REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za kolizję z dzikiem?

Subskrybuj nas na Youtube
Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia
Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za zderzenie z dzikiem, czy jeleniem może spoczywać na zarządcy drogi lub też zarządcy okręgu łowieckiego. W określonych sytuacjach możemy jednak za nasze szkody płacić z własnej kieszeni.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 8 prawa łowieckiego jednym z obowiązków zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego jest ochrona zwierzyny przed zagrożeniem, wynikającym z ruchu pojazdów. Uczynienie zadość takiemu obowiązkowi będzie się wiązało m.in. z dbaniem o właściwe oznakowanie dróg znakami ostrzegawczymi w miejscach, w których szlaki wędrowne zwierząt przecinają się z drogami. Oprócz tego do obowiązków należy również zaliczyć uniemożliwienie lub ograniczenie migracji zwierząt.

REKLAMA

Obowiązki te, zwłaszcza wiążące się z prawidłowym oznakowaniem szlaków komunikacyjnych, powinny być spełniane we współdziałaniu z zarządcami konkretnych dróg.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Odpowiedzialność obwodu łownego

Niedopełnienie tych obowiązków może powodować, że roszczenia odszkodowawcze wynikające z wypadków komunikacyjnych z udziałem dzikich zwierząt będą kierowane właśnie do zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego.

REKLAMA

W takiej sytuacji konieczne będzie ustalenie przede wszystkim tego, czy na odcinku drogi, na którym doszło do wypadku, była właściwa informacja ostrzegająca przed zwierzętami łownymi. Zarządca lub dzierżawca okręgu łownego będzie ponosił odpowiedzialność w sytuacji, gdy stwierdzone zostanie, iż obowiązek ten został zaniedbany (niewłaściwe oznakowanie) lub w ogóle zaniechany (brak oznakowania).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim zarzutem, który może być kierowany jest nieprawidłowe wykonywanie obowiązków przez dopuszczenie do migracji zwierząt w sposób, który spowodował zajście wypadku komunikacyjnego. Wynika to z podstawowej reguły, zgodnie z którą zobowiązany do kompensacji strat, będzie podmiot dopuszczający się zaniedbań.

Po ustaleniu podmiotu, obowiązanego do kompensacji strat, ze stosownymi roszczeniami można się zwrócić do bezpośredniego do niego lub też do jego ubezpieczyciela, u którego to owy podmiot ubezpieczył się od odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli dany podmiot, jak też ubezpieczyciel, odmawiają uznania odpowiedzialności, można wystąpić ze stosownymi roszczeniami na drogę sądową.

Zobacz serwis: W sądzie

Zarządca drogi

Podmiot ten będzie jednak zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli ustalone zostanie, iż wykonał swoje obowiązki, a zaniedbanie powstały po stronie innego organu.

Zarządca okręgu łownego przekazał zarządcy dróg informacje, iż na dany odcinek trasy przecinają szlaki wędrówek zwierząt. Mimo wszystko trasa nie została prawidłowo oznakowana. W takiej sytuacji odpowiedzialność będzie spoczywać na zarządcy drogi.

Zobacz serwis: Prawo na drodze

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA