REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Nowoczesne układy wtryskowe zapewniają silnikowi wysoką wydajność i osiągi. W zależności od rozwiązania odmienne są jednak koszty eksploatacji danej jednostki napędowej. Fot. Fotolia
Nowoczesne układy wtryskowe zapewniają silnikowi wysoką wydajność i osiągi. W zależności od rozwiązania odmienne są jednak koszty eksploatacji danej jednostki napędowej. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Typowym elementem ulegającym często szybkiemu zużyciu w silniku wysokoprężnym jest wtryskiwacz paliwa. Nie każdy jest jednak taki sam, a w zależności od jego konstrukcji ulega mniej lub bardziej kosztownym awariom.

Obecnie na rynku dostępne są trzy rodzaje wtryskiwaczy: wtryskiwacze elektromagnetyczne, piezoelektryczne i pompowtryskiwacze (elektromagnetyczne i piezoelektryczne).

REKLAMA

Wtryskiwacze elektromagnetyczne

Najbardziej popularne są wtryskiwacze elektromagnetyczne, wykorzystywane w I- i II-generacji Common Rail. W zależności od ich producenta różna jest ich trwałość i możliwość ich regenerowania.

Polecamy: Samochód w firmie

Bosch

Wtryskiwacze elektromagnetyczne marki Bosch są stosunkowo tanie (ok. 1300zł za sztukę) a poza tym nie ma problemu z ich naprawą (od 50-500zł za sztukę w zależności od usterki). Zadebiutowały one w Alfie Romeo 156 1.9 JTD w 1997 roku, a kilka miesięcy później w Mercedesie E 220 CDI. Obecnie na szeroką skalę stosowane są w takich silnikach jak 1.9 JTD, 2.0 JTD, 1.3 MultiJet, 1.3 CDTI, 1.7 CDTI 130KM, 2.0 CDTI 160KM, 1.9 dCi czy 2.0/2.2 HDi (Citroen C5 i C8).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Delphi

Gorzej pod względem solidności od wyżej wymienionych wypadają wtryskiwacze firmy Delphi, które łatwo ulęgają uszkodzeniu w kontakcie z gorszym jakościowo paliwem. Ich naprawa pochłonie ok. 700 zł za sztukę. Spotkać je można w silnikach Forda 1.8 TDCi, 2.0 TDCi 130KM, Renault 1.5dCi, Suzuki 1.3 DDiS czy Peugeota 2.0 HDi (307 i 407).

Denso

Wysoką trwałość oferują japońskie wtryskiwacze Denso, ale są one trudne w naprawie, ze względu na brak części i małą liczbę firm podejmujących się ich regeneracji. Nowe potrafią kosztować powyżej 2000 zł za sztukę. Stosowane są w silniku Toyoty 1.4 D-4D (poza Yarisem II), 2.0/2.2/3.0 D-4D, Subaru 2.0D czy Mazdzie 6 2.0/2.2 CD.

Piezowtryskiwacze

W 2003 roku Bosch zaprezentował wtryskiwacze piezoelektryczne występujące w Common Rail III-generacji. Ich zaletą jest bardziej precyzyjne dawkowanie paliwa (nawet 5-etapowe). Nowe kosztują 1500-2000 zł za sztukę i spotkać je można przede wszystkim w silnikach VW 2.0 TDI CR, 1.6 TDI, Volvo S60 D5 215KM,Toyoty Auris i Yaris 1.4 D-4D 90KM (od 2008 roku), 2.2 D-4D (2AD-FHV). Uważa się je za nienaprawialne, choć coraz częściej spotkać można warsztaty oferujące ich regenerację.

Pompowtryskiwacze

Koncern VW Group wprowadził w 2000 roku alternatywę dla Common Rail w postaci pompowtryskiwaczy. W dużym skrócie różnica w ich budowie polega na tym, że każdy pompowtryskiwacz to zintegrowana pompa paliwa razem z wtryskiwaczem. W Common Railu pompa podaje olej napędowy wszystkim wtryskiwaczom poprzez wspólną szynę, a te tylko otwierają w odpowiednim momencie swój zawór. Mniejsza liczba funkcji wtryskiwacza elektromagnetycznego powoduje, że jest on po prostu tańszy (a przynajmniej być powinien). Nowy pompowtryskiwacz kosztuje powyżej 2000 zł Koszt jego regeneracji nie przekracza zazwyczaj 400 zł. . Pompowtryskiwacze spotkać można właściwie wyłącznie w silnikach VW i markach z nim współpracujących. Najpopularniejsze diesle z tym rozwiązaniem to 1.4 TDI, 1.9 TDI (poza wersją 90 i 110KM), 2.0 TDI PD, 2.0 Di-D (Mitsubishi Outlander) czy 2.0 CRD (Jeep Compass, Dodge Caliber).

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Piezo-pompowtryskiwacze

REKLAMA

Przez krótki okres na rynku dostępne było piezo-pompowtryskiwacze produkowane przez firmy Bosch i Siemens. Te drugie okazały się na tyle zawodne, że VW wycofał się z tego rozwiązania definitywnie. Piezo-pompowtryskiwacze spotkać można w Passacie 2.0 TDI 140KM (oznaczenie BKP) z 2006 roku oraz wersji 2.0 TDI PD 170KM (BMR) do 2007 roku.

Błędnie uważa się, że piezo-pompowtryskiwacze firmy Siemens są one nienaprawialne! Mit powielany na wielu forach internetowych jest nieprawdziwy, a koszt regeneracji jednego piezo-pompowtryskiwacza to ok. 250zł. Poza tym, problematyczne piezo-pompowtryskiwacze Siemensa były także w silniku 2.0 TDI PD o mocy 140KM.

Common Rail nie od razu stał się lepszym od pompowtryskiwaczy

Warto pamiętać, że szumnie powielana wyższość Common Rail nad pompowtryskiwaczami nie jest prawdziwa w 100%. Pompowtryskiwacze już w 2000 roku oferowały ciśnienie wtrysku na poziomie 2000 barów, a CR I-generacji zaledwie 1350 barów. CR II pozwalał osiągnąć 1600 barów. Tak naprawdę, nie uwzględniając współpracy z filtrem DPF czy norm czystości spalin, pompowtryskiwacze mogły zostać uznane w pełni za pokonane przez CR w chwili, gdy pojawiła się IV-generacja „wspólnej szyny”. Ta oferuje ciśnienie na poziomie 2000 barów przy znacznie mniejsze emisji szkodliwych substancji, ale silniki z tą techniką dopiero wkraczają na rynek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA