REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy możliwe jest wykupienie OC na mniej niż 12 miesięcy?

Mateusz Mirkiewicz
Co do zasady obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak w pewnych przypadkach przewidzianych ustawowo możliwe jest zawarcie jej na okres krótszy. fot. Mototarget
Co do zasady obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak w pewnych przypadkach przewidzianych ustawowo możliwe jest zawarcie jej na okres krótszy. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak w pewnych przypadkach przewidzianych ustawowo możliwe jest zawarcie jej na okres krótszy.

Mamy wówczas do czynienia z „umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, możliwe jest to tylko w sytuacji, gdy pojazd mechaniczny jest:

REKLAMA

1. zarejestrowany na stałe, w przypadku, gdy rejestrującym dany pojazd jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, która polega na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych. W praktyce dotyczy to głównie właścicieli komisów i salonów samochodowych, a takie udogodnienie ma na celu zachowanie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej oraz nie obciążanie kosztami rocznych ubezpieczeń podmiotów, które faktycznie będą władały danym pojazdem przez krótki czas. W tej sytuacji umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 30 dni.

Zobacz także: Czym jest ubezpieczenie OC

2. zarejestrowany czasowo, w tym przypadku okres ubezpieczenia nie może być krótszy niż 30 dni i musi obejmować cały przedział czasowego dopuszczenia pojazdu do ruchu.

REKLAMA

3. zarejestrowany za granicą. Sytuacja ta dotyczy posiadaczy pojazdów zarejestrowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy jednoczesnym braku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Mowa wówczas o ubezpieczeniu granicznym, które jest zawierane przed przekroczeniem granicy państwa na okres nie krótszy niż 30 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. pojazdem wolnobieżnym, w sytuacji, gdy rolnik, posiadający gospodarstwo rolne, jest właścicielem pojazdu wolnobieżnego, a pojazd używany będzie tylko do prac w gospodarstwie, nie ma obowiązku zawierania umowy odpowiedzialności cywilnej, gdyż wszelkie ewentualne szkody wyrządzone przez taki pojazd będą pokrywane z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników. Jednak gdy pojazd wolnobieżny jest wykorzystywany w inny sposób, wówczas możliwe jest zawarcie krótkoterminowej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na okres nie krótszy niż 3 miesiące.

Zobacz także: Co grozi za brak ubezpieczenia OC?

5. pojazdem historycznym, ubezpieczenie musi obejmować cały okres czasowej rejestracji takiego pojazdu, przy czym nie może być on krótszy niż 30 dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA