REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. moto.wieszjak.pl
fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA


Poprawne działanie rozrządu w silniku samochodowym ma istotny wpływ nie tylko na łatwy rozruch silnika, ale także na jego pracę i zużycie paliwa. Pracą zaworów steruje wałek rozrządu. Jego obroty muszą być zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika.

W nowoczesnych silnikach wałek lub wałki rozrządu znajdują się w głowicach. Przeniesienie na nie napędu z wału korbowego silnika jest realizowane trojako. W bardzo dużych silnikach z zapłonem samoczynnym służy do tego system kół zębatych. W mniejszych silnikach zamiast nich stosuje się rozwiązania prostsze i tańsze.

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna były to dwa koła zębate, z których jedno było napędzane z wału korbowego, zaś drugie tkwiło na końcu wałka rozrządu i przyjmowało napęd poprzez łańcuch, podobny do rowerowego, zwykle dwurzędowy. Łańcuch z czasem wyciągał się, wyrabiały się też zęby współpracujących z nim kół zębatych. Powstający luz negatywnie wpływał na synchronizację obrotów wałka rozrządu z obrotami wału korbowego. Konieczne było stosowanie różnego rodzaju napinaczy.

Zobacz również: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Łańcuszek i jego kółka zębate były źródłem sporego hałasu. Konieczne stało się znalezienie innego rozwiązania. W efekcie zamiast łańcuszka zastosowano gumowy pas transmisyjny o szerokości kilku centymetrów. Dla zapewnienia koniecznej synchronizacji, o której mowa wyżej oraz dla zapobieżenia ewentualnym poślizgom, pas zaopatrzono w specjalne, poprzeczne zęby, ściśle dopasowane do wpustów, jakie znalazły się na obu kółkach: napędzającym i napędzanym.

REKLAMA

Paski zębate są wykonywane z syntetycznej gumy o specjalnym składzie, zapewniającym jej odporność na rozciąganie, ściskanie i ścinanie. Dodatkowo są one wzmocnione cienkimi drutami stalowymi, linkami poliamidowymi lub kevlarowymi. Powierzchnie zębów są pokryte specjalnym tworzywem, odpornym na ścieranie i odznaczającym się bardzo małym współczynnikiem tarcia między nim i kołami zębatymi, co umożliwia pracę paska bez żadnego smarowania i dodatkowo ogranicza wydzielanie się ciepła na styku pasek-kółko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd paskiem zębatym ma wiele zalet. Podstawową jest jego bardzo cicha praca oraz łatwa obsługa. Jego elementy są lekkie i tanie. Trwałość paska zębatego jest porównywalna z trwałością stosowanych wcześniej łańcuszków, zaś trwałość obu kółek jest w praktyce prawie nieograniczona. 

Zobacz również: Jak zdiagnozować drobne usterki samochodu?

Jedyną wadą jest możliwość zerwania paska w przypadku, gdy jest on zbyt długo eksploatowany, co zwykle wiąże się z bardzo poważną awarią połączoną ze zniszczeniem wielu elementów w układzie rozrządu, powyginaniem lub połamaniem trzonków zaworowych a nawet uszkodzeniem tłoków silnika przez niedomknięte zawory. Dlatego pasek należy wymieniać nie rzadziej, niż zaleca producent i dbać o to, aby był on prawidłowo naciągnięty. Naciąg należy kontrolować średnio co 20 tysięcy kilometrów, chyba że instrukcja fabryczna przewiduje inaczej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA