REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za kolizję z dzikiem?

Subskrybuj nas na Youtube
Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia
Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za zderzenie z dzikiem, czy jeleniem może spoczywać na zarządcy drogi lub też zarządcy okręgu łowieckiego. W określonych sytuacjach możemy jednak za nasze szkody płacić z własnej kieszeni.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 8 prawa łowieckiego jednym z obowiązków zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego jest ochrona zwierzyny przed zagrożeniem, wynikającym z ruchu pojazdów. Uczynienie zadość takiemu obowiązkowi będzie się wiązało m.in. z dbaniem o właściwe oznakowanie dróg znakami ostrzegawczymi w miejscach, w których szlaki wędrowne zwierząt przecinają się z drogami. Oprócz tego do obowiązków należy również zaliczyć uniemożliwienie lub ograniczenie migracji zwierząt.

REKLAMA

Obowiązki te, zwłaszcza wiążące się z prawidłowym oznakowaniem szlaków komunikacyjnych, powinny być spełniane we współdziałaniu z zarządcami konkretnych dróg.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Odpowiedzialność obwodu łownego

Niedopełnienie tych obowiązków może powodować, że roszczenia odszkodowawcze wynikające z wypadków komunikacyjnych z udziałem dzikich zwierząt będą kierowane właśnie do zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego.

REKLAMA

W takiej sytuacji konieczne będzie ustalenie przede wszystkim tego, czy na odcinku drogi, na którym doszło do wypadku, była właściwa informacja ostrzegająca przed zwierzętami łownymi. Zarządca lub dzierżawca okręgu łownego będzie ponosił odpowiedzialność w sytuacji, gdy stwierdzone zostanie, iż obowiązek ten został zaniedbany (niewłaściwe oznakowanie) lub w ogóle zaniechany (brak oznakowania).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim zarzutem, który może być kierowany jest nieprawidłowe wykonywanie obowiązków przez dopuszczenie do migracji zwierząt w sposób, który spowodował zajście wypadku komunikacyjnego. Wynika to z podstawowej reguły, zgodnie z którą zobowiązany do kompensacji strat, będzie podmiot dopuszczający się zaniedbań.

Po ustaleniu podmiotu, obowiązanego do kompensacji strat, ze stosownymi roszczeniami można się zwrócić do bezpośredniego do niego lub też do jego ubezpieczyciela, u którego to owy podmiot ubezpieczył się od odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli dany podmiot, jak też ubezpieczyciel, odmawiają uznania odpowiedzialności, można wystąpić ze stosownymi roszczeniami na drogę sądową.

Zobacz serwis: W sądzie

Zarządca drogi

Podmiot ten będzie jednak zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli ustalone zostanie, iż wykonał swoje obowiązki, a zaniedbanie powstały po stronie innego organu.

Zarządca okręgu łownego przekazał zarządcy dróg informacje, iż na dany odcinek trasy przecinają szlaki wędrówek zwierząt. Mimo wszystko trasa nie została prawidłowo oznakowana. W takiej sytuacji odpowiedzialność będzie spoczywać na zarządcy drogi.

Zobacz serwis: Prawo na drodze

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA