REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Syria

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Zarówno o wizy pobytowe, jak i tranzytowe na wjazd do Syrii, należy aplikować w Ambasadzie Syrii w Warszawie. Przy wyjazdach grupowych, organizowanych przez polskie biura podróży współpracujące z ich odpowiednikami w Syrii, możliwe jest uzyskanie wizy na granicy. Turyści udający się przez Syrię do Jordanii, mogą otrzymać wizy tego kraju na granicy syryjsko-jordańskiej.

REKLAMA

Cudzoziemcy wjeżdżający z Syrii do Iraku muszą uzyskać stosowne zezwolenie w miejscowym biurze imigracyjnym (należy podać nazwę przejścia granicznego). Z uwagi na zdarzające się problemy z uzyskaniem wizy wjazdowej do Libanu (np. kobiety poniżej 30. roku życia) oraz brak libańskiej placówki dyplomatycznej w Syrii, zalecane jest ubieganie się o wizę w Ambasadzie Libanu w Warszawie.

Do wjazdu na terytorium Syrii uprawnia paszport ważny minimum 6 miesięcy. Przy wjeździe nie ma obowiązku okazania biletu powrotnego. Nie ma również wymagań dotyczących posiadania określonej kwoty pieniędzy na pobyt. Przed przekroczeniem granicy należy się upewnić, czy w paszporcie nie widnieją wizy, pieczątki bądź inne wpisy w jakikolwiek sposób wiążące się z Izraelem (dotyczy to również wszelkich przedmiotów, np. rachunków, biletów komunikacji miejskiej) – w takim przypadku można zostać zawróconym z granicy. Przy wyjeździe pobierana jest opłata w wysokości 220 SYP.

Przepisy celne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma ograniczeń dotyczących wysokości wwożonych środków płatniczych. Cudzoziemcy planujący wywieźć z Syrii walutę obcą w kwocie ponad 3000 USD, powinni zadeklarować ją przy wjeździe. Obowiązuje zakaz wywozu waluty krajowej powyżej 500 SYP. Nie wolno wywozić konserw. Zakazany jest wywóz pamiątek i rękodzieł o wartości historycznej. Ponieważ w Syrii nie jest naliczany podatek VAT, nie ma możliwości otrzymania jego zwrotu za towary nabyte na miejscowym rynku.

Przepisy prawne

Obrót dewizami, poza miejscami wyznaczonymi do tego celu, jest zakazany. Kara za przestępstwa dewizowe wynosi od 2 lat pozbawienia wolności.

Meldunek

Każdy turysta objęty jest obowiązkiem meldunkowym, jeżeli przebywa w Syrii ponad 15 dni. W miejscowym biurze imigracyjnym należy okazać paszport i uzyskać stosowną pieczęć. Na ogół jest to procedura dość prosta. W przypadku wizy wielokrotnej ów okres 15 dni liczony jest każdorazowo przy kolejnym wjeździe. Przekroczenie terminu ważności dokumentu, na którego podstawie cudzoziemiec przebywa w Syrii, może się wiązać z przykrymi konsekwencjami (odesłaniem z granicy przy wyjeździe w celu uregulowania formalności meldunkowych).

Ubezpieczenie

Ubezpieczenia osobowe nie są obowiązkowe. Ze względu na dość skomplikowany system finansowo-bankowy mogą być problemy z uznawaniem polskich polis ubezpieczeniowych. Ubezpieczenie samochodu turyści zmotoryzowani regulują w ramach pobieranej na granicy opłaty za wjazd.

Szczepienia, służba zdrowia

Z uwagi na stwierdzone w regionie przypadki ptasiej grypy zaleca się unikanie, w miarę możliwości, dużych targowisk z drobiem. Szczepienia nie są wymagane. Osoby planujące dłuższy pobyt w Syrii (staże, praktyki) obowiązane są do wykonania badania na obecność wirusa HIV; uznawane jest jedynie badanie wykonane w szpitalu syryjskim (koszt ok. 500 SYP). Osoby o słabszym zdrowiu nie powinny wybierać się do Syrii latem. Suchy klimat powoduje częste podrażnienia dróg oddechowych i oczu. W okresie letnim następuje radykalny wzrost zachorowań na amebozę. Należy dbać o higienę podczas przygotowywania posiłków, myć owoce i warzywa.


Niebezpieczne jest korzystanie z kuchni ulicznych. Kłopoty żołądkowe zdarzają się wszystkim, którzy nie są przyzwyczajeni do lokalnej flory bakteryjnej. Okres aklimatyzacji trwa przeciętnie ok. 3 dni. Prywatne gabinety lekarskie o wielu specjalizacjach znajdują się praktycznie na każdej ulicy. Koszt wizyty podstawowej wynosi ok. 500 SYP. W szczególnych przypadkach pomoc lekarska świadczona jest cudzoziemcom bezpłatnie, jednak standard oferowanych usług jest bardzo niski. Prywatne szpitale zapewniają lepszą opiekę medyczną; opłata za pobyt wynosi w nich od 2300 do 3400 SYP. Apteki dyżurne funkcjonują całą dobę i oferują leki po stosunkowo niskich cenach. Łatwo można porozumieć się po angielsku lub francusku, gdyż lekarze w większości kształcili się na Zachodzie.

Informacje dla kierowców

Kierowcy przejeżdżający przez Syrię tranzytem (do 48 godzin) mogą posługiwać się polskim prawem jazdy. Przy pobytach dłuższych wymagane jest międzynarodowe prawo jazdy. Przy wjeździe samochodem osobowym z napędem benzynowym opłata na granicy na jeden miesiąc wynosi 8400 SYP, w tym 2300 SYP stanowi ubezpieczenie samochodu. Przedłużenie opłaty na każdy następny tydzień wynosi 2300 SYP. Istnieje możliwość wniesienia jednorazowej opłaty w wysokości 14 000 SYP, która upoważnia do wjazdu na 4 miesiące. Nie zaleca się wjazdu samochodem z silnikiem Diesla, gdyż wiąże się to z wysokimi dodatkowymi opłatami. Benzyna bezołowiowa jest dostępna w większości stacji benzynowych (25 SYP/1l), olej napędowy tylko na specjalne zezwolenie.

Podróżowanie po kraju

Pomijając liczne strefy wojskowe, można podróżować bez ograniczeń. Niezbędne jest posiadanie ważnego dokumentu tożsamości, np. paszportu z ważną wizą i stemplem z przejścia granicznego. Wykluczone jest podróżowanie bez specjalnej przepustki na Wzgórza Golan i przebywanie w ok. 40-kilometrowym pasie bezpieczeństwa wzdłuż granicy z Izraelem.

Bezpieczeństwo

W Syrii odnotowuje się niewielką liczbę przestępstw. Kradzieże zdarzają się sporadycznie. Cenniejszych rzeczy nie należy jednak pozostawiać w hotelach i w samochodach. Kryzys iracki oraz napięcia w stosunkach syryjsko-libańskich nie pogorszyły bezpieczeństwa cudzoziemców przebywających w Syrii, jednak sytuacja w regionie może w każdej chwili się zmienić. Dlatego zaleca się, by przed planowaną podróżą skonsultować się z polskim MSZ i uzyskać aktualne informacje
o ewentualnych zagrożeniach.

Religia, obyczaje

Syryjczycy są na ogół bardzo tolerancyjni, należy jednak pamiętać o obowiązujących muzułmańskich normach religijnych i obyczajowych. Zaleca się przestrzeganie odpowiednich norm zachowania i ubioru w miejscach publicznych. Miejsca kultu religijnego są powszechnie dostępne; odwiedzając je, należy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych zasad muzułmańskich (obowiązuje wejście bez obuwia, kobiety w nakryciu głowy, w strojach bez dekoltu itp.). W okresie ramadanu w ciągu całego dnia (od wschodu do zachodu słońca) nie należy jeść i pić w miejscach publicznych ani zachowywać się hałaśliwie.

Przydatne informacje

  • W hotelach, restauracjach o wyższym standardzie i w niektórych sklepach można płacić kartą kredytową. Z uwagi na brak oficjalnych kantorów (ich otwarcie przewidziane jest w 2006 r.) waluty wymienia się w hotelach lub w bankach. Waluty obcej (dolary, euro) nie można oficjalnie kupić;
  • Pod względem klimatycznym najkorzystniejszy czas do zwiedzania Syrii to miesiące: marzec–maj i wrzesień–listopad;
  • Opłata za zwiedzanie zabytków jest stała i wynosi 150 SYP od osoby;
  • W praktyce działa tylko komunikacja autobusowa – warunki są komfortowe, a opłata niewielka (koszt przejazdu na trasie 300 km wynosi około 340 SYP). Tanie i powszechnie dostępne są taksówki.

Stolica: Damaszek
Waluta: funt syryjski (SYP);
1 USD = 56 SYP
Język urzędowy: arabski
Inne języki: angielski, francuski

źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA