REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Niemiec

Mateusz Szymański
Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych fot. moto.wieszjak.pl
Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy - nasi zachodni sąsiedzi to kraj słynący z jednej z najlepszych sieci drogowych na świecie. Słynne niemieckie, bezpłatne autostrady kuszą kierowców z całego świata swoim stanem i brakiem limitów prędkości. Należy jednak pamiętać, że na niemieckich drogach nie można czuć się bezkarnym. Podróż samochodem do Niemiec wiąże się z koniecznością zapoznania się z podstawowymi przepisami i zasadami panującymi na drogach tego 82-milionowego kraju.

Jak dojechać do Niemiec, polecane trasy:

Z Polski do Niemiec można dotrzeć wybierając jedno z 27 przejść granicznych. Oto dwie przykładowe trasy:

REKLAMA

Warszawa-Berlin (591 km):
Warszawa - 2 (E30) - Łowicz - 14(E30) - Stryków - A2 - Miedzichowo (przejście graniczne) - A12 - A10 - A113 - A100

Warszawa-Frankfurt na Menem (1105 km)
Warszawa - 2 (E30) - Łowicz - 14(E30) - Stryków - A2 - Miedzichowo (przejście graniczne) - A12 - A10 - A9 - A4 - A7 - A5 - A648

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Niemcy

Autostradowy raj

REKLAMA

Niemcy słyną na całym świecie ze swoich autostrad. Doskonała sieć drogowa, oplatająca cały kraj, od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej, jest również dostępna bez żadnych przeszkód dla naszych kierowców. 90 dniowy pobyt w Niemczech jest możliwy jedynie na podstawie dowodu osobistego (ważnego co najmniej 6 miesięcy) lub paszportu (3 miesiące). Wszystko dzięki temu, że nasze kraje są członkami strefy Schengen.
Niestety niejednokrotnie Polacy nadużywają gościnności naszych sąsiadów i łamią przepisy, ignorując niemieckie prawo, dlatego niemieccy policjanci są bardzo uczuleni na Polaków i innych przybyszów ze wschodu. Podstawowe przepisy obowiązujące na terenie Niemiec powinien znać każdy kierowca aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z zatrzymaniem przez policję i mandatem. Tamtejsza policja na drodze interweniuje niezwykle rzadko ale sprzęt do walki z piratami ma z najwyższej półki (m. in Porsche 911).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych. Niemieckie drogi to także jeden z punktów na trasie w drodze do Hiszpanii czy Francji. Dlatego niezbędna jest znajomość niemieckich ograniczeń prędkości czy ważnych telefonów i adresów, dla podróżnych niezbędna.

Podstawowe przepisy w Niemczech:

REKLAMA

Do poruszania się po terenie Niemiec samochodem, wystarczy polskie OC. Jednak jak w przypadku każdej zagranicznej podróży zalecamy wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, assistance i NNW. Podstawowe świadczenia opieki medycznej zapewnia nam Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą można odebrać w oddziałach NFZ.

Światła mijania nie są obowiązkowe, należy o nich pamiętać jedynie w przypadku wjazdu do tunelu. Niemieckie autostrady zazwyczaj nie mają ograniczeń (chyba że znak mówi inaczej) co nie znaczy, że nie obowiązują na nich żadne przepisy. Drogowe piractwo jest przez niemiecką policję surowo karane, a blokowanie lewego pasa czy zajeżdżanie drogi natychmiast zgłaszane przez innych kierowców. Należy pamiętać, że na autostradach obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Mimo że policja jest raczej niewidoczna, nie zalecamy wystawiać ich cierpliwości na próbę. W terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 50 km/h i w przeciwieństwie do Polski, w Niemczech jest ono respektowane.

Zobacz też: Samochodem do Francji

Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi wynosi na terenie Niemiec 0,5 promila. Jego przekroczenie wiąże się z wysokim mandatem, zatrzymaniem prawa jazdy i punktami karnymi. Wszystkie niemieckie drogi są bezpłatne, natomiast w wielu miastach wjazd do ścisłego centrum wiąże się z uiszczeniem opłaty. Dodatkowo auto musi spełniać surowe normy emisji spalin tak więc starsze pojazdy nie mają do takich centrów wstępu. Naklejkę uprawniającą do wjazdu można kupić w serwisach, stacjach diagnostycznych czy polskich oddziałach PZM.

Ograniczenia prędkości w Niemczech:

teren zabudowany: 50 km/h
autostrada: brak ograniczeń* - zalecana 130 km/h (100 km/h dla pojazdów z przyczepą)
drogi ekspresowe: 130 km/h (100)
pozostałe drogi: 100 km/h (80)

Brak ograniczeń prędkości na autostradach w Niemczech to częściowo mit. Po pierwsze, brak ograniczeń obowiązuje tylko w miejscach, gdzie nie ma znaków ograniczenia prędkości. Jeśli są, musimy się do nich stosować. Po drugie, zalecana maksymalna prędkość na autostradzie to 130 km/h. Jeśli jedziemy więcej i spowodujemy wypadek, trudno nam będzie udowodnić, że nie nastąpił on z naszej winy,

Niemcy mają jedną z najlepszych sieci drogowych na świecie. Około 12 tysięcy kilometrów bezpłatnych autostrad, z czego większość bez ograniczeń. CB radio jest tam powszechnie stosowane i można usłyszeć przez nie wiele istotnych informacji np. o korkach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim na respektowanie przepisów. Od niemieckich policjantów zawsze można spodziewać się pomocy, ale i bezlitosnego egzekwowania prawa. Samochody jakimi dysponuje niemiecka policja do walki z piratami drogowymi są imponujące. Zwykła drogówka zazwyczaj jeździ BMW Serii 5, VW Passatami i Oplami Insignia, natomiast auta pościgowe to m. in Porsche 911 czy Mercedes CLS. Nietrzymanie odstępu od poprzedzającego auta, blokowanie lewego pasa czy nieużywanie kierunkowskazów nie jest w Niemczech mile widziane.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Niemczech*:

apteczka
trójkąt ostrzegawczy
gumowe rękawiczki

Zobacz też: Samochodem do Luksemburga

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany. Oczywiście nie każdy policjant to wie, a próba wykłócenia się "o swoje" nie zawsze przynosi efekty.

Ceny paliw:

95: 1,56 EUR
98: 1,61 EUR
ON: 1,40 EUR
LPG: 0,56 EUR
Gaz (LPG) w Niemczech nie jest popularnym paliwem i na głównych stacjach podczas jazdy autostradą nie ma co liczyć na jego zatankowanie. Ale zazwyczaj wystarczy z niej zjechać i w pobliskim mieście nie ma problemu ze znalezieniem stacji. Tankujemy samodzielnie, a instrukcja jest zazwyczaj napisana w języku polskim.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Przykładowa wysokość mandatów:

łamanie przepisów na autostradzie (m. in wymuszanie pierwszeństwa, cofanie): 70-200 EUR
niezapięte pasy: 30 EUR
jazda po alkoholu: od 500 do 1500 EUR
przejechanie na czerwonym świetle: 90-360 EUR

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

policja: 110
pogotowie ratunkowe, straż pożarna: 112
pomoc drogowa: 018 02 22 22 22

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
Lassenstr. 19-21 14193 Berlin
tel: +49 302 231 30
www.berlin.polemb.net

Zobacz też: Niedoceniane niemieckie sery

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA