Świece żarowe. Problemy i eksploatacja
REKLAMA
REKLAMA
Świece żarowe mają za zadanie podwyższyć temperaturę w komorze spalania, tak aby mógł nastąpić samozapłon oleju napędowego. Zbyt niska temperatura nie pozwoli na zapalenie się mieszanki i uruchomienie silnika. Oznaki zużycia świec żarowych mogą być widoczne już jesienią, kiedy temperatury spadają poniżej 5º C. Możemy wtedy zauważyć, że czas potrzebny od momentu startu rozrusznika do uruchomienia silnika wydłuża się. W niektórych przypadkach silnik samochodu, w początkowej fazie może pracować nierówno. Oznacza to, że zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej nie następuje we wszystkich cylindrach. Kiedy temperatura silnika podwyższa się, drgania ustają, a silnik pracuje ciszej. Takie symptomy powinny zwrócić naszą uwagę, jeżeli nie chcemy mieć szczególnych problemów zimą. Na problemy ze świecami żarowymi może wskazywać też zwiększone dymienie z rury wydechowej samochodu zaraz po rozruchu. Jednak, jeżeli utrzymuje się ono dłużej, może świadczyć o innej usterce, wynikającej na przykład z nieprawidłowej pracy układu recyrkulacji spalin, czy niesprawnych wtryskiwaczy.
REKLAMA
Zobacz też: Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?
Jak często wymieniać świece?
REKLAMA
Producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany świec. Należy je bezwzględnie sprawdzić w przypadku pojawienia się symptomów świadczących o ich zużyciu, a w przypadku niesprawności wymienić. Trwałość świec zależy zarówno od jakości stosowanego paliwa, czy oleju jak i sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli auto, które posiadamy było dotąd eksploatowane jedynie w mieście, świece mogą zużyć się szybciej. Wpływa na to duża ilość uruchomień silnika, a właśnie wtedy świece są najbardziej obciążone.
Niezależnie jednak od sposobu eksploatacji powinny one wytrzymać minimum kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W starszych samochodach, które pokonywały długie dystanse, zdarzają się przypadki, w których świece sprawnie pomagały uruchomić silnik nawet po ponad 150 tys km. Duże znaczenie ma też jakość świecy. Niejednokrotnie tanie zamienniki wytrzymują nawet 100 tyś km mniej, niż produkty markowych producentów.
Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift
Która świeca nie grzeje?
REKLAMA
Współczesne samochody o niesprawności świec żarowych informują użytkownika kontrolką (pomarańczowa spirala) na tablicy wskaźników. Gdy kontrolka stale się świeci po uruchomieniu silnika, oznacza to, że świece musimy sprawdzić. Jeżeli gaśnie wraz z innymi kontrolkami po kilku sekundach od włączenia zapłonu, wszystkie działają prawidłowo. Jednak, nawet jeżeli mamy informację, że świece nie działają poprawnie, nie wiemy, która z nich jest niesprawna.
W przypadku nowoczesnych samochodów, których świece są zasilane prądem o obniżonym napięciu, bezpieczną metodą weryfikacji jest podłączenie samochodu do testera diagnostycznego. Komputer wskaże, którą ze świec żarowych należy wymienić. Innym sposobem jest sprawdzenie oporności między biegunami świecy. W takim przypadku dodatnią sondę omomierza podłączamy do końcówki świecy (miejsca, gdzie jest podłączane zasilanie), natomiast minusową sondę do nakrętki. Oporność uszkodzonej świecy żarowej będzie dążyła do nieskończoności.
Zobacz też: Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?
Znana jest również metoda sprawdzenia przewodności za pomocą przewodu z niewielką żaróweczką. Powinniśmy za jego pomocą połączyć na moment plusową klemę akumulatora ze świecą (miejscem, w którym podłącza się świecę). Przy sprawnej świecy żarówka rozbłyśnie. Jest także możliwość użycia przewodu bez żarówki. Wtedy sprawdzamy jedynie czy po połączeniu kabel na styku z świecą zaiskrzy. Ale uwaga! Pamiętajmy, że te metody będą prowadzić do uszkodzenia świec w nowszych samochodach. Taką operację możemy wykonać w autach, które produkowane były do połowy lat 90. W innym wypadku koniecznie musimy skorzystać z diagnozera lub omomierza.
Jak wybrać świecę żarową do mojego samochodu?
Na rynku jest obecnie wiele różnych typów świec żarowych. Różnice tkwią zarówno w technologii wykonania świecy, jak i w parametrach jej pracy. Podstawowe informacje, którymi powinniśmy posłużyć się przy zakupie świec w sklepie, to: marka i model samochodu, rocznik, oraz pojemność i moc silnika lub oznaczenie silnika. Poszczególne świece różnią się między sobą budową i właściwościami cieplnymi. Różnice tkwią także w sposobie zasilania. Często spotykane są także świece, które pracują także podczas jazdy. Podwyższają one temperaturę w komorze spalania, aby w ten sposób zredukować ilość szkodliwych związków w spalinach. Dlatego, jeżeli oczekujemy poprawnego działania silnika, podczas wyboru świec żarowych należy użyć katalogu producenta. Zaleca się również jednoczesną wymianę świec we wszystkich cylindrach. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy jedna ze świec zużyła się bardzo szybko, na przykład na skutek jej wad materiałowych, a pozostałe działają poprawnie.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA