REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za kolizję z dzikiem?

Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia
Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za zderzenie z dzikiem, czy jeleniem może spoczywać na zarządcy drogi lub też zarządcy okręgu łowieckiego. W określonych sytuacjach możemy jednak za nasze szkody płacić z własnej kieszeni.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 8 prawa łowieckiego jednym z obowiązków zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego jest ochrona zwierzyny przed zagrożeniem, wynikającym z ruchu pojazdów. Uczynienie zadość takiemu obowiązkowi będzie się wiązało m.in. z dbaniem o właściwe oznakowanie dróg znakami ostrzegawczymi w miejscach, w których szlaki wędrowne zwierząt przecinają się z drogami. Oprócz tego do obowiązków należy również zaliczyć uniemożliwienie lub ograniczenie migracji zwierząt.

REKLAMA

Obowiązki te, zwłaszcza wiążące się z prawidłowym oznakowaniem szlaków komunikacyjnych, powinny być spełniane we współdziałaniu z zarządcami konkretnych dróg.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Odpowiedzialność obwodu łownego

Niedopełnienie tych obowiązków może powodować, że roszczenia odszkodowawcze wynikające z wypadków komunikacyjnych z udziałem dzikich zwierząt będą kierowane właśnie do zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego.

REKLAMA

W takiej sytuacji konieczne będzie ustalenie przede wszystkim tego, czy na odcinku drogi, na którym doszło do wypadku, była właściwa informacja ostrzegająca przed zwierzętami łownymi. Zarządca lub dzierżawca okręgu łownego będzie ponosił odpowiedzialność w sytuacji, gdy stwierdzone zostanie, iż obowiązek ten został zaniedbany (niewłaściwe oznakowanie) lub w ogóle zaniechany (brak oznakowania).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim zarzutem, który może być kierowany jest nieprawidłowe wykonywanie obowiązków przez dopuszczenie do migracji zwierząt w sposób, który spowodował zajście wypadku komunikacyjnego. Wynika to z podstawowej reguły, zgodnie z którą zobowiązany do kompensacji strat, będzie podmiot dopuszczający się zaniedbań.

Po ustaleniu podmiotu, obowiązanego do kompensacji strat, ze stosownymi roszczeniami można się zwrócić do bezpośredniego do niego lub też do jego ubezpieczyciela, u którego to owy podmiot ubezpieczył się od odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli dany podmiot, jak też ubezpieczyciel, odmawiają uznania odpowiedzialności, można wystąpić ze stosownymi roszczeniami na drogę sądową.

Zobacz serwis: W sądzie

Zarządca drogi

Podmiot ten będzie jednak zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli ustalone zostanie, iż wykonał swoje obowiązki, a zaniedbanie powstały po stronie innego organu.

Zarządca okręgu łownego przekazał zarządcy dróg informacje, iż na dany odcinek trasy przecinają szlaki wędrówek zwierząt. Mimo wszystko trasa nie została prawidłowo oznakowana. W takiej sytuacji odpowiedzialność będzie spoczywać na zarządcy drogi.

Zobacz serwis: Prawo na drodze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA