REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Etapy likwidacji szkód ubezpieczeniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Tomczyk

REKLAMA

REKLAMA

Proces likwidacji szkód ubezpieczeniowych możemy podzielić na dwa zasadnicze etapy, a mianowicie na przed sądowy etap likwidacji szkody, oraz sądowy etap likwidacji szkody.

Nie w każdej sprawie odszkodowawczej musi dojść do zaistnienia tych dwóch etapów likwidacji szkody. Sprawa odszkodowawcza może zakończyć się już na etapie likwidacji szkody przed zakładem ubezpieczeń.

REKLAMA

Jednakże z doświadczenia zawodowego mogę powiedzieć, iż są to bardzo rzadkie przypadki. Odszkodowania bowiem, (zadośćuczynienia w przypadku szkód osobowych) wypłacane przez zakład ubezpieczeń na tym etapie likwidacji szkody, nie są materialnie satysfakcjonujące dla poszkodowanych.

Aby więc uzyskać pełną satysfakcję materialną, w zasadzie konieczna jest realizacja następnego etapu postępowania odszkodowawczego, a mianowicie skierowanie sprawy na drogę sądową, poprzez złożenie pozwu do właściwego sądu powszechnego.

Etap przedsądowy

REKLAMA

Przedsądowy etap likwidacji szkody następuje niezwłocznie po powstaniu zdarzenia ubezpieczeniowego, rozumianego w tym przypadku jako szkoda majątkowa lub osobowa. Etap ten nie jest zasadniczo sformalizowany i nie wymaga od ubezpieczonego zachowania ściśle określonych wymogów formalnych. W razie zaistnienia zdarzenia ubezpieczeniowego, ubezpieczony powinien w zasadzie niezwłocznie zawiadomić o tym zdarzeniu zakład ubezpieczeń, poprzez zgłoszenie zdarzenia lub zgłoszenie roszczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenia zdarzenia polega na poinformowaniu zakładu ubezpieczeń o zaistnieniu zdarzenia ubezpieczeniowego (np. wypadku komunikacyjnym), przy czym przy niektórego rodzaju ubezpieczeniach zakład ubezpieczeń wymaga wręcz zgłoszenia zdarzenia ubezpieczeniowego w określonym terminie, pod rygorem utraty prawa do odszkodowania w razie niezachowania umownego terminu do zgłoszenia zdarzenia ubezpieczeniowego.

Zobacz również: Formularz zgłoszenia szkody

REKLAMA

Natomiast zgłoszenie roszczenia polega na sprecyzowaniu określonego roszczenia odszkodowawczego pod adresem ubezpieczyciela, np. o zapłatę określonej kwoty tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę na skutek wypadku komunikacyjnego. Zwrócić należy uwagę także na to, iż w przypadku zgłoszenia roszczenia i jednoczesnego przedłożenia kompletnej dokumentacji potrzebnej do likwidacji szkody, zakład ubezpieczeń na obowiązek zlikwidowania szkody (wypłacenia odszkodowania) w terminie 30 dni do dnia w którym został powiadomiony o szkodzie przez ubezpieczonego.

Z tego obowiązku zakładu ubezpieczeń wynikają także inne konsekwencje, a mianowicie takie, iż w razie nie zlikwidowania szkody w terminie 30 dni, począwszy od 31 dnia ubezpieczony może rozpocząć naliczanie odsetek ustawowych od należnej mu kwoty odszkodowania, a obowiązkiem zakładu ubezpieczeń jest w tym przypadku wypłata odszkodowania wraz z należnymi odsetkami ustawowymi.

Zaakcentowania także wymaga, obowiązek przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego na jego przedsądowym etapie, spoczywa na zakładzie ubezpieczeń, co wprost zostało stwierdzone w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003r. (Dz. U Nr 11 z 2010 poz. 66 – tekst jednolity). Zgodnie z którym, zakład ubezpieczeń “po otrzymaniu zawiadomienia o zajściu zdarzenia losowego objętego ochroną ubezpieczeniową, w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, zakład ubezpieczeń informuje o tym ubezpieczającego lub ubezpieczonego, jeżeli nie są oni osobami występującymi z tym zawiadomieniem, oraz podejmuje postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości świadczenia, a także informuje osobę występującą z roszczeniem pisemnie lub w inny sposób, na który osoba ta wyraziła zgodę, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości świadczenia, jeżeli jest to niezbędne do dalszego prowadzenia postępowania.”

Tak więc to zakład ubezpieczeń ma dokonać ustaleń dotyczących stanu faktycznego zdarzenia ubezpieczeniowego, tj. zgromadzić wszelkie dokumenty niezbędne do rozpoznania sprawy, ustalić, czy zachodzą przesłanki do przyjęcia odpowiedzialności odszkodowawczej przez zakład ubezpieczeń, a jeżeli tak, to wyliczyć odszkodowanie i wypłacić je osobie uprawnionej.

Oczywiście z faktu, iż obowiązek likwidacji szkody spoczywa na zakładzie ubezpieczeń, nie można wyprowadzać wniosku, iż ubezpieczony jest zwolniony z obowiązku współpracy z zakładem ubezpieczeń przy likwidacji szkody. Obowiązek taki dla ubezpieczonego wynika bowiem z zapisu art. 6 kodeksu cywilnego.

Etap sądowy

Sądowy etap likwidacji szkody następuje po przedsądowym etapie likwidacji szkody i jest konsekwencją albo wypłaty odszkodowania w wysokości nie satysfakcjonującej ubezpieczonego, albo też wręcz odmowy wypłaty odszkodowania. W takiej sytuacji (gdy wewnętrzna praktyka danego zakładu ubezpieczeń nie przewiduje żadnego postępowania odwoławczego) zachodzi konieczność skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

Etap sądowej likwidacji szkody jest już etapem sformalizowanym pod względem prawnym i wymaga dobrej znajomości przepisów, a przede wszystkim kodeksu cywilnego, kodeksu postępowania cywilnego, ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Ten etap likwidacji szkody jest również inicjowany przez ubezpieczonego poprzez złożenie we właściwym miejscowo sądzie powszechnym pozwu przeciwko ubezpieczycielowi, zawierającego żądanie wypłaty stosownego odszkodowania. Roszczenie odszkodowawcze jest roszczeniem majątkowym, tak więc w sprawach, gdy dochodzimy odszkodowania do kwoty 75.000 złotych właściwym jest Sąd Rejonowy, a w sprawach, gdy dochodzimy odszkodowania na kwotę przewyższającą 75.000 złotych właściwy jest Sąd Okręgowy.

Odnośnie właściwości miejscowej sądu, to stwierdzić należy, iż w ramach tzw. właściwości przemiennej, zarówno ustawa z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej, jak też ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przyznają ubezpieczonemu konkretne uprawnienia, polegające na tym, iż ubezpieczony nie musi pozywać zakładu ubezpieczeń przed sąd miejsca siedziby zakładu ubezpieczeń, lecz może pozwać zakład ubezpieczeń przed sąd miejsca swego zamieszkania lub pobytu.

Zobacz również: Jakie świadczenia może uzyskać poszkodowany w wypadku

Jest to bardzo konkretne uprawnienie dla ubezpieczonego, bowiem gdyby takiego uprawnienia nie było to ubezpieczony zamieszkały w Opolu musiałby pozywać zakład ubezpieczeń przed sądem np. w Warszawie (gdzie większość zakładów ubezpieczeń ma swoje siedziby) i taki ubezpieczony zmuszony byłby dojeżdżać na rozprawy do Warszawy. Natomiast przy tak ukształtowanych uprawnieniach ubezpieczonego może on pozwać zakład ubezpieczeń przed sądem w Opolu.

W odróżnieniu od etapu przedsądowego, sądowy etap likwidacji szkody powoduje określone konsekwencje finansowe dla ubezpieczonego, a mianowicie wnosząc pozew ubezpieczony zmuszony jest dokonać opłaty w wysokości 5 procent dochodzonego roszczenia, jak też ze względu na stopień skomplikowania prawa, jak też nierzadko stopień skomplikowania stanu faktycznego sprawy, zachodzi konieczność skorzystania z usług profesjonalnego pełnomocnika.

Etap sądowej likwidacji szkody, po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, co obciąża ubezpieczonego, kończy się wydaniem wyroku przez sąd. Jeżeli wyrok jest zasądzający, to po jego uprawomocnieniu się, w zasadzie ubezpieczyciel wypłaca zasądzone odszkodowanie, bez konieczności wszczynania postępowania egzekucyjnego. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA