REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak analizować umowę leasingu?

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jak analizować umowę leasingu?
Jak analizować umowę leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Definicja umowy leasingowej i podstawowe prawa i obowiązki leasingobiorcy są opisane w Kodeksie cywilnym. Podstawowym obowiązkiem finansującego jest nabycie rzeczy, czyli w naszym przypadku samochodu, od oznaczonego zbywcy i przekazanie jej do używania albo używania i pobierania profitów w określonym czasie. Z kolei główne „zadanie” korzystającego – firmy użytkującej auta - stanowi zapłata wynagrodzenia.

Finansujący nie odpowiada wobec korzystającego za przydatność rzeczy do umówionego użytku, tak więc to przedsiębiorstwo dobiera auto według aktualnych potrzeb i celów. Do firmy leasingowej nie można mieć również pretensji za wady pojazdu, chyba że powstały one na skutek okoliczności, za które finansujący ponosi odpowiedzialność. To bardzo ważne w aspekcie ewentualnych reklamacji dotyczących złego działania pojazdu, ewentualnych rys, itp. Ponadto z chwilą zawarcia przez finansującego umowy ze sprzedającym, na korzystającego przechodzą uprawnienia z tytułu wad samochodu, przysługujące finansującemu względem sprzedającego, z wyjątkiem uprawnienia odstąpienia przez finansującego od umowy ze sprzedającym.

REKLAMA

REKLAMA

Terminy bez zmian

Jeżeli pojazd nie zostanie wydany korzystającemu w ustalonym terminie na skutek okoliczności, za które ponosi on odpowiedzialność, umówione terminy płatności rat pozostają niezmienione. Jednym słowem firma użytkująca samochody odpowiada nie tylko za wybór marki, czy modelu, ale także za wybór dostawcy. W tym zakresie sytuacja jest analogiczna do tej, kiedy decydujemy się na sfinansowanie zakupu ze środków własnych lub z kredytu. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ w powszechnej świadomości może funkcjonować przekonanie, że skoro ktoś inny niż on sam nabywa przedmiot, czyni to na swoje ryzyko.

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

Dlatego przed podpisaniem umowy leasingu należy dobrze zapoznać się z warunkami na jakich zostaje nabyty samochód lub ich cała partia, gdy wymieniamy większą część parku maszyn. Taki wgląd w treść umowy jest jak najbardziej możliwy, ponieważ finansujący musi korzystającemu razem z autem wydać odpis umowy ze zbywcą lub odpisy innych posiadanych dokumentów dotyczących tej umowy. A już w szczególności odpis dokumentu gwarancyjnego co do jakości auta, otrzymanego od zbywcy lub producenta.

REKLAMA

Znakomita większość dostawców i producentów z branży motoryzacyjnej ma w swojej ofercie propozycje sfinansowania umowy zakupu pojazdu w formie leasingu. Dobra współpraca pomiędzy firmą leasingową, a dostawcą najczęściej skutkuje podniesieniem jakości świadczonej usługi, a finalnym beneficjentem takiej kooperacji będzie klient końcowy, czyli decydent o korzystaniu z samochodów służbowych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kursy walut

Kolejnym ważnym dla korzystającego źródłem informacji jest sama umowa leasingu. To w jej ogólnych warunkach znajdziemy nasze zobowiązania i uprawnienia dotyczące poszczególnych etapów związanych z zawarciem, realizacją i zakończeniem umowy. Czytając ogólne warunki warto zwrócić szczególną uwagę na to w jaki sposób jest kalkulowana podstawa naliczania rat leasingowych, czyli tzw. cena zakupu przedmiotu leasingu. Czy to sama wartość przedmiotu wynikająca z faktury, czy występują jeszcze inne składowe, jakie to elementy i z czego wynikają? Czy też ostateczna wartość jest uzależniona od zmian kursów walut itp. wszelkich czynników, które mogą wpłynąć na ostateczną wartość przedmiotu, ponieważ między innymi od tego będzie zależna wysokość spłacanych zobowiązań.

Zobacz też: Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?

Przy umowach denominowanych w walutach obcych należy pamiętać o tym, że jeżeli nie mamy przychodów w analogicznej walucie do tej z umowy leasingu, ponosimy ryzyko związane ze zmianą kursów w czasie, co nie zawsze musi być kompensowane przez niższe stopy procentowe notowane na rynku dla danej waluty. Jeżeli zdecydujemy się na umowę denominowaną w walucie obcej, warto zwrócić uwagę na to po jakim kursie (wg jakich zasad) rozliczane będą nasze zobowiązania. Najczęściej ich wysokość jest ponadto uzależniona od zmian stóp procentowych - powinniśmy więc zapoznać się z zasadami ich naliczania.

