REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego opona zużywa się nierównomiernie?

Robert Kuśpiel
Nierównomierne zużycie bieżnika występuje z kilku powodów. Jednak w każdym przypadku winny jest kierowca.
Nierównomierne zużycie bieżnika występuje z kilku powodów. Jednak w każdym przypadku winny jest kierowca.

REKLAMA

REKLAMA

Nierównomierne zużycie bieżnika występuje z kilku powodów. Jednak w każdym przypadku winny jest kierowca. W poradniku tym podpowiemy, jak uniknąć szybkiego zużycia opony.

Problem ten dotyczy każdego kierowcy, niezależnie od posiadanego samochodu. Wiadomo, że opona nadaje się do jazdy póki nie przekroczy TWI – czyli granicy 1.6 mm.
Jednak często się zdarza, że ogumienie nie nadaje się do dalszej jazdy mimo głębokiego bieżnika. Wyróżniamy kilka typów zużycia bieżnika.

REKLAMA

• zużycie normalne
• zużycie okrągłe
• zużycie środka
• zużycie niesymetryczne
• ząbkowanie
• zużycie miejscowe

Zużycie normalne, wynika z eksploatacji, jest jednolite i na całej powierzchni.
Zużycie okrągłe, rozpoznajemy po tym, że wysokość bieżnika po środku opony jest większa niż na bokach. Spowodowane jest to długą jazdą przy niskim ciśnieniu i dużym obciążeniu. Cały ciężar przekazany jest na boki opon, przez co ścierają się szybciej.
Jeśli bieżnik na to pozwala, należy dopompować oponę do odpowiedniego ciśnienia.

Zobacz również: Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Inny powód takiego zużycia wynika ze sposobu jazdy. Agresywna jazda z dużą prędkością oraz szybkie pokonywanie zakrętów powodują ścieranie opony w tej strefie.
Zużycie środka, wynika podczas podróżowania ze zbyt wysokim ciśnieniem. Strefa styku jest wtedy po środku opony.
Zużycie niesymetryczne wiąże się ze stanem naszego zawieszenia. Powodem tego jest źle ustawiona zbieżność kół, lub problemy z zawieszeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co to jest aquaplaning?

Ząbkowanie występuje we współczesnych samochodach. Problem dotyczy zazwyczaj tylnej osi, wynika ze zmiany obciążenia. Praktycznie jest to normalne zjawisko, lecz można zmniejszyć intensywność. Dobre ogumienie i perfekcyjny stan zawieszenia sprawi, że proces będzie niezauważalny.
Zużycie miejscowe dotyczy zazwyczaj pojazdów bez ABS, przyczyną może być gwałtowne hamowanie, lub nieprawidłowe wyważenie opon.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA