REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy drogowe w Albanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek

REKLAMA

REKLAMA

Albania – to jeden z krajów bałkańskich, w którym panował kiedyś komunistyczny reżim. Pozostałością po nim jest niewielka ilość dróg i ich opłakany stan. Jednak pod względem krajobrazu ten kraj ma wiele do zaoferowania. Jakie przepisy drogowe obowiązują w Albanii?

W Albanii ogólnie panują ciężkie warunki do poruszania się samochodem. Dzieje się tak z powodu małej ilości dróg, których budowa była stymulowana przez ówczesną politykę władz. Wynikała ona z zarządzenia, które zakazywało posiadania samochodu przez osoby prywatne i została stworzona przez reżim Envera Hodży.

REKLAMA

Dziś już taki zakaz nie obowiązuje. Jednak budowa nowych dróg i autostrad nie rozwija się tak jakby chcieli tego kierowcy podróżujący po tym kraju. Aby przekroczyć albańską granice wystarczy mieć prawo jazdy, zieloną kartę i ważne OC. Ponadto przy wyjeździe z kraju zapłacimy za korzystanie z albańskich dróg, które kosztuje 1 euro za jeden dzień.

Zobacz również: Jak GPS ułatwia nam podróżowanie?

Albańczycy nie wykazują żadnej tolerancji względem pijanych kierowców – nie można spożyć ani promila alkoholu wsiadając do samochodu. Podróżując nocą po tym kraju musimy uważać na przebiegające przez jezdnie zwierzęta, przejeżdżają furmanki oraz mieć na uwadze fakt, iż nie wszyscy jeżdżą na włączonych światłach. Dlatego też niebezpieczeństwo wypadku jest bardzo duże.

Bałkański hejnał

Generalnie na drogach przelotowych czy ulicach Tirany codziennie słyszy się prawdziwą symfonie klaksonów – używanie go zakorzenione jest w obyczajowości Albańczyków. Znajomi trąbią sobie na przywitanie, kierowcy klaksonem wyrażają swoje niezadowolenie stylem jazdy innych towarzyszy drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie tankować?

Paliwo jest niskiej jakości. Najlepiej zatrzymywać się na autoryzowanych stacjach tj. Lukoil, które są jednak rzadkością na mapie Albanii. Usługi świadczone przez mechaników też nie są na najwyższym poziomie. Często znalezienie rzetelnego i dobrego mechanika jest prawie niemożliwe. Lepsi specjaliści są dostępni dopiero w Macedonii czy Grecji.

Zobacz również: Jak wymienić olej?

Policyjny Public Relations

Policja jest bardzo przychylna obcokrajowcom. Powodem tego jest chęć budowania pozytywnego obrazu Albanii w świecie i kreowania pozytywnego wizerunku tego państwa na arenie międzynarodowej. Taki zabieg ma za zadanie ściągnąć jak największą ilość turystów, którzy zagwarantują duże wpływy do budżetu państwa oraz dadzą zarobić albańskim przedsiębiorcom.

Zobacz również: Wyjazd samochodem do Czarnogóry

Magia Sarandy, asymetria Gjirokastry i sztampowość Tirany

U wybrzeży Morza Jońskiego położone jest przepiękne miasto Saranda. Jest ono zaliczane do najbardziej atrakcyjnych miejsc na mapie Albanii. Saranda bywa nazywana miastem „młodożeńców” i oferuje dużą ilość zabytków do zwiedzenia.

REKLAMA

Gjirokastra natomiast, to miasto słynące ze stromych dachów i dużych nierówności terenu. Dachy jednych domów znajdują się przy fundamentach innych. Urbanistyka tego miasta przeczy wszelkiej logice i symetrii. Jego widok zadziwi każdego turystę.

Sama Stolica odstaje od reszty regionów kraju i wedle obiegowych opinii jest mało atrakcyjna turystycznie. Lecz na pewno warto się tam udać samochodem mijając po drodze wspomniane perły Albanii, aby móc się o tym przekonać na własnej skórze.

Podstawowe przepisy

Aby przekroczyć granicę z Albanią wystarczy tylko dowód osobisty. Nie wymaga się od nas posiadania wizy, jeśli pobyt nie przekracza 30 dni. Maksymalnie nasz pobyt możemy przedłużyć do 90 dni i należy tego dokonać w najbliższym komisariacie policji, przypisanym do danego terenu. Nie musimy mieć określonej ilości pieniędzy na jeden dzień pobytu ani nie wymaga się od nas okazania biletu powrotnego na granicy.

Przepisy drogowe

REKLAMA

Jeszcze w dawnych czasach za sprawą reżimu Envera Hodży panował zakaz poruszania się samochodem w Albanii przez osoby prywatne. Tamten stan rzeczy już nie obowiązuje, jednak pozostałością po dawnym systemie jest niedostatek dróg i ich marna jakość. Poruszanie się większością autostrad wiąże się z opłatą w wysokości 1 euro za 1 dzień. Władze respektują zarówno międzynarodowe jaki i polskie prawo jazdy. Należy posiadać zieloną kartę. Uznawane są zielone karty wystawiane przez polskie towarzystwa ubezpieczeniowe.

Pamiętajmy, że przy wjeździe powinno nam zostać wypisane zaświadczenie o naszym samochodzie, które jest starannie sprawdzane przy opuszczaniu kraju. Cześć dróg poddawana jest modernizacji, lecz większość charakteryzuje się opłakanym stanem i trudną nawierzchnią. Na pewno musimy wystrzegać się jazdy po zmroku, ponieważ wówczas po drogach przechadzają się zwierzęta lub piesi, co niesie ze sobą duże niebezpieczeństwo wypadku. Dużym zagrożeniem mogą być także otwarte studzienki kanalizacyjne, które są częstym widokiem na albańskich ulicach. W Albanii na terenie zabudowanym możemy poruszać się maksymalnie 40 km/h, natomiast poza obszarem zabudowanym limit prędkości wynosi 80-90 km/h. Ograniczenie na autostradach wynosi 110 km/h.

Ponadto do „narodowych zwyczajów” należy używanie klaksonów, co na początku może deprymować, z czasem jednak zaczynamy to odbierać jako coś naturalnego. Policja w kwestii zachowania jest przyjaźnie nastawiona do obcokrajowców, ponieważ państwu zależy na utrzymywaniu pozytywnego wizerunku w świecie a co za tym idzie podwyższaniu wpływów z turystyki.

Rady dla podróżnych

Podróżując samochodem po tym bałtyckim kraju musimy zwrócić uwagę na kilka czynników. Po pierwsze w Albanii mają miejsce częste przerwy w dostawie prądu i wody, które trwają do kilki godzin na dobę. Sieć bankomatów wciąż się rozwija, jednak większość z nich obsługuje tylko karty wydawane w Albanii. Ponadto nasze telefony komórkowe mogą nie mieć zasięgu na terenach północnych i górskich, linie telefoniczne często bywają przeciążone. Sklepy zwykle otwarte są od 8 do 21, czasem od 12-16 obowiązuje sjesta. Na prowincji znajomość języków obcych jest niska. Najłatwiej jest porozumieć się w języku angielskim, włoskim lub greckim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA