REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Niemiec

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Szymański
Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych fot. moto.wieszjak.pl
Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy - nasi zachodni sąsiedzi to kraj słynący z jednej z najlepszych sieci drogowych na świecie. Słynne niemieckie, bezpłatne autostrady kuszą kierowców z całego świata swoim stanem i brakiem limitów prędkości. Należy jednak pamiętać, że na niemieckich drogach nie można czuć się bezkarnym. Podróż samochodem do Niemiec wiąże się z koniecznością zapoznania się z podstawowymi przepisami i zasadami panującymi na drogach tego 82-milionowego kraju.

Jak dojechać do Niemiec, polecane trasy:

Z Polski do Niemiec można dotrzeć wybierając jedno z 27 przejść granicznych. Oto dwie przykładowe trasy:

REKLAMA

Warszawa-Berlin (591 km):
Warszawa - 2 (E30) - Łowicz - 14(E30) - Stryków - A2 - Miedzichowo (przejście graniczne) - A12 - A10 - A113 - A100

Warszawa-Frankfurt na Menem (1105 km)
Warszawa - 2 (E30) - Łowicz - 14(E30) - Stryków - A2 - Miedzichowo (przejście graniczne) - A12 - A10 - A9 - A4 - A7 - A5 - A648

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Niemcy

Autostradowy raj

REKLAMA

Niemcy słyną na całym świecie ze swoich autostrad. Doskonała sieć drogowa, oplatająca cały kraj, od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej, jest również dostępna bez żadnych przeszkód dla naszych kierowców. 90 dniowy pobyt w Niemczech jest możliwy jedynie na podstawie dowodu osobistego (ważnego co najmniej 6 miesięcy) lub paszportu (3 miesiące). Wszystko dzięki temu, że nasze kraje są członkami strefy Schengen.
Niestety niejednokrotnie Polacy nadużywają gościnności naszych sąsiadów i łamią przepisy, ignorując niemieckie prawo, dlatego niemieccy policjanci są bardzo uczuleni na Polaków i innych przybyszów ze wschodu. Podstawowe przepisy obowiązujące na terenie Niemiec powinien znać każdy kierowca aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z zatrzymaniem przez policję i mandatem. Tamtejsza policja na drodze interweniuje niezwykle rzadko ale sprzęt do walki z piratami ma z najwyższej półki (m. in Porsche 911).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych. Niemieckie drogi to także jeden z punktów na trasie w drodze do Hiszpanii czy Francji. Dlatego niezbędna jest znajomość niemieckich ograniczeń prędkości czy ważnych telefonów i adresów, dla podróżnych niezbędna.

Podstawowe przepisy w Niemczech:

REKLAMA

Do poruszania się po terenie Niemiec samochodem, wystarczy polskie OC. Jednak jak w przypadku każdej zagranicznej podróży zalecamy wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, assistance i NNW. Podstawowe świadczenia opieki medycznej zapewnia nam Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą można odebrać w oddziałach NFZ.

Światła mijania nie są obowiązkowe, należy o nich pamiętać jedynie w przypadku wjazdu do tunelu. Niemieckie autostrady zazwyczaj nie mają ograniczeń (chyba że znak mówi inaczej) co nie znaczy, że nie obowiązują na nich żadne przepisy. Drogowe piractwo jest przez niemiecką policję surowo karane, a blokowanie lewego pasa czy zajeżdżanie drogi natychmiast zgłaszane przez innych kierowców. Należy pamiętać, że na autostradach obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Mimo że policja jest raczej niewidoczna, nie zalecamy wystawiać ich cierpliwości na próbę. W terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 50 km/h i w przeciwieństwie do Polski, w Niemczech jest ono respektowane.

Zobacz też: Samochodem do Francji

Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi wynosi na terenie Niemiec 0,5 promila. Jego przekroczenie wiąże się z wysokim mandatem, zatrzymaniem prawa jazdy i punktami karnymi. Wszystkie niemieckie drogi są bezpłatne, natomiast w wielu miastach wjazd do ścisłego centrum wiąże się z uiszczeniem opłaty. Dodatkowo auto musi spełniać surowe normy emisji spalin tak więc starsze pojazdy nie mają do takich centrów wstępu. Naklejkę uprawniającą do wjazdu można kupić w serwisach, stacjach diagnostycznych czy polskich oddziałach PZM.

Ograniczenia prędkości w Niemczech:

teren zabudowany: 50 km/h
autostrada: brak ograniczeń* - zalecana 130 km/h (100 km/h dla pojazdów z przyczepą)
drogi ekspresowe: 130 km/h (100)
pozostałe drogi: 100 km/h (80)

Brak ograniczeń prędkości na autostradach w Niemczech to częściowo mit. Po pierwsze, brak ograniczeń obowiązuje tylko w miejscach, gdzie nie ma znaków ograniczenia prędkości. Jeśli są, musimy się do nich stosować. Po drugie, zalecana maksymalna prędkość na autostradzie to 130 km/h. Jeśli jedziemy więcej i spowodujemy wypadek, trudno nam będzie udowodnić, że nie nastąpił on z naszej winy,

Niemcy mają jedną z najlepszych sieci drogowych na świecie. Około 12 tysięcy kilometrów bezpłatnych autostrad, z czego większość bez ograniczeń. CB radio jest tam powszechnie stosowane i można usłyszeć przez nie wiele istotnych informacji np. o korkach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim na respektowanie przepisów. Od niemieckich policjantów zawsze można spodziewać się pomocy, ale i bezlitosnego egzekwowania prawa. Samochody jakimi dysponuje niemiecka policja do walki z piratami drogowymi są imponujące. Zwykła drogówka zazwyczaj jeździ BMW Serii 5, VW Passatami i Oplami Insignia, natomiast auta pościgowe to m. in Porsche 911 czy Mercedes CLS. Nietrzymanie odstępu od poprzedzającego auta, blokowanie lewego pasa czy nieużywanie kierunkowskazów nie jest w Niemczech mile widziane.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Niemczech*:

apteczka
trójkąt ostrzegawczy
gumowe rękawiczki

Zobacz też: Samochodem do Luksemburga

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany. Oczywiście nie każdy policjant to wie, a próba wykłócenia się "o swoje" nie zawsze przynosi efekty.

Ceny paliw:

95: 1,56 EUR
98: 1,61 EUR
ON: 1,40 EUR
LPG: 0,56 EUR
Gaz (LPG) w Niemczech nie jest popularnym paliwem i na głównych stacjach podczas jazdy autostradą nie ma co liczyć na jego zatankowanie. Ale zazwyczaj wystarczy z niej zjechać i w pobliskim mieście nie ma problemu ze znalezieniem stacji. Tankujemy samodzielnie, a instrukcja jest zazwyczaj napisana w języku polskim.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Przykładowa wysokość mandatów:

łamanie przepisów na autostradzie (m. in wymuszanie pierwszeństwa, cofanie): 70-200 EUR
niezapięte pasy: 30 EUR
jazda po alkoholu: od 500 do 1500 EUR
przejechanie na czerwonym świetle: 90-360 EUR

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

policja: 110
pogotowie ratunkowe, straż pożarna: 112
pomoc drogowa: 018 02 22 22 22

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
Lassenstr. 19-21 14193 Berlin
tel: +49 302 231 30
www.berlin.polemb.net

Zobacz też: Niedoceniane niemieckie sery

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA