REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niesprawiedliwe kary systemu ViaTOLL

Subskrybuj nas na Youtube
System viaTOLL
System viaTOLL
Operator systemu viaTOLL

REKLAMA

REKLAMA

ViaTOLL, czyli system elektronicznego poboru opłat spełnia oczekiwania, ale wymaga pewnych zmian. Chodzi tu głównie o sposób nakładania kar na kierowców przez operatora systemu viaTOLL.

Obowiązujące przepisy powodują, że kary są często nieproporcjonalnie wysokie do popełnionego przez kierowcę przewinienia. Takie sytuacje wykorzystywane są przez organizacje, które wyłudzają od firm transportowych pieniądze w zamian obiecując umorzenie kar.

REKLAMA

ViaTOLL działa w Polsce od 16 miesięcy. W tym czasie do budżetu Państwa wpłynęło dzięki systemowi już 1 mld zł. Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w listopadzie zwrócą się wszelkie koszty poniesione na wdrożenie systemu. Od tego czasu system zarabiać ma na budowę nowych dróg.

Przewoźnicy oraz eksperci wnioskują o zniesienie obowiązku opłat dla samochodu osobowego o masie 3,5 tony z przyczepką. Na dzień dzisiejszy taki samochód przekracza ustawowy próg.

Zobacz też: Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania czasu pracy kierowcy?

Samochód terenowy z przyczepką jest teraz traktowany, jako samochód ciężarowy. Powinien więc posiadać wszystkie rejestratory i urządzenia, a kierowca powinien wnosić odpowiednie opłaty. Jest to problem głównie dla osób prywatnych, które nie prowadzą firm transportowych, natomiast posiadają duży samochód i transportują coś za pomocą przyczepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis ten miał się zmienić już kilka miesięcy temu, co zapowiadał resort transportu, jednak póki co w tej sprawie nic się nie zmieniło.

REKLAMA

Następnym problemem są kary nakładane na kierowców, którzy nie uiścili opłaty w systemie viaTOLL. Aktualnie wynoszą one 3 tysiące złotych za każdy przejechany odcinek, czyli fragment pomiędzy dwoma skrzyżowaniami. Oznacza to, że jeżeli przejechaliśmy trasę 30 km, na której były dwa skrzyżowania to kara wynosić będzie 6 tysięcy złotych. Kary zależeć będą wyłącznie od trasy, na jakiej został skontrolowany.

Ceny kar często są nieproporcjonalne do przewinienia. W Austrii kierowca, który nie uiścił opłaty płaci 220 euro za każde przejechane 70 km. W Czechach opłata ta wynosi 5 tysięcy koron czeskich, czyli ok 800 zł i jest opłatą jednorazową. W Polsce najsprawiedliwszym rozwiązaniem byłoby uzależnienie wysokości kary od ilości przejechanych kilometrów.

Zobacz też: Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Rozwiązać również trzeba kwestię związaną z niedziałającymi urządzeniami viaBOX. Często na kierowców nakładane są kary, ponieważ urządzenie viaBOX czyli takie, które powinno znajdować się w każdym samochodzie, nie działa. Stwierdzenie błędu wyklucza nałożenie kary, niestety nie automatycznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA