REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komory

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywatele polscy muszą mieć wizę i paszport ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego zakończenia pobytu (Komory obejmują 3 wyspy: Wielki Komor, Anjouan, Moheli; wyspa Majotta jest terytorium zamorskim Francji). 14-dniową wizę pobytową można uzyskać w nielicznych przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych Komorów (Bruksela, Kolonia, Paryż, Nairobi, Kair). Po przyjeździe, na lotnisku (Hahaya-Moroni) i w porcie Moroni, a na wyspie Anjouan – w porcie Mutsamudu, można otrzymać wizę tranzytową, ważną od 24 godzin do 5 dni. Koszt wizy – 15 EUR (płatne we frankach komoryjskich lub euro), niezbędne są 2 zdjęcia. Jeżeli planowany jest dłuższy pobyt, należy następnie odwiedzić siedzibę służb imigracyjnych w Moroni w celu uzyskania odpowiedniej wizy. Otrzymanie wizy ważnej dłużej niż 2 tygodnie wymaga uzasadnienia takiego czasu pobytu i przedstawienia jego planu. Koszt wizy 15-dniowej to 25 EUR. Warunkiem wjazdu na Komory jest okazanie biletu powrotnego lub środków finansowych na jego wykupienie, a także na pobyt. Minimalna kwota na dzień nie jest określona. Czeki podróżne realizuje tylko Banque Internationale des Comores – BIC (afiliowany przy banku BNP Paribas).

Przepisy celne

Można wwieźć i wywieźć dowolną kwotę pieniędzy. Obcokrajowcy mogą wwieźć bez zgłaszania służbom celnym 200 szt. papierosów, 2 l wina, 2 butelki whisky, 1 l wódki, 50 cl perfum. Wywożenie muszli i wyrobów koralowych jest nielegalne.

Przepisy prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie narkotyków i handel nimi są surowo karane.

Meldunek

Obowiązek meldunkowy przestrzegany jest jedynie w hotelach. Na kwestionariuszu wizowym należy podać adres miejsca pobytu.

Ubezpieczenie

Nie honoruje się zagranicznych polis komunikacyjnych ani ubezpieczeń zdrowotnych. Wykupienie ubezpieczenia jest jednak zalecane, by móc dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na leczenie, ewentualny transport medyczny do kraju itp.

Szczepienia, służba zdrowia

Nie ma bezwzględnego wymogu szczepień. Zdecydowanie zalecana jest profilaktyka przeciwmalaryczna, wskazane jest spanie pod moskitierą. Nie należy pić wody nie przegotowanej (zęby należy myć również wodą przegotowaną). Zaleca się spożywanie wody butelkowanej (na wyspie Anjouan woda nie nadaje się do picia nawet po przegotowaniu). Służba zdrowia oferuje usługi o bardzo niskim standardzie (lepsze warunki panują w placówkach prywatnych). Nieliczne szpitale wymagają opłacenia kosztów leczenia z góry. W większych miastach są apteki, ale słabo zaopatrzone. W razie poważnej choroby należy udać się do RPA, Kenii lub Tanzanii. W nagłych wypadkach można się kontaktować również z Ambasadą Francji w Moroni (tel. 00269 73 0615, faks: 00269 73 3347).

Informacje dla kierowców

Honorowane jest międzynarodowe prawo jazdy, którym obcokrajowiec może się posługiwać przez 3 miesiące.

Podróżowanie po kraju

REKLAMA

Ograniczeń w zasadzie nie ma (z wyjątkiem rezerwatów przyrody, a także oznaczonych obszarów wojskowych). Wyspy mają charakter wulkaniczny, plaże piaszczyste są nieliczne. Główną atrakcją jest wulkaniczna góra Karthala (2361 m) na Wielkim Komorze. Niezwykle słaba jest baza hotelowa i restauracyjna, również w stolicy kraju – Moroni.

Uwaga: Podróżowanie po kraju jest obecnie utrudnione ze względu na przygotowania do interwencji na zbuntowanej wobec władz centralnych wyspie Anjouan. Turyści nie mogą obecnie odwiedzać tej wyspy. Utrudnione jest również poruszanie się po wyspie Moheli służącej za bazę przygotowującym się do ataku wojskom komoryjskim. Turyści są tam poddawani częstym kontrolom (nawet kilkakrotnie w ciągu dnia).
Informacji turystycznej można zasięgać w Ministerstwie Transportu i Turystyki (tel. 00269 744 280, faks: 00269 734 241, e-mail: dg.tourisme@comorestelecom.km).

Bezpieczeństwo

W 2007 r. na Komorach nie odnotowano większych zakłóceń porządku publicznego ani aktów terroru. Po wyborach prezydenckich (lipiec 2007 r.) sytuacja – po kilku latach niepokojów – jest stabilna. Napięta sytuacja utrzymuje się natomiast na wyspie Anjouan.
Realne jest niebezpieczeństwo cyklonów (od stycznia do kwietnia) oraz trzęsień ziemi i erupcji wulkanu Karthala na Wielkim Komorze (ostatnie w styczniu 2007 r.). Należy unikać przemieszczania się między wyspami w prymitywnych, często przeładowanych łodziach. Dokuczliwe są częste przerwy w dostawie prądu. Paszport warto zdeponować w bezpiecznym sejfie hotelowym, a przy sobie nosić jego fotokopię. Należy uważać na złodziei kieszonkowych, unikać samotnych spacerów w nocy.

Religia, obyczaje

Na Komorach dominuje islam. Zaleca się, by turyści respektowali miejscowe zwyczaje, a zwłaszcza nosili odpowiedni ubiór. W czasie muzułmańskiego postu ramadanu obcokrajowcy nie powinni spożywać w ciągu dnia potraw ani napojów w miejscach publicznych.

Przydatne informacje:

• Wymieniając franki komoryjskie (FC) na walutę obcą, należy zachować kwit wymiany. Wymiany pieniędzy można dokonać w hotelach albo w miejscowych bankach.

• Na wyspie Moheli nie ma banków. Nie funkcjonuje również nielegalny rynek walutowy.

• Znajomość języka francuskiego jest powszechna. W hotelach można się porozumieć również po angielsku.

• Piątki i niedziele są na Komorach dniami wolnymi od pracy.

• Komory są obsługiwane przez następujące linie lotnicze: Yemenia Airways (Sana, 3 razy w tygodniu), Kenya Airways (Nairobi, 2 razy w tygodniu), Air Austral (Reunion do Paryża, 3 razy w tygodniu), Air Madagaskar (Majunga do Antananarywy, 2 razy w tygodniu), Air Tanzania (Dar es Salaam, 3 razy w tygodniu). Brak połączeń linią Air France. Cztery linie lokalne obsługują trasy pomiędzy wyspami; loty są praktycznie codziennie, koszt biletu powrotnego to 75–120 EUR.

Stolica: Moroni
Waluta: frank komoryjski (FC);
1 EUR = ok. 1700 FC
Języki urzędowe: komoryjski, francuski, arabski
Inne języki: suahili

Źródło: MSZ

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA