REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa pierwszej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Instalacje gazowe pierwszej generacji są przeznaczone do silników gaźnikowych. Fot. Newspress
Instalacje gazowe pierwszej generacji są przeznaczone do silników gaźnikowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Najmniej zaawansowane technicznie i najprostsze konstrukcyjnie są mieszalnikowe układy zasilania LPG pierwszej generacji. Obecnie są one instalowane bardzo rzadko, ponieważ nadają się one jedynie do zasilania silników gaźnikowych.

Zbiornik paliwa LPG nie posiada pompy, a faza ciekła paliwa gazowego wydostaje się z niego dzięki ciśnieniu par nasyconych gazu. Następnie jest ona rozprężana i przechodzi w fazę gazową w dwustopniowym reduktorze (parowniku) i stamtąd jest pobierana do tzw. mieszalnika, który znajduje się na kanale dolotowym przed przepustnicą. Mieszalnik odpowiada za utworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej, która jest stamtąd zasysana podciśnieniem w kolektorze ssącym do komory spalania. Sterowanie wielkością dawki paliwa gazowego odbywa się poprzez różnicę ciśnień między punktem wprowadzenia LPG do układu dolotowego, a komorą drugiego stopnia redukcji parownika. Sam reduktor jest podgrzewany za pomocą cieczy chłodzącej silnika pobieranej z nagrzewnicy.

REKLAMA

Zobacz również: Jak uruchomić samochód „na pych”?

Do wybierania paliwa zasilającego silnik służy przełącznik umieszczony w kabinie samochodu. Steruje on elektrozaworami: gazowym i benzynowym. Podczas pracy silnika na benzynie elektrozawór odcina dopływ LPG i odwrotnie. Nie jest możliwe automatyczne przełączanie między paliwami. Ponieważ przechodzenie z zasilania benzyną na gaz w silniku gaźnikowym wymaga wypalenia paliwa zgromadzonego w gaźniku, czyni to tę czynność dość skomplikowaną i czasochłonną. Dlatego też najczęściej użytkownicy pojazdów z instalacją pierwszej generacji uruchamiają silniki od razu zasilając je gazem LPG, co szczególnie przy dodatnich temperaturach otoczenia jest dobrym rozwiązaniem.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Regulacja składu mieszanki odbywa się poprzez ustawienie napięcia wstępnego sprężyny drugiego stopnia redukcji parownika oraz za pomocą zaworu dławiącego znajdującego się na przewodzie między reduktorem, a mieszalnikiem. Z reguły instalacje tego typu ustawia się w taki sposób, aby na biegu jałowym i przy dużych obciążeniach mieszanka była nieco wzbogacona, natomiast przy średnich wartościach prędkości obrotowych skład mieszanki przechodził w stronę mieszanek ubogich. Głównymi zaletami instalacji gazowych pierwszej generacji są: prostota konstrukcji i łatwość montażu, natomiast do wad należą: możliwość zastosowania tylko do starszych konstrukcji silników bez wtrysku paliwa, konieczność częstych czynności regulacyjnych oraz wyraźny spadek osiągów samochodu podczas zasilania LPG. Obecnie tego typu instalacje gazowe możemy spotkać w samochodach najstarszych, najczęściej krajowej produkcji (FSO 1500, Polonez) i mimo dość prymitywnej konstrukcji sprawdzają się one zupełnie dobrze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA