REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele polscy muszą mieć wizę i paszport ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego zakończenia pobytu (Komory obejmują 3 wyspy: Wielki Komor, Anjouan, Moheli; wyspa Majotta jest terytorium zamorskim Francji). 14-dniową wizę pobytową można uzyskać w nielicznych przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych Komorów (Bruksela, Kolonia, Paryż, Nairobi, Kair). Po przyjeździe, na lotnisku (Hahaya-Moroni) i w porcie Moroni, a na wyspie Anjouan – w porcie Mutsamudu, można otrzymać wizę tranzytową, ważną od 24 godzin do 5 dni. Koszt wizy – 15 EUR (płatne we frankach komoryjskich lub euro), niezbędne są 2 zdjęcia. Jeżeli planowany jest dłuższy pobyt, należy następnie odwiedzić siedzibę służb imigracyjnych w Moroni w celu uzyskania odpowiedniej wizy. Otrzymanie wizy ważnej dłużej niż 2 tygodnie wymaga uzasadnienia takiego czasu pobytu i przedstawienia jego planu. Koszt wizy 15-dniowej to 25 EUR. Warunkiem wjazdu na Komory jest okazanie biletu powrotnego lub środków finansowych na jego wykupienie, a także na pobyt. Minimalna kwota na dzień nie jest określona. Czeki podróżne realizuje tylko Banque Internationale des Comores – BIC (afiliowany przy banku BNP Paribas).

Przepisy celne

Można wwieźć i wywieźć dowolną kwotę pieniędzy. Obcokrajowcy mogą wwieźć bez zgłaszania służbom celnym 200 szt. papierosów, 2 l wina, 2 butelki whisky, 1 l wódki, 50 cl perfum. Wywożenie muszli i wyrobów koralowych jest nielegalne.

REKLAMA

Przepisy prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie narkotyków i handel nimi są surowo karane.

Meldunek

Obowiązek meldunkowy przestrzegany jest jedynie w hotelach. Na kwestionariuszu wizowym należy podać adres miejsca pobytu.

Ubezpieczenie

Nie honoruje się zagranicznych polis komunikacyjnych ani ubezpieczeń zdrowotnych. Wykupienie ubezpieczenia jest jednak zalecane, by móc dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na leczenie, ewentualny transport medyczny do kraju itp.

Szczepienia, służba zdrowia

Nie ma bezwzględnego wymogu szczepień. Zdecydowanie zalecana jest profilaktyka przeciwmalaryczna, wskazane jest spanie pod moskitierą. Nie należy pić wody nie przegotowanej (zęby należy myć również wodą przegotowaną). Zaleca się spożywanie wody butelkowanej (na wyspie Anjouan woda nie nadaje się do picia nawet po przegotowaniu). Służba zdrowia oferuje usługi o bardzo niskim standardzie (lepsze warunki panują w placówkach prywatnych). Nieliczne szpitale wymagają opłacenia kosztów leczenia z góry. W większych miastach są apteki, ale słabo zaopatrzone. W razie poważnej choroby należy udać się do RPA, Kenii lub Tanzanii. W nagłych wypadkach można się kontaktować również z Ambasadą Francji w Moroni (tel. 00269 73 0615, faks: 00269 73 3347).

Informacje dla kierowców

Honorowane jest międzynarodowe prawo jazdy, którym obcokrajowiec może się posługiwać przez 3 miesiące.

Podróżowanie po kraju

Ograniczeń w zasadzie nie ma (z wyjątkiem rezerwatów przyrody, a także oznaczonych obszarów wojskowych). Wyspy mają charakter wulkaniczny, plaże piaszczyste są nieliczne. Główną atrakcją jest wulkaniczna góra Karthala (2361 m) na Wielkim Komorze. Niezwykle słaba jest baza hotelowa i restauracyjna, również w stolicy kraju – Moroni.

Uwaga: Podróżowanie po kraju jest obecnie utrudnione ze względu na przygotowania do interwencji na zbuntowanej wobec władz centralnych wyspie Anjouan. Turyści nie mogą obecnie odwiedzać tej wyspy. Utrudnione jest również poruszanie się po wyspie Moheli służącej za bazę przygotowującym się do ataku wojskom komoryjskim. Turyści są tam poddawani częstym kontrolom (nawet kilkakrotnie w ciągu dnia).
Informacji turystycznej można zasięgać w Ministerstwie Transportu i Turystyki (tel. 00269 744 280, faks: 00269 734 241, e-mail: dg.tourisme@comorestelecom.km).

Bezpieczeństwo

W 2007 r. na Komorach nie odnotowano większych zakłóceń porządku publicznego ani aktów terroru. Po wyborach prezydenckich (lipiec 2007 r.) sytuacja – po kilku latach niepokojów – jest stabilna. Napięta sytuacja utrzymuje się natomiast na wyspie Anjouan.
Realne jest niebezpieczeństwo cyklonów (od stycznia do kwietnia) oraz trzęsień ziemi i erupcji wulkanu Karthala na Wielkim Komorze (ostatnie w styczniu 2007 r.). Należy unikać przemieszczania się między wyspami w prymitywnych, często przeładowanych łodziach. Dokuczliwe są częste przerwy w dostawie prądu. Paszport warto zdeponować w bezpiecznym sejfie hotelowym, a przy sobie nosić jego fotokopię. Należy uważać na złodziei kieszonkowych, unikać samotnych spacerów w nocy.

Religia, obyczaje

Na Komorach dominuje islam. Zaleca się, by turyści respektowali miejscowe zwyczaje, a zwłaszcza nosili odpowiedni ubiór. W czasie muzułmańskiego postu ramadanu obcokrajowcy nie powinni spożywać w ciągu dnia potraw ani napojów w miejscach publicznych.

Przydatne informacje:

• Wymieniając franki komoryjskie (FC) na walutę obcą, należy zachować kwit wymiany. Wymiany pieniędzy można dokonać w hotelach albo w miejscowych bankach.

• Na wyspie Moheli nie ma banków. Nie funkcjonuje również nielegalny rynek walutowy.

• Znajomość języka francuskiego jest powszechna. W hotelach można się porozumieć również po angielsku.

• Piątki i niedziele są na Komorach dniami wolnymi od pracy.

• Komory są obsługiwane przez następujące linie lotnicze: Yemenia Airways (Sana, 3 razy w tygodniu), Kenya Airways (Nairobi, 2 razy w tygodniu), Air Austral (Reunion do Paryża, 3 razy w tygodniu), Air Madagaskar (Majunga do Antananarywy, 2 razy w tygodniu), Air Tanzania (Dar es Salaam, 3 razy w tygodniu). Brak połączeń linią Air France. Cztery linie lokalne obsługują trasy pomiędzy wyspami; loty są praktycznie codziennie, koszt biletu powrotnego to 75–120 EUR.

Stolica: Moroni
Waluta: frank komoryjski (FC);
1 EUR = ok. 1700 FC
Języki urzędowe: komoryjski, francuski, arabski
Inne języki: suahili

Źródło: MSZ

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA