Jak działa faktoring? Kto może skorzystać z takich rozwiązań?
REKLAMA
REKLAMA
Kto może skorzystać z faktoringu?
Z usługi faktoringu mogą skorzystać wszyscy ci przedsiębiorcy, którym przybywa zaległości płatniczych i nie są w stanie finansować ich ze środków własnych. Pozwala on wtedy na zabezpieczenie przed utratą płynności, spowodowaną długimi terminami płatności od kontrahentów firmy. Jednak faktoring z powodzeniem może być wykorzystywany również w okresie koniunktury, kiedy staje się skutecznym narzędziem finansowania dynamicznego wzrostu sprzedaży przedsiębiorstw. Narzędzie to pozwala na wydłużanie terminów płatności dla kontrahentów, z drugiej zaś na szybszy zakup materiałów do produkcji oraz szybszą realizację zamówień.
REKLAMA
Zobacz też: Samochód służbowy - korzyści i obowiązki
Jak działa faktoring?
Faktoring opiera się na wykupieniu wierzytelności firmy przez faktora. Funkcjonuje zarówno w przypadku prowadzenia małego jak i dużego biznesu. Oferuje możliwość zamiany należności na gotówkę. Faktor, osoba reprezentującej klienta w sprawach terminowego regulowania należności, nabywa od przedsiębiorcy faktury dotyczące wykonanych usług, udzielając z tego tytułu potrzebnego finansowania. Oznacza to natychmiastowy wpływ gotówki. Dodatkowo, do obowiązków faktora należy stały monitoring decyzji finansowych kontrahentów klienta. Istotny jest fakt, że w przypadku faktoringu pełnego faktor bierze na siebie zagrożenie braku spłaty wierzytelności. Tak więc ocena ryzyka handlowego oraz weryfikacja wypłacalności odbiorców zmniejszają obawy przedsiębiorców, zaś poprawa dyscypliny płatniczej pozwala na ograniczenie ryzyka związanego z opóźnieniami w płatnościach. Faktoring pomniejsza ryzyko związane z prowadzoną działalnością handlową i zapewnia płynność finansową przedsiębiorstwa, nie pogarszając tym samym jego wiarygodności kredytowej.
Zobacz też: Czy warto kupić samochód po taksówce?
Faktoring zyskuje na znaczeniu i cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców działających w różnych sektorach, m.in. w branży spożywczej czy transportowej.
Tekst: Mariusz Wiśniewski, Dyrektor Departamentu Sprzedaży, Crédit Agricole Commercial Finance Polska SA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.