Ważne ubezpieczenie

Bardzo ważną kwestią dotykającą umowy leasingu jest ubezpieczenie przedmiotu leasingu. Możemy otrzymać do używania przedmiot już ubezpieczony przez finansującego i wówczas jego koszt zostaje wliczony w raty leasingowe. Druga opcja ma miejsce, gdy sami wybieramy ubezpieczyciela i po zaakceptowaniu naszej decyzji przez finansującego, płacimy składki odrębnie naliczane w stosunku do czynszu leasingowego. W każdym jednak z tych przypadków warto zapoznać się z warunkami na jakich rozliczane będą ewentualne szkody, w szczególności te, których efektem będzie utrata pojazdu, czy to w skutek szkody całkowitej, czy kradzieży.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

W każdym z tych przypadków nasze zobowiązania umowne nie wygasają, a ich ostateczna wysokość może być zależna od warunków rozliczenia odszkodowania, na jakie się zdecydujemy podpisując umowę leasingu. Jak pokazują badania marketingowe rynku przedsiębiorstw, to właśnie utrata przedmiotu, niekoniecznie w skutek kradzieży, jest uznawana za główną wadę leasingu. Zgodnie z postanowieniami Kodeksu cywilnego korzystający musi płacić raty w umówionych terminach.

Jeżeli firma dopuszcza się zwłoki z zapłatą co najmniej jednej raty, finansujący powinien wyznaczyć na piśmie korzystającemu odpowiedni termin dodatkowy do zapłacenia zaległości z zagrożeniem, że w razie upływu czasu, w którym muszą zostać uregulowane należności, może on wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym. Chyba że strony uzgodniły termin wypowiedzenia. Oczywiście istnieje szansa, by w umowie leasingu znalazły się korzystniejsze postanowienia od tych kodeksowych, warto o tym pamiętać przed parafowaniem porozumienia.

Cesja na inny podmiot

Bez względu jednak na wszystko, nie wywiązywanie się z zobowiązania może spowodować wypowiedzenie umowy przez finansującego. W efekcie finansujący może żądać od korzystającego natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie firma leasingowa uzyskała wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy leasingu. Często mamy do czynienia z sytuacją, w której zagospodarowanie przedmiotu leasingu poprzez jego sprzedaż lub ponowny leasingu pozytywnie wpływa na zmniejszenie poziomu zobowiązań. Dlatego też w ogólnych warunkach zazwyczaj pojawia się zobowiązanie korzystającego do zwrotu przedmiotu leasingu w przypadku wypowiedzenia umowy przed terminem.

Zobacz też: Optymalizacja trasy, a czas dojazdu do celu

Przez wiele lat w przypadku niemożności wywiązania się z zobowiązań umownych powszechną praktyką było cedowanie swoich praw i obowiązków na inny podmiot. Takie działania wpływały bardzo pozytywnie na zmniejszenie poziomu kosztów windykacji w stosunku do podmiotów, u których pojawiły się problemy płatnicze. Jednak ta praktyka została na wiele lat zablokowana wskutek wydawanych interpretacji przez ministra finansów, a także orzeczeń organów skarbowych. Mamy nadzieję, że wydany niedawno wyrok NSA w tego typu sprawie, dopuszczający dokonywanie cesji w ramach umowy leasingu, spowoduje zmianę w podejściu organów skarbowych do tego typu zdarzeń. To niewątpliwie wpłynie na istotne zwiększenie bezpieczeństwa podatników w obrocie gospodarczym.

Łatwość dostępu

Analizując ogólne warunki warto, abyśmy zwrócili uwagę na samo końcowe rozliczenie umowy, a przede wszystkim na terminy w jakich mamy prawo zrealizować opcję wykupu przedmiotu leasingu. Wartość, po której wykupujemy pojazd po okresie leasingu jest co do zasady niższa od wartości rynkowej tego pojazdu. Jeżeli nie zrealizujemy tej opcji w czasie przewidzianym umową, to pozostanie nam nabyć ten przedmiot po cenie rynkowej.

Leasing jest podobnie jak kredyt usługą finansową, ale różni się tym, że zawiera w sobie elementy usługi dzierżawy. Te właśnie cechy sprawiają jego łatwość dostępu, szczególnie jeśli chodzi o samochody. Pojazdy mające bardzo dobrze zorganizowaną sytaucje jeśli chodzi o rynek wtórny, gdyż istnieje kilka sposobów odsprzedaży aut. Mamy zatem do czynienia z doskonałą współpracą pomiędzy firmami leasingowymi a dealerami i producentami, co niewątpliwie dodatkowo wpływa na możliwość stosowania uproszczonych procedur przy ocenie wniosku leasingowego i zmniejszenia oczekiwań co do zabezpieczenia takiej transakcji.

Autor: Andrzej Sugajski -dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA