REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uzbekistan

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z zagrożeniami terrorystycznymi wzmocniono kontrolę ruchu osobowego wewnątrz kraju – obcokrajowcy powinni zawsze mieć przy sobie paszport z wizą.

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

Obywatele Polski objęci są obowiązkiem wizowym. Wizę można uzyskać w Wydziale Konsularnym Ambasady Uzbekistanu w Warszawie na podstawie zaproszenia od osoby prawnej akredytowanej w Uzbekistanie lub od obywatela Uzbekistanu, a także na podstawie vouchera uzbeckiego biura turystycznego. Okres oczekiwania na wizę wynosi ok. dwóch tygodni. Na miejscu istnieje możliwość przedłużenia jej. Nielegalne przedłużenie pobytu poza liczbę dni określonych w wizie grozi wysoką karą pieniężną nakładaną przez straż graniczną, a nawet wszczęciem postępowania sądowego. Nie ma wymogu okazania biletu powrotnego ani określonej kwoty na każdy dzień pobytu.

Przepisy celne

Wywóz waluty jest dopuszczalny w wysokości do kwoty zadeklarowanej w deklaracji wwozowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Nadal obowiązuje zakaz wykonywania zdjęć mostów, obiektów przemysłowych i wojskowych oraz fotografowania na dworcach kolejowych i lotniskach. Bardzo surowo karane są przestępstwa związane z posiadaniem narkotyków i handlem nimi.

Meldunek

Należy obowiązkowo w ciągu 72 godzin po przybyciu dokonać meldunku w miejscowym OWIR (rejonowy wydział MSW).

Ubezpieczenie

Nie ma obowiązku ubezpieczenia osobowego lub komunikacyjnego.

Szczepienia, służba zdrowia

REKLAMA

Z powodu odmiennej flory bakteryjnej w pierwszych dniach po przybyciu mogą pojawić się kłopoty żołądkowe związane z aklimatyzacją. Koszt wizyty u lekarza wynosi od 40 PLN, doba w szpitalu – ok. 200 PLN. Ryzyko zarażenia żółtaczką wszczepienną jest duże. W Uzbekistanie szybko rośnie liczba zarażonych wirusem HIV. W związku z okresowym wzrostem zachorowań na dur brzuszny (tyfus) w regionie zalecane jest zaszczepienie się na tę chorobę przed przyjazdem. Odnotowano przypadki malarii; planując podróż do Doliny Fergańskiej, terenów graniczących z Afganistanem oraz do Karakałpakstanu, należy profilaktycznie zażywać leki antymalaryczne.

Warunki sanitarne są złe, odradza się spożywanie posiłków na targowiskach i w barach (tzw. czajchany). Z uwagi na zagrożenie żółtaczką i innymi chorobami przewodu pokarmowego produkty przeznaczone do spożycia na surowo powinny być dokładnie myte pod bieżącą wodą. Należy unikać miejscowych lodów i produkcji cukierniczej (kremy). Przy zakupie żywności należy zwrócić uwagę na termin przydatności do spożycia; nie zaleca się kupowania miejscowej wódki (niebezpieczeństwo zatrucia alkoholem metylowym). Woda w kranach jest zdatna do picia po przegotowaniu.

Informacje dla kierowców

Uznawane jest międzynarodowe prawo jazdy. Piesi i kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność – miejscowi użytkownicy dróg dość swobodnie traktują przepisy ruchu drogowego. Nie ma obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa, lecz jest to zalecane. Wysokość mandatów jest na ogół umowna. Dość zły jest stan dróg, szczególnie wiosną i jesienią.


Podróżowanie po kraju

Władze ograniczyły ruch osobowy na terenach i w strefach chronionych, w rejonach graniczących z Afganistanem oraz w enklawach uzbeckich w Kirgistanie. Przy zakupie biletów kolejowych i autobusowych na dalsze trasy wymagane jest przedstawienie dokumentów (paszportu).

Bezpieczeństwo

Uzbekistan jest krajem stosunkowo bezpiecznym. Pewne zagrożenie stanowią kradzieże kieszonkowe (głównie na bazarach, dworcach itd.).

Religia, obyczaje

Zwiedzając obiekty sakralne (meczety, cerkwie, synagogi), należy bezwarunkowo podporządkować się miejscowym zwyczajom. Niektóre meczety są niedostępne dla niemuzułmanów. Poza dużymi miastami (Taszkent, Samarkanda, Buchara, Nukus) kobiety powinny unikać odzieży podkreślającej sylwetkę, odsłaniającej łokcie i kolana.

Święta

Dni wolne od pracy to: 1 stycznia – Nowy Rok, 8 marca – Dzień Kobiet, 9 maja – Dzień Pamięci, 1 września – Dzień Niepodległości, 1 października – Dzień Nauczyciela, 8 grudnia – Dzień Konstytucji oraz ruchome święta religijne: Święto Ofiarowania i Święto Zakończenia Ramadanu. Tradycyjnym świętem jest Nawruz – 21 marca (także dzień wolny od pracy).

Przydatne informacje

  • Urzędy pracują z reguły od 9.00 do 18.00 z przerwą na obiad (13.00–14.00); wiele urzędów pracuje również w soboty. Sklepy otwarte są w tych samych godzinach, niektóre spożywcze pracują od 7.00 do 21.00;
  • Państwowy transport miejski jest niewystarczający; popularne są tzw. marszrutki oraz zwykłe taksówki (stosunkowo tanie – 0,1 USD za kilometr). Powszechne jest wykorzystywanie samochodów prywatnych jako taksówek – jednak i w jednych, i w drugich cenę za przejazd należy ustalić z góry;
  • Sieć telefoniczna wewnątrz kraju jest w miarę dobra. W miastach istnieje wiele kawiarenek internetowych, które podlegają jednak monitorowaniu przez providerów;
  • Wymiana waluty poza bankami i kantorami jest nielegalna. Praktycznie nie ma możliwości korzystania z kart kredytowych (poza największymi hotelami) i czeków podróżnych;
  • Różnica czasu: + 3 godziny w czasie letnim, + 4 godziny w czasie zimowym w stosunku do czasu warszawskiego;
  • Kod telefoniczny Taszkentu: 0099871.

Stolica: Taszkent
Waluta: som (UKS);
1 USD = 1189 UKS
Języki urzędowe: uzbecki i karakałpacki (na terytorium Karakałpakstanu)
Inne języki: rosyjski i tadżycki (Samarkanda, Buchara)

źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA