REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać? Fot. Creandi.pl
Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać? Fot. Creandi.pl
unknown
Media

REKLAMA

REKLAMA

Odkąd Polska jest członkiem Unii Europejskiej Zielona karta stała się w Polsce mniej popularna niż w czasach przed akcesją. Niemniej wciąż trzeba ją zabrać, gdy wybieramy się do wielu europejskich krajów spoza UE.

System Zielonej Karty jest jednym z najstarszych porozumień międzynarodowych, które wciąż obowiązują. Dzięki wspomnianemu systemowi, europejscy kierowcy już od 62 lat nie muszą wykupywać osobnych polis przy wjeździe do innego kraju. W takiej sytuacji może być potrzebny tylko specjalny certyfikat ubezpieczenia OC (tzw. Zielona Karta). Integracja europejska nieco zmniejszyła znaczenie Zielonej Karty. Mimo tego, osoby planujące podróż do niektórych krajów, nadal muszą przygotować dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC.  

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Samochodem do Chorwacji

W jakich krajach jest wymagana Zielona karta?

System Zielonej Karty powstał o oparciu o uregulowania Rekomendacji Genewskiej ONZ z 1949 roku. Obecnie należy do niego 46 państw z Europy, Afryki i Azji. Większość tych krajów dodatkowo podpisała tzw. Porozumienie Wielostronne. Na mocy wspomnianego porozumienia domniemuje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji. „Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują System Zielonej Karty i Porozumienie Wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową)” – tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Nina Kuczyńska wyjaśnia, że Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w dniu akcesji do UE (tzn. 1 maja 2014 r.). Wówczas znacznie zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od Polaków (patrz poniższa tabela). Dodatkowy certyfikat ubezpieczenia jest potrzebny m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Warto zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2012 r. taki dokument nie jest już wymagany w Serbii. Polakom wybierającym się do pobliskiego Kosowa, nie wystarczy nawet Zielona Karta. W tym kraju potrzebne jest ubezpieczenie graniczne. 

REKLAMA

Nina Kuczyńska przypomina, że wzór Zielonej Karty wygląda identycznie w przypadku wszystkich ubezpieczycieli. Opisywany dokument składa się z dwóch identycznych części, które można łatwo rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy. Dzięki temu będzie on mógł łatwiej dochodzić roszczeń z tytułu OC. Warto wiedzieć, że Zielona Karta jest ważna tylko w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje na temat obowiązków polskich kierowców, które są związane z Zieloną Kartą lub ubezpieczeniem granicznym

Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty

Andora

Luksemburg

Wyspy Normandzkie

Austria

Łotwa

Wyspy Owcze

Belgia

Malta

Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez Zielonej Karty

Bułgaria

Monako

Chorwacja

Niemcy

Cypr

Norwegia

Albania

Czechy

Polska

Azerbejdżan

Dania

Portugalia

Białoruś

Estonia

Rumunia

Bośnia i Hercegowina

Finlandia

San Marino

Czarnogóra

Francja

Serbia

Iran

Gibraltar

Słowacja

Izrael

Grecja

Słowenia

Maroko

Hiszpania

Szwajcaria

Mołdawia

Holandia

Szwecja

Macedonia

Irlandia

Węgry

Rosja

Islandia

Wielka Brytania

Tunezja

Lichtenstein

Włochy

Turcja

Litwa

Wyspa Man

Ukraina

Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego →

Kosowo

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK)

Zobacz też: Samochodem do Czarnogóry

Zielona Karta coraz częściej jest gratisem do pakietu OC …

Spora część polskich kierowców w ogóle nie potrzebuje Zielonej Karty. Tym niemniej, wielu ubezpieczycieli traktuje taki certyfikat, jako darmowy dodatek do sprzedawanej polisy OC. Takie rozwiązanie przewiduje między innymi:

  • AXA Direct
  • Aviva
  • Generali
  • Link4
  • PZU

W przypadku polis oferowanych przez ERGO Hestię, dopłata za Zieloną Kartę będzie tylko symboliczna (5 zł). Warto nadmienić, że dwóch ubezpieczycieli (Aviva i Link4) deklaruje możliwość przesłania Zielonej Karty w liście. „Niezależnie od sposobu wydania tego dokumentu i jego kosztu, trzeba dokładnie sprawdzić, czy ochrona będzie aktywna we wszystkich krajach znajdujących się na trasie przejazdu. W praktyce może okazać się, że bezpłatna Zielona Karta nie działa w państwach o podwyższonym ryzyku kolizji (przykład: Rosja)” – ostrzega Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Zobacz też: Samochodem do Włoch

Zasady wydawania Zielonej Karty przez krajowych ubezpieczycieli
Nazwa ubezpieczyciela Zasady wydawania Zielonej Karty
AXA Direct Posiadacze pakietów OC i pakietów OC + AC w AXA Direct, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. 
Aviva Zielona Karta jest wydawana bezpłatnie. W razie potrzeby, klient firmy Aviva powinien telefonicznie poinformować tę firmę. Po zgłoszeniu, Zielona Karta zostanie wysłana pocztą.
Compensa  Posiadacze polis OC w Compensa, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
Ergo Hestia Posiadacze polis OC w Ergo Hestia otrzymają Zieloną Kartę za dodatkowe 5 zł.
Generali Posiadacze polis OC w Generali, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
InterRisk Posiadacze polis OC w InterRisk, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
Link4 Zielona Karta jest wydawana bezpłatnie. W razie potrzeby, klient Link4 powinien telefonicznie poinformować tę firmę. Po zgłoszeniu, Zielona Karta zostanie wysłana pocztą.
PZU Posiadacze polis OC w PZU, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
Uniqa Posiadacze polis OC w Uniqa, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

Kierowca wnioskujący o Zieloną Kartę musi również pamiętać, że ten certyfikat nie rozszerza ochrony wynikającej z polisy OC dla kierowców. „Osoby szukające pełnego zabezpieczenia przed skutkami wypadku za granicą, będą musiały zakupić odpowiednią polisę Autocasco” – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Źródło: Materiały prasowe Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA