REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy możliwe jest wykupienie OC na mniej niż 12 miesięcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Mirkiewicz
Co do zasady obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak w pewnych przypadkach przewidzianych ustawowo możliwe jest zawarcie jej na okres krótszy. fot. Mototarget
Co do zasady obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak w pewnych przypadkach przewidzianych ustawowo możliwe jest zawarcie jej na okres krótszy. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak w pewnych przypadkach przewidzianych ustawowo możliwe jest zawarcie jej na okres krótszy.

Mamy wówczas do czynienia z „umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, możliwe jest to tylko w sytuacji, gdy pojazd mechaniczny jest:

REKLAMA

1. zarejestrowany na stałe, w przypadku, gdy rejestrującym dany pojazd jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, która polega na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych. W praktyce dotyczy to głównie właścicieli komisów i salonów samochodowych, a takie udogodnienie ma na celu zachowanie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej oraz nie obciążanie kosztami rocznych ubezpieczeń podmiotów, które faktycznie będą władały danym pojazdem przez krótki czas. W tej sytuacji umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 30 dni.

Zobacz także: Czym jest ubezpieczenie OC

2. zarejestrowany czasowo, w tym przypadku okres ubezpieczenia nie może być krótszy niż 30 dni i musi obejmować cały przedział czasowego dopuszczenia pojazdu do ruchu.

REKLAMA

3. zarejestrowany za granicą. Sytuacja ta dotyczy posiadaczy pojazdów zarejestrowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy jednoczesnym braku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Mowa wówczas o ubezpieczeniu granicznym, które jest zawierane przed przekroczeniem granicy państwa na okres nie krótszy niż 30 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. pojazdem wolnobieżnym, w sytuacji, gdy rolnik, posiadający gospodarstwo rolne, jest właścicielem pojazdu wolnobieżnego, a pojazd używany będzie tylko do prac w gospodarstwie, nie ma obowiązku zawierania umowy odpowiedzialności cywilnej, gdyż wszelkie ewentualne szkody wyrządzone przez taki pojazd będą pokrywane z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników. Jednak gdy pojazd wolnobieżny jest wykorzystywany w inny sposób, wówczas możliwe jest zawarcie krótkoterminowej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na okres nie krótszy niż 3 miesiące.

Zobacz także: Co grozi za brak ubezpieczenia OC?

5. pojazdem historycznym, ubezpieczenie musi obejmować cały okres czasowej rejestracji takiego pojazdu, przy czym nie może być on krótszy niż 30 dni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA