REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plusy i minusy leasingu auta firmowego

Subskrybuj nas na Youtube
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najpopularniejszych form finansowania auta firmowego jest leasing. W poniższym poradniku podpowiadamy, na czym polega leasing auta i czy warto z niego skorzystać?

Wzrost popularności leasingu jest obserwowany od kilku lat. Jednym z powodów takiej sytuacji jest fakt, że leasing to najlepsza alternatywa dla firm, które nie zdołały uzyskać kredytu bankowego.

REKLAMA

Słowo leasing pochodzi od angielskiego lease oznaczającego wynajem, dzierżawę i faktycznie jest to pewna forma wynajmu. Umożliwia leasingobiorcy korzystanie z danego środka trwałego, przez określony w umowie czas, w zamian za spłacanie rat. W leasing można wziąć różne dobra ruchome, zarówno nowe jak i używane. Mogą to być środki transportu, maszyny i urządzenia, sprzęt komputerowy, sprzęt medyczny, itp., a także nieruchomości (lokale, budynki, działki, zakłady produkcyjne itp.). Najczęściej jednak środkami trwałymi, których dotyczy leasing są samochody. Przy czym mogą to być zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy, autobusy i pojazdy specjalistyczne.

Zobacz też: Fleet manager –profesjonalista zarządzający flotą

Leasing operacyjny i finansowy

REKLAMA

Istnieją różne rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Znacznie większym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców cieszy się ten drugi. Charakteryzuje się on krótszym okresem trwania umowy niż wynosi okres gospodarczej używalności danego przedmiotu (ale nie mniejszym niż 40% normatywnego czasu amortyzacji). W czasie trwania umowy nie następuje spłata pełnej wartości przedmiotu. Najczęściej przedmiotem takiego leasingu są rzeczy o wysokiej wartości początkowej, które mogą być po wygaśnięciu umowy użytkowane przez kolejne osoby. W tym przypadku przedmiot leasingu zostaje zwrócony leasingodawcy (chyba, że strony umówią się inaczej).

To on jest jego właścicielem i on ma prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Z kolei leasingobiorca może do kosztów usykania przychodu wliczyć czynsz inicjalny (opłatę pobieraną przy zawieraniu umowy), płacone co miesiąc raty (w całości), koszty użytkowania auta oraz opłaty manipulacyjne związane z umową. Ten rodzaj leasingu będzie korzystny dla leasingobiorcy, któremu zależy na jak najmniejszym angażowaniu środków finansowych przy zawieraniu umowy, ponieważ podatek VAT jest naliczany stopniowo do każdej raty, a nie z góry przy pierwszej z nich, co ma miejsce przy leasingu finansowym. Inną różnicą między tymi dwiema formami finansowania jest to, że w przypadku leasingu finansowego jego przedmiot uznawany jest za składnik majątku leasingobiorcy, a więc to on będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy sposób na nadzorowanie pracownika w służbowym aucie

Do kosztów uzyskania przychodu nie będzie wliczać się cała rata, a jedynie jej część odsetkowa oraz koszty użytkowania samochodu. Okres trwania umowy zbliżony jest do okresu użytkowania rzeczy. W przypadku leasingu operacyjnego, jeśli spłacimy wszystkie raty, to mamy możliwość zwrócenia samochodu lub wykupienia go po bardzo niskiej cenie np. 1% wartości auta, a w przypadku leasingu finansowego, po spłacie rat auto zostaje na nas przepisane – mówi Małgorzata Słodownik z serwisu Flotis.pl -  Konieczność posiadania wkładu własnego jest uzależniona od firmy leasingowej. Niektóre firmy oczekują wpłaty w wysokości 10 – 20% wartości auta, te których usługi oferujemy naszym klietom nie stawiają takich wymagań.

Dla kogo jest leasing?

Leasing jest wygodnym rozwiązaniem, gdyż daje możliwość korzystania z nowego samochodu bez konieczności inwestowania od razu w całą jego wartość, a warukiem jest spłacanie zaciągniętego zobowiązania tylko przez określony czas. Jest skierowany zarówno do tych, którzy mają już staż na rynku, dysponują określonym kapitałem finansowym i chcą poszerzać swoją działalność poprzez inwestowanie, jak również do nowopowstałych firm, które potrzebują różnych maszyn i samochodów, do rozpoczęcia funkcjonowania. Jest to dobra forma finansowania dla małych przedsiębiorstw i osób prowadzących działalność gospodarczą, gdyż nie wymaga wykazania się dużą zdolnością kredytową – mówi Małgorzata Słodownik z Flotis.pl - Poza tym, daje on także możliwość odpisania sobie wysokości rat od kosztów uzyskania przychodu. Przy wzięciu auta w leasing zdolność kredytowa pzoostaje nienaruszona, można więc ją wykorzystać na wzięcie pożyczki na inne wydatki.

Zobacz też: Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego?

Źródło: Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA