REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres ochrony ubezpieczenia OC

Subskrybuj nas na Youtube
Umowy ubezpieczeniowe krótkoterminowe, tj. zawarte na czas krótszy niż 12 miesięcy, można zawrzeć na pojazdy zarejestrowane czasowo, zarejestrowane za granicą, wolnobieżne i historyczne. Fot. Fotolia
Umowy ubezpieczeniowe krótkoterminowe, tj. zawarte na czas krótszy niż 12 miesięcy, można zawrzeć na pojazdy zarejestrowane czasowo, zarejestrowane za granicą, wolnobieżne i historyczne. Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowę ubezpieczenia zawiera się na okres 12 miesięcy. Co do zasady, umowę należy zawrzeć najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu mechanicznego. Umowy krótkoterminowe, tj. zawarte na czas krótszy niż 12 miesięcy, można zawrzeć na pojazdy zarejestrowane czasowo, zarejestrowane za granicą, wolnobieżne i historyczne.

Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń rozpoczyna się od dnia następującego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż od pierwszego dnia po zapłaceniu składki lub jej pierwszej raty.

REKLAMA

Przejście ubezpieczenia:

Jeżeli ubezpieczony samochód został sprzedany, uprawnienia z umowy ubezpieczenia przechodzą na nabywcę (nie musi on samochodu ubezpieczać).

Umowa taka wygaśnie w terminie, na jaki została zawarta z wcześniejszym posiadaczem pojazdu.

Nowy właściciel może umowę wypowiedzieć. Ma na to 30 dni od dnia zakupienia pojazdu. Umowa taka zostanie rozwiązana w tym samym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Z czym wiąże się wykupienie polisy OC? Poradnik

Zmiana warunków

W razie niewypowiedzenia przez nabywcę pojazdu umowy ubezpieczenia OC w ustawowym terminie, zakład ubezpieczeń może dokonać rekalkulacji należnej składki z tytułu udzielanej ochrony ubezpieczeniowej.

Nowe wyliczenia (a więc i konieczność ewentualnej dopłaty lub zwrotu) tworzone są na dzień sprzedaży pojazdu.

Zakład ubezpieczeń uwzględnia zarówno zniżki przysługujące nabywcy, jak i zwyżki go obciążające, w ramach obowiązującej taryfy składek.

Może się więc okazać, że ze względu na wiek kierowcy czy nabyte przez niego zniżki z tytułu przebiegu ubezpieczenia, zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany zwrócić kupującemu (a nie poprzedniemu właścicielowi) stosowną część składki, mimo że to nie on dokonał jej wpłaty.

Może również mieć miejsce sytuacja odwrotna, tj. ubezpieczyciel zażąda dopłaty składki, z uwagi na większe, w przypadku nowego posiadacza auta, ryzyko ubezpieczeniowe.

Kupno samochodu nieubezpieczonego

W razie nabycia pojazdu mechanicznego zarejestrowanego, którego zbywca wbrew obowiązkowi nie zawarł umowy ubezpieczenia OC, nabywca jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC w dniu nabycia pojazdu mechanicznego (nie musi jednak to być ubezpieczenie roczne, a np. na okres pozwolenia czasowego).

Wypowiadanie umowy

Posiadacz pojazdu może wypowiedzieć umowę ubezpieczenia najpóźniej 1 dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na jaki umowa została zawarta.

Wniosek o wypowiedzenie umowy musi dotrzeć do tego dnia do adresata (np. zostać złożony w sekretariacie). Samo nadanie listu poleconego nie zapewni spełnienia przesłanek.

Zgodnie z art. 61 k.c., oświadczenie woli jest złożone z chwilą, gdy doszło do adresata w taki sposób, by mógł on skutecznie zapoznać się z jego treścią.

Jeżeli warunek powyższy nie zostanie spełniony, umowę uważa się za zawartą na następny okres 12 miesięcy.

PRZYKŁAD: W razie wskazania w polisie daty końcowej ochrony ubezpieczeniowej na 4 marca 2008 r. godz. 24.00, wypowiedzenie należy złożyć (pismo powinno wpłynąć do ubezpieczyciela) najpóźniej do godz. 24.00 dnia 3 marca 2008 r. W przeciwnym razie od 5 marca 2009 r. od godz. 0.00 będzie ważna nowa polisa, zawarta automatycznie przy braku wypowiedzenia starej.

Obowiązki sprzedawcy :

Na zbywcy pojazdu ciąży obowiązek przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie 30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu i o danych osobowych nabywcy.

Zwrot składki

Jeżeli nabywca pojazdu dokona wypowiedzenia umowy ubezpieczenia we właściwym czasie (tj. przed upływem 30. dnia od dnia nabycia/zbycia pojazdu), poprzedni właściciel pojazdu może liczyć na zwrot składki za każdy pełny miesiąc niewykorzystanego okresu ubezpieczenia.

Jednak pomimo prawidłowego wypowiedzenia ubezpieczenia przez kupującego, zbywca pojazdu może nie otrzymać zwrotu składki.

Zwrot składki nie przysługuje bowiem, jeżeli przed rozwiązaniem umowy nastąpiła szkoda, za którą zakład ubezpieczeń wypłacił, lub jest zobowiązany wypłacić, odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia OC.

Jerzy W. kupił samochód i dwa tygodnie później wypowiedział umowę ubezpieczenia OC, jednak godzinę po wypowiedzeniu wysłanym pocztą, spowodował wypadek. Poprzedni właściciel, choć nie jest odpowiedzialny za powstanie szkody, nie otrzyma pieniędzy tytułem zwrotu składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

Skutki wyrządzenia szkody po dniu zbycia pojazdu mechanicznego nie obciążają zbywcy tego pojazdu.

Pojazd mechaniczny musi mieć ważne badania techniczne. Jednak brak badań technicznych nie może stanowić podstawy do odmowy wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia OC. Przepisy są bowiem tak skonstruowane, żeby maksymalnie chronić poszkodowanego, bez względu na uchybienia ze strony posiadacza pojazdu.

Zobacz też: Jaka kara grozi za brak ubezpieczenia?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA