REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres ochrony ubezpieczenia OC

Subskrybuj nas na Youtube
Umowy ubezpieczeniowe krótkoterminowe, tj. zawarte na czas krótszy niż 12 miesięcy, można zawrzeć na pojazdy zarejestrowane czasowo, zarejestrowane za granicą, wolnobieżne i historyczne. Fot. Fotolia
Umowy ubezpieczeniowe krótkoterminowe, tj. zawarte na czas krótszy niż 12 miesięcy, można zawrzeć na pojazdy zarejestrowane czasowo, zarejestrowane za granicą, wolnobieżne i historyczne. Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowę ubezpieczenia zawiera się na okres 12 miesięcy. Co do zasady, umowę należy zawrzeć najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu mechanicznego. Umowy krótkoterminowe, tj. zawarte na czas krótszy niż 12 miesięcy, można zawrzeć na pojazdy zarejestrowane czasowo, zarejestrowane za granicą, wolnobieżne i historyczne.

Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń rozpoczyna się od dnia następującego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż od pierwszego dnia po zapłaceniu składki lub jej pierwszej raty.

REKLAMA

Przejście ubezpieczenia:

Jeżeli ubezpieczony samochód został sprzedany, uprawnienia z umowy ubezpieczenia przechodzą na nabywcę (nie musi on samochodu ubezpieczać).

Umowa taka wygaśnie w terminie, na jaki została zawarta z wcześniejszym posiadaczem pojazdu.

Nowy właściciel może umowę wypowiedzieć. Ma na to 30 dni od dnia zakupienia pojazdu. Umowa taka zostanie rozwiązana w tym samym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Z czym wiąże się wykupienie polisy OC? Poradnik

Zmiana warunków

W razie niewypowiedzenia przez nabywcę pojazdu umowy ubezpieczenia OC w ustawowym terminie, zakład ubezpieczeń może dokonać rekalkulacji należnej składki z tytułu udzielanej ochrony ubezpieczeniowej.

Nowe wyliczenia (a więc i konieczność ewentualnej dopłaty lub zwrotu) tworzone są na dzień sprzedaży pojazdu.

Zakład ubezpieczeń uwzględnia zarówno zniżki przysługujące nabywcy, jak i zwyżki go obciążające, w ramach obowiązującej taryfy składek.

Może się więc okazać, że ze względu na wiek kierowcy czy nabyte przez niego zniżki z tytułu przebiegu ubezpieczenia, zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany zwrócić kupującemu (a nie poprzedniemu właścicielowi) stosowną część składki, mimo że to nie on dokonał jej wpłaty.

Może również mieć miejsce sytuacja odwrotna, tj. ubezpieczyciel zażąda dopłaty składki, z uwagi na większe, w przypadku nowego posiadacza auta, ryzyko ubezpieczeniowe.

Kupno samochodu nieubezpieczonego

W razie nabycia pojazdu mechanicznego zarejestrowanego, którego zbywca wbrew obowiązkowi nie zawarł umowy ubezpieczenia OC, nabywca jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC w dniu nabycia pojazdu mechanicznego (nie musi jednak to być ubezpieczenie roczne, a np. na okres pozwolenia czasowego).

Wypowiadanie umowy

Posiadacz pojazdu może wypowiedzieć umowę ubezpieczenia najpóźniej 1 dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na jaki umowa została zawarta.

Wniosek o wypowiedzenie umowy musi dotrzeć do tego dnia do adresata (np. zostać złożony w sekretariacie). Samo nadanie listu poleconego nie zapewni spełnienia przesłanek.

Zgodnie z art. 61 k.c., oświadczenie woli jest złożone z chwilą, gdy doszło do adresata w taki sposób, by mógł on skutecznie zapoznać się z jego treścią.

Jeżeli warunek powyższy nie zostanie spełniony, umowę uważa się za zawartą na następny okres 12 miesięcy.

PRZYKŁAD: W razie wskazania w polisie daty końcowej ochrony ubezpieczeniowej na 4 marca 2008 r. godz. 24.00, wypowiedzenie należy złożyć (pismo powinno wpłynąć do ubezpieczyciela) najpóźniej do godz. 24.00 dnia 3 marca 2008 r. W przeciwnym razie od 5 marca 2009 r. od godz. 0.00 będzie ważna nowa polisa, zawarta automatycznie przy braku wypowiedzenia starej.

Obowiązki sprzedawcy :

Na zbywcy pojazdu ciąży obowiązek przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie 30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu i o danych osobowych nabywcy.

Zwrot składki

Jeżeli nabywca pojazdu dokona wypowiedzenia umowy ubezpieczenia we właściwym czasie (tj. przed upływem 30. dnia od dnia nabycia/zbycia pojazdu), poprzedni właściciel pojazdu może liczyć na zwrot składki za każdy pełny miesiąc niewykorzystanego okresu ubezpieczenia.

Jednak pomimo prawidłowego wypowiedzenia ubezpieczenia przez kupującego, zbywca pojazdu może nie otrzymać zwrotu składki.

Zwrot składki nie przysługuje bowiem, jeżeli przed rozwiązaniem umowy nastąpiła szkoda, za którą zakład ubezpieczeń wypłacił, lub jest zobowiązany wypłacić, odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia OC.

Jerzy W. kupił samochód i dwa tygodnie później wypowiedział umowę ubezpieczenia OC, jednak godzinę po wypowiedzeniu wysłanym pocztą, spowodował wypadek. Poprzedni właściciel, choć nie jest odpowiedzialny za powstanie szkody, nie otrzyma pieniędzy tytułem zwrotu składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

Skutki wyrządzenia szkody po dniu zbycia pojazdu mechanicznego nie obciążają zbywcy tego pojazdu.

Pojazd mechaniczny musi mieć ważne badania techniczne. Jednak brak badań technicznych nie może stanowić podstawy do odmowy wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia OC. Przepisy są bowiem tak skonstruowane, żeby maksymalnie chronić poszkodowanego, bez względu na uchybienia ze strony posiadacza pojazdu.

Zobacz też: Jaka kara grozi za brak ubezpieczenia?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA