REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywatele polscy muszą mieć wizę i paszport ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego zakończenia pobytu (Komory obejmują 3 wyspy: Wielki Komor, Anjouan, Moheli; wyspa Majotta jest terytorium zamorskim Francji). 14-dniową wizę pobytową można uzyskać w nielicznych przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych Komorów (Bruksela, Kolonia, Paryż, Nairobi, Kair). Po przyjeździe, na lotnisku (Hahaya-Moroni) i w porcie Moroni, a na wyspie Anjouan – w porcie Mutsamudu, można otrzymać wizę tranzytową, ważną od 24 godzin do 5 dni. Koszt wizy – 15 EUR (płatne we frankach komoryjskich lub euro), niezbędne są 2 zdjęcia. Jeżeli planowany jest dłuższy pobyt, należy następnie odwiedzić siedzibę służb imigracyjnych w Moroni w celu uzyskania odpowiedniej wizy. Otrzymanie wizy ważnej dłużej niż 2 tygodnie wymaga uzasadnienia takiego czasu pobytu i przedstawienia jego planu. Koszt wizy 15-dniowej to 25 EUR. Warunkiem wjazdu na Komory jest okazanie biletu powrotnego lub środków finansowych na jego wykupienie, a także na pobyt. Minimalna kwota na dzień nie jest określona. Czeki podróżne realizuje tylko Banque Internationale des Comores – BIC (afiliowany przy banku BNP Paribas).

Przepisy celne

Można wwieźć i wywieźć dowolną kwotę pieniędzy. Obcokrajowcy mogą wwieźć bez zgłaszania służbom celnym 200 szt. papierosów, 2 l wina, 2 butelki whisky, 1 l wódki, 50 cl perfum. Wywożenie muszli i wyrobów koralowych jest nielegalne.

Przepisy prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie narkotyków i handel nimi są surowo karane.

Meldunek

Obowiązek meldunkowy przestrzegany jest jedynie w hotelach. Na kwestionariuszu wizowym należy podać adres miejsca pobytu.

Ubezpieczenie

Nie honoruje się zagranicznych polis komunikacyjnych ani ubezpieczeń zdrowotnych. Wykupienie ubezpieczenia jest jednak zalecane, by móc dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na leczenie, ewentualny transport medyczny do kraju itp.

Szczepienia, służba zdrowia

Nie ma bezwzględnego wymogu szczepień. Zdecydowanie zalecana jest profilaktyka przeciwmalaryczna, wskazane jest spanie pod moskitierą. Nie należy pić wody nie przegotowanej (zęby należy myć również wodą przegotowaną). Zaleca się spożywanie wody butelkowanej (na wyspie Anjouan woda nie nadaje się do picia nawet po przegotowaniu). Służba zdrowia oferuje usługi o bardzo niskim standardzie (lepsze warunki panują w placówkach prywatnych). Nieliczne szpitale wymagają opłacenia kosztów leczenia z góry. W większych miastach są apteki, ale słabo zaopatrzone. W razie poważnej choroby należy udać się do RPA, Kenii lub Tanzanii. W nagłych wypadkach można się kontaktować również z Ambasadą Francji w Moroni (tel. 00269 73 0615, faks: 00269 73 3347).

Informacje dla kierowców

Honorowane jest międzynarodowe prawo jazdy, którym obcokrajowiec może się posługiwać przez 3 miesiące.

Podróżowanie po kraju

REKLAMA

Ograniczeń w zasadzie nie ma (z wyjątkiem rezerwatów przyrody, a także oznaczonych obszarów wojskowych). Wyspy mają charakter wulkaniczny, plaże piaszczyste są nieliczne. Główną atrakcją jest wulkaniczna góra Karthala (2361 m) na Wielkim Komorze. Niezwykle słaba jest baza hotelowa i restauracyjna, również w stolicy kraju – Moroni.

Uwaga: Podróżowanie po kraju jest obecnie utrudnione ze względu na przygotowania do interwencji na zbuntowanej wobec władz centralnych wyspie Anjouan. Turyści nie mogą obecnie odwiedzać tej wyspy. Utrudnione jest również poruszanie się po wyspie Moheli służącej za bazę przygotowującym się do ataku wojskom komoryjskim. Turyści są tam poddawani częstym kontrolom (nawet kilkakrotnie w ciągu dnia).
Informacji turystycznej można zasięgać w Ministerstwie Transportu i Turystyki (tel. 00269 744 280, faks: 00269 734 241, e-mail: dg.tourisme@comorestelecom.km).

Bezpieczeństwo

W 2007 r. na Komorach nie odnotowano większych zakłóceń porządku publicznego ani aktów terroru. Po wyborach prezydenckich (lipiec 2007 r.) sytuacja – po kilku latach niepokojów – jest stabilna. Napięta sytuacja utrzymuje się natomiast na wyspie Anjouan.
Realne jest niebezpieczeństwo cyklonów (od stycznia do kwietnia) oraz trzęsień ziemi i erupcji wulkanu Karthala na Wielkim Komorze (ostatnie w styczniu 2007 r.). Należy unikać przemieszczania się między wyspami w prymitywnych, często przeładowanych łodziach. Dokuczliwe są częste przerwy w dostawie prądu. Paszport warto zdeponować w bezpiecznym sejfie hotelowym, a przy sobie nosić jego fotokopię. Należy uważać na złodziei kieszonkowych, unikać samotnych spacerów w nocy.

Religia, obyczaje

Na Komorach dominuje islam. Zaleca się, by turyści respektowali miejscowe zwyczaje, a zwłaszcza nosili odpowiedni ubiór. W czasie muzułmańskiego postu ramadanu obcokrajowcy nie powinni spożywać w ciągu dnia potraw ani napojów w miejscach publicznych.

Przydatne informacje:

• Wymieniając franki komoryjskie (FC) na walutę obcą, należy zachować kwit wymiany. Wymiany pieniędzy można dokonać w hotelach albo w miejscowych bankach.

• Na wyspie Moheli nie ma banków. Nie funkcjonuje również nielegalny rynek walutowy.

• Znajomość języka francuskiego jest powszechna. W hotelach można się porozumieć również po angielsku.

• Piątki i niedziele są na Komorach dniami wolnymi od pracy.

• Komory są obsługiwane przez następujące linie lotnicze: Yemenia Airways (Sana, 3 razy w tygodniu), Kenya Airways (Nairobi, 2 razy w tygodniu), Air Austral (Reunion do Paryża, 3 razy w tygodniu), Air Madagaskar (Majunga do Antananarywy, 2 razy w tygodniu), Air Tanzania (Dar es Salaam, 3 razy w tygodniu). Brak połączeń linią Air France. Cztery linie lokalne obsługują trasy pomiędzy wyspami; loty są praktycznie codziennie, koszt biletu powrotnego to 75–120 EUR.

Stolica: Moroni
Waluta: frank komoryjski (FC);
1 EUR = ok. 1700 FC
Języki urzędowe: komoryjski, francuski, arabski
Inne języki: suahili

Źródło: MSZ

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokie stężenie substancji rakotwórczych w pyle drogowym w centrum Warszawy. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA