REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

 

Przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywatele polscy korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej/Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dokumentem podróży uprawniającym do wjazdu i pobytu (niezależnie od jego celu) na terytorium Księstwa Liechtenstein do 90 dni jest paszport bądź dowód osobisty (starego i nowego wzoru). (Uwaga: stary wzór obowiązuje tylko do końca 2007 r.) Paszport musi być ważny minimum 3 miesiące dłużej niż planowany czas pobytu. Nie ma formalnego obowiązku posiadania określonej sumy pieniędzy na każdy dzień pobytu, należy jednak liczyć się z wysokimi cenami towarów i usług.
Pobyt powyżej 90 dni. Pobyt przekraczający 90 dni jest możliwy na podstawie pozwolenia na pobyt. Wymagane jest zezwolenie na wykonywanie pracy zarobkowej (procedura uzyskania zezwolenia jest podobna do szwajcarskiej – patrz: Szwajcaria).

Przepisy celne

Nie ma ograniczeń co do kwoty posiadanych pieniędzy przy wwozie i wymianie. Nie ma też restrykcji celnych, które odbiegałyby od powszechnie przyjętych standardów. Wwóz zwierząt domowych. Przy wwozie psów lub kotów na terytorium Liechtensteinu wymagane jest świadectwo szczepień przeciw wściekliźnie oraz odpowiednie znakowanie w formie tatuażu lub mikrochipu. Zwierzęta mogą spełnić te kryteria najwcześniej w wieku 7 miesięcy (szczepienia przeciw wściekliźnie wykonane przed 3 miesiącem życia nie są uznawane). Zwierzęta mogą być poddane kontroli weterynaryjnej na granicy.

Meldunek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek meldunkowy przejmuje hotel lub właściciel prywatnej stancji.

Ubezpieczenie

Osoby opłacające składki na ubezpieczenie zdrowotne w NFZ w Polsce mają prawo do opieki medycznej w Liechtensteinie w ramach tego ubezpieczenia – należy zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Szczepienia, służba zdrowia

Nie występują zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne, szczepienia nie są obowiązkowe. Można korzystać z opieki zdrowotnej we wszystkich placówkach służby zdrowia. W Liechtensteinie jest tylko jeden szpital (w Vaduz). Leczenie szpitalne wymaga skierowania od lekarza, jednak w nagłych przypadkach można się zgłaszać bezpośrednio do szpitala. Należy przedstawić lekarzowi lub administracji szpitala Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego i dowód tożsamości. Za porady lekarskie i leczenie ambulatoryjne w szpitalu ponosi się opłaty ryczałtowe. Zwolnione z opłat są osoby poniżej 20. roku życia, emeryci zaś mają zniżkę w wysokości 50 proc. Pobyt w szpitalu jest bezpłatny, chyba że korzysta się z sali jednoosobowej i innych świadczeń ponadstandardowych – należy wówczas ponieść ich koszty. Leczenie dentystyczne nie jest objęte państwowym systemem ubezpieczenia zdrowotnego i jest w pełni płatne. Ubezpieczenie pokrywa pełne koszty leków na receptę znajdujących się na liście leków refundowanych. Za pozostałe trzeba zapłacić pełną cenę. Transport sanitarny na terytorium Liechtensteinu jest nieodpłatny. Za transport powrotny do Polski płaci pacjent. Każdy lekarz jest uprawniony do wystawienia recepty objętej refundacją. Dokumenty niezbędne do uzyskania zwrotu kosztów to oryginały rachunków, dowodów zapłaty. W razie wątpliwości informacje można uzyskać w instytucji łącznikowej: Amt für Volkswirtschaft, Austrasse 15, FL-9490 Vaduz, Liechtenstein, tel. 00423 236 68 99, faks 00423 236 74 20, e-mail: info@avw.llv.li.

Informacje dla kierowców

Międzynarodowe prawo jazdy nie jest konieczne.

Bezpieczeństwo

Nie występuje szczególne zagrożenie przestępczością. Nie ma ograniczeń w podróżowaniu.

Przydatne informacje:

• Granica Liechtensteinu ze Szwajcarią jest otwarta, a granice Księstwa chronione są przez Szwajcarów (Układ celny – patrz: Szwajcaria).
Liechtenstein podlega kompetencji terytorialnej Ambasady RP w Bernie (Szwajcaria).

Stolica: Vaduz
Waluta: frank szwajcarski (CHF), 1 CHF = 100 centymów (rappów)
Język urzędowy: niemiecki
Inne języki: angielski, francuski

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA