REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak analizować umowę leasingu?

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jak analizować umowę leasingu?
Jak analizować umowę leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Definicja umowy leasingowej i podstawowe prawa i obowiązki leasingobiorcy są opisane w Kodeksie cywilnym. Podstawowym obowiązkiem finansującego jest nabycie rzeczy, czyli w naszym przypadku samochodu, od oznaczonego zbywcy i przekazanie jej do używania albo używania i pobierania profitów w określonym czasie. Z kolei główne „zadanie” korzystającego – firmy użytkującej auta - stanowi zapłata wynagrodzenia.

Finansujący nie odpowiada wobec korzystającego za przydatność rzeczy do umówionego użytku, tak więc to przedsiębiorstwo dobiera auto według aktualnych potrzeb i celów. Do firmy leasingowej nie można mieć również pretensji za wady pojazdu, chyba że powstały one na skutek okoliczności, za które finansujący ponosi odpowiedzialność. To bardzo ważne w aspekcie ewentualnych reklamacji dotyczących złego działania pojazdu, ewentualnych rys, itp. Ponadto z chwilą zawarcia przez finansującego umowy ze sprzedającym, na korzystającego przechodzą uprawnienia z tytułu wad samochodu, przysługujące finansującemu względem sprzedającego, z wyjątkiem uprawnienia odstąpienia przez finansującego od umowy ze sprzedającym.

REKLAMA

Terminy bez zmian

Jeżeli pojazd nie zostanie wydany korzystającemu w ustalonym terminie na skutek okoliczności, za które ponosi on odpowiedzialność, umówione terminy płatności rat pozostają niezmienione. Jednym słowem firma użytkująca samochody odpowiada nie tylko za wybór marki, czy modelu, ale także za wybór dostawcy. W tym zakresie sytuacja jest analogiczna do tej, kiedy decydujemy się na sfinansowanie zakupu ze środków własnych lub z kredytu. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ w powszechnej świadomości może funkcjonować przekonanie, że skoro ktoś inny niż on sam nabywa przedmiot, czyni to na swoje ryzyko.

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

REKLAMA

Dlatego przed podpisaniem umowy leasingu należy dobrze zapoznać się z warunkami na jakich zostaje nabyty samochód lub ich cała partia, gdy wymieniamy większą część parku maszyn. Taki wgląd w treść umowy jest jak najbardziej możliwy, ponieważ finansujący musi korzystającemu razem z autem wydać odpis umowy ze zbywcą lub odpisy innych posiadanych dokumentów dotyczących tej umowy. A już w szczególności odpis dokumentu gwarancyjnego co do jakości auta, otrzymanego od zbywcy lub producenta.

Znakomita większość dostawców i producentów z branży motoryzacyjnej ma w swojej ofercie propozycje sfinansowania umowy zakupu pojazdu w formie leasingu. Dobra współpraca pomiędzy firmą leasingową, a dostawcą najczęściej skutkuje podniesieniem jakości świadczonej usługi, a finalnym beneficjentem takiej kooperacji będzie klient końcowy, czyli decydent o korzystaniu z samochodów służbowych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kursy walut

Kolejnym ważnym dla korzystającego źródłem informacji jest sama umowa leasingu. To w jej ogólnych warunkach znajdziemy nasze zobowiązania i uprawnienia dotyczące poszczególnych etapów związanych z zawarciem, realizacją i zakończeniem umowy. Czytając ogólne warunki warto zwrócić szczególną uwagę na to w jaki sposób jest kalkulowana podstawa naliczania rat leasingowych, czyli tzw. cena zakupu przedmiotu leasingu. Czy to sama wartość przedmiotu wynikająca z faktury, czy występują jeszcze inne składowe, jakie to elementy i z czego wynikają? Czy też ostateczna wartość jest uzależniona od zmian kursów walut itp. wszelkich czynników, które mogą wpłynąć na ostateczną wartość przedmiotu, ponieważ między innymi od tego będzie zależna wysokość spłacanych zobowiązań.

Zobacz też: Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?

Przy umowach denominowanych w walutach obcych należy pamiętać o tym, że jeżeli nie mamy przychodów w analogicznej walucie do tej z umowy leasingu, ponosimy ryzyko związane ze zmianą kursów w czasie, co nie zawsze musi być kompensowane przez niższe stopy procentowe notowane na rynku dla danej waluty. Jeżeli zdecydujemy się na umowę denominowaną w walucie obcej, warto zwrócić uwagę na to po jakim kursie (wg jakich zasad) rozliczane będą nasze zobowiązania. Najczęściej ich wysokość jest ponadto uzależniona od zmian stóp procentowych - powinniśmy więc zapoznać się z zasadami ich naliczania.

Ważne ubezpieczenie

Bardzo ważną kwestią dotykającą umowy leasingu jest ubezpieczenie przedmiotu leasingu. Możemy otrzymać do używania przedmiot już ubezpieczony przez finansującego i wówczas jego koszt zostaje wliczony w raty leasingowe. Druga opcja ma miejsce, gdy sami wybieramy ubezpieczyciela i po zaakceptowaniu naszej decyzji przez finansującego, płacimy składki odrębnie naliczane w stosunku do czynszu leasingowego. W każdym jednak z tych przypadków warto zapoznać się z warunkami na jakich rozliczane będą ewentualne szkody, w szczególności te, których efektem będzie utrata pojazdu, czy to w skutek szkody całkowitej, czy kradzieży.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

REKLAMA

W każdym z tych przypadków nasze zobowiązania umowne nie wygasają, a ich ostateczna wysokość może być zależna od warunków rozliczenia odszkodowania, na jakie się zdecydujemy podpisując umowę leasingu. Jak pokazują badania marketingowe rynku przedsiębiorstw, to właśnie utrata przedmiotu, niekoniecznie w skutek kradzieży, jest uznawana za główną wadę leasingu. Zgodnie z postanowieniami Kodeksu cywilnego korzystający musi płacić raty w umówionych terminach.

Jeżeli firma dopuszcza się zwłoki z zapłatą co najmniej jednej raty, finansujący powinien wyznaczyć na piśmie korzystającemu odpowiedni termin dodatkowy do zapłacenia zaległości z zagrożeniem, że w razie upływu czasu, w którym muszą zostać uregulowane należności, może on wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym. Chyba że strony uzgodniły termin wypowiedzenia. Oczywiście istnieje szansa, by w umowie leasingu znalazły się korzystniejsze postanowienia od tych kodeksowych, warto o tym pamiętać przed parafowaniem porozumienia.

Cesja na inny podmiot

Bez względu jednak na wszystko, nie wywiązywanie się z zobowiązania może spowodować wypowiedzenie umowy przez finansującego. W efekcie finansujący może żądać od korzystającego natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie firma leasingowa uzyskała wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy leasingu. Często mamy do czynienia z sytuacją, w której zagospodarowanie przedmiotu leasingu poprzez jego sprzedaż lub ponowny leasingu pozytywnie wpływa na zmniejszenie poziomu zobowiązań. Dlatego też w ogólnych warunkach zazwyczaj pojawia się zobowiązanie korzystającego do zwrotu przedmiotu leasingu w przypadku wypowiedzenia umowy przed terminem.

Zobacz też: Optymalizacja trasy, a czas dojazdu do celu

Przez wiele lat w przypadku niemożności wywiązania się z zobowiązań umownych powszechną praktyką było cedowanie swoich praw i obowiązków na inny podmiot. Takie działania wpływały bardzo pozytywnie na zmniejszenie poziomu kosztów windykacji w stosunku do podmiotów, u których pojawiły się problemy płatnicze. Jednak ta praktyka została na wiele lat zablokowana wskutek wydawanych interpretacji przez ministra finansów, a także orzeczeń organów skarbowych. Mamy nadzieję, że wydany niedawno wyrok NSA w tego typu sprawie, dopuszczający dokonywanie cesji w ramach umowy leasingu, spowoduje zmianę w podejściu organów skarbowych do tego typu zdarzeń. To niewątpliwie wpłynie na istotne zwiększenie bezpieczeństwa podatników w obrocie gospodarczym.

Łatwość dostępu

Analizując ogólne warunki warto, abyśmy zwrócili uwagę na samo końcowe rozliczenie umowy, a przede wszystkim na terminy w jakich mamy prawo zrealizować opcję wykupu przedmiotu leasingu. Wartość, po której wykupujemy pojazd po okresie leasingu jest co do zasady niższa od wartości rynkowej tego pojazdu. Jeżeli nie zrealizujemy tej opcji w czasie przewidzianym umową, to pozostanie nam nabyć ten przedmiot po cenie rynkowej.

Leasing jest podobnie jak kredyt usługą finansową, ale różni się tym, że zawiera w sobie elementy usługi dzierżawy. Te właśnie cechy sprawiają jego łatwość dostępu, szczególnie jeśli chodzi o samochody. Pojazdy mające bardzo dobrze zorganizowaną sytaucje jeśli chodzi o rynek wtórny, gdyż istnieje kilka sposobów odsprzedaży aut. Mamy zatem do czynienia z doskonałą współpracą pomiędzy firmami leasingowymi a dealerami i producentami, co niewątpliwie dodatkowo wpływa na możliwość stosowania uproszczonych procedur przy ocenie wniosku leasingowego i zmniejszenia oczekiwań co do zabezpieczenia takiej transakcji.

Autor: Andrzej Sugajski -dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA