REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie od zarządcy drogi

Subskrybuj nas na Youtube
Za fatalny stan drogi odpowiada jej zarządca.
Za fatalny stan drogi odpowiada jej zarządca.

REKLAMA

REKLAMA

Brak odpowiedniego oznakowania lub też fatalny stan nawierzchni są częstymi przyczynami wypadków komunikacyjnych oraz szkód uczestników ruchu drogowego. Odpowiedzialność za uszkodzenie samochodu, który wpadł w dziurę, będzie ponosił zarządca drogi. Jak jednak określić do kogo zwrócić się z roszczeniem?

Ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za skutki szkód będzie wiązało się z ustaleniem statusu drogi, jak również z ustaleniem zakresu obowiązków zarządcy takiej drogi. Co do zasady w przypadku dróg publicznych mamy do czynienia z czterema kategoriami dróg. Ustawa o drogach publicznych dzieli drogi na cztery rodzaje: są to drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz serwis: Ubezpieczenia komunikacyjne

Na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych zarządcami dróg są:

  • Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad – drogi krajowe,
  • Zarząd Województwa – drogi wojewódzkie,
  • Zarząd Powiatu – drogi powiatowe,
  • Wójt (Burmistrz, Prezydent Miasta) – drogi gminne.

Jeżeli do zdarzenia szkodzącego doszło na drodze gminnej, odpowiedzialność cywilnoprawną będzie ponosił Wójt, Burmistrz lub Prezydenta Miasta. W przypadku dróg powiatowych odpowiedzialny będzie zarząd powiatu.

REKLAMA

Niezależnie od tego, kto jest zarządcą drogi, obowiązki są w zasadzie identyczne. Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych, zarządca danej drogi ma m.in. obowiązek utrzymania nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dochodzić odszkodowania?

Sam fakt, że doszło do określonej szkody nie oznacza od razu, że uzyskamy odszkodowanie. Aby tak się stało konieczne jest również podjęcie określonych czynności. Należy pamiętać zwłaszcza o zebraniu materiału dowodowego, z racji tego, iż w przypadku procesu to nas będzie ciążył obowiązek udowodnienia okoliczności uzasadniających roszczenie.

W związku z powyższym należy przede wszystkim udokumentować fakt zdarzenia, m.in. poprzez zrobienie zdjęć uszkodzonego pojazdu, jak również przyczyny tego stanu (np. dziury w drodze). W sytuacji wjechania w dziurę nie ma co prawda obowiązku wzywania policji, jednakże taki krok może być pomocny przy dochodzeniu odszkodowania. Z naprawą samochodu należałoby również wstrzymać się do czasu oszacowania szkody przez rzeczoznawcę.

Zarządca drogi ponosi odpowiedzialność nie tylko za nienależyty stan drogi (dziury) lecz również za prawidłowe jej oznakowanie.

Zobacz serwis: Prawo na drodze

Droga prywatna

W tym miejscu warto również wspomnieć o tym, że z roszczeniami do jednostek samorządu terytorialnego lub Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, możemy wystąpić, jeżeli do zdarzenia doszło na drodze publicznej. W przypadku dróg prywatnych roszczenia odszkodowawcze należy kierować do właściciela drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA