REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana właściciela samochodu zabytkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana właściciela samochodu zabytkowego
Zmiana właściciela samochodu zabytkowego

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana właściciela samochodu zabytkowego. Czyli dziś sprawdzimy czy tak łatwo sprzedać samochód na żółtych tablicach rejestracyjnych.

Sprzedaż auta zabytkowego. O czym pamiętać?

Samochód zabytkowy, zupełnie jak wszystkie inne auta używane, można bez większych trudności sprzedać. W tym celu wystarczy ustalić kwotę sprzedaży, spisać umowę, odebrać od nowego właściciela pieniądze i przekazać mu wszystkie konieczne dokumenty – poza dowodem rejestracyjnym również wpis do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Nowy właściciel udaje się wtedy do należnego jego miejscu zamieszkania wydziału komunikacji i auto przerejestrowuje.

REKLAMA

Zobacz również: Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co musisz wiedzieć?

Zmiana właściciela samochodu zabytkowego. Tak, jest możliwa!

W najgorszym przypadku właściciel zapłaci 200,50 zł za przerejestrowanie samochodu zabytkowego. To koszt nowych żółtych tablic rejestracyjnych, dowodu rejestracyjnego, kompletu nalepek legalizacyjnych, nalepki kontrolnej na szybę oraz pozwolenia czasowego. Ponad połowę tej kwoty można zaoszczędzić w przypadku, w którym nowy właściciel samochodu zabytkowego zdecyduje się na pozostawienie starych tablic rejestracyjnych.

Zobacz również: Tablice rejestracyjne na stałe przypisane do pojazdu od roku 2022

Przerejestrowanie samochodu zabytkowego na białe tablice

REKLAMA

Zmiana właściciela samochodu zabytkowego generuje problemy tak naprawdę tylko w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy nowy właściciel chciałby zarejestrować pojazd na białych tablicach rejestracyjnych. Aby to stało się możliwe, najpierw musi zwrócić się wnioskiem do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykreślenie auta z ewidencji zabytków. Do wniosku konieczne jest jednak dołączenie opinii uprawnionego rzeczoznawcy, która stwierdzi że pojazd ze względu na swój stan i oryginalność utracił atrybuty kwalifikujące go do miana pojazdów zabytkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskując zgodę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, konieczne jest przeprowadzenie standardowego przeglądu auta i dopiero wtedy złożenie dokumentów związanych z przerejestrowaniem pojazdu w referacie komunikacji należnym miejscu zamieszkania.

Sprzedaż samochodu na żółtych tablicach za granicę

Drugi problem podczas zmiany właściciela samochodu zabytkowego pojawia się w przypadku sprzedaży pojazdu za granicę. Aby samochód zabytkowy mógł trafić poza Polskę, konieczne jest złożenie wniosku o uzyskanie stosownej zgody. Ten składa się za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do Ministra Do Spraw Kultury i Ochrony Dziedzictwa Narodowego. Uzyskana w ten sposób zgoda jest ważna na 12 miesięcy lub 3 lata (NIE okres od 12 miesięcy do 3 lat!). Co ważne, nie zawsze minister musi przychylić się do wniosku.

Kiedy nie trzeba mieć zgody na zmianę właściciela samochodu zabytkowego i sprzedaż go za granicę? Gdy pojazd był sprowadzony do Polski z UE nie wcześniej niż trzy lata wstecz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA