. Otarcie rantem felgi o powierzchnię krawężnika skończy się powstaniem mało estetycznego ubytku. Uszkodzenia oczywiście można usunąć. Wykonanie naprawy nie jest jednak tanie. Ostateczna wycena w głównej mierze zależy od rozmiaru alufelgi i wielkości zniszczeń. Naprawa niewielkich uszkodzeń na małej obręczy będzie kosztować mniej więcej 70 złotych. Piaskowanie, uzupełnienie ubytków i ponowne lakierowanie w przypadku dużej obręczy niejednokrotnie jest wyceniane nawet na ponad 200 złotych.

Może się okazać, że po najechaniu na przeszkodę felga aluminiowa zostanie wygięta lub pęknie. Co w tej sytuacji? Jeżeli uszkodzenia nie są poważne, pomóc może naprawa polegająca na prostowaniu, spawaniu lub toczeniu obręczy. Wykonanie takiej procedury kosztuje minimum 40 - 50 złotych. Ostateczna wartość usługi zależy od zakresu prac i renomy wybranego przez kierowcę zakładu.

Zobacz też: Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Jakie zniszczenia dyskwalifikują felgi aluminiowe?

Jako że felga jest jednym z ważniejszych elementów odpowiadających za trakcję i bezpieczeństwo jazdy, nie należy naprawiać jej za wszelką cenę. Dla przykładu nie zaleca się reperacji obręczy, która w trakcie wypadku uległa zmiażdżeniu. Nawet fachowcowi nie uda się przywrócić jej prawidłowej geometrii! Poza tym podczas wyboru zakładu, któremu zleci się naprawę alufelgi, nie warto kierować się wyłącznie kryterium ceny. Trzeba szukać przede wszystkim specjalistycznego zakładu, który zagwarantuje wysoką jakość usługi.

Kierowca, który chce wyposażyć samochód w felgi aluminiowe, najlepiej aby kupił zestaw nowych obręczy. Dzięki temu zyska pewność, że będzie łatwo je wyważyć.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA