REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać? Fot. Creandi.pl
Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać? Fot. Creandi.pl
unknown
Media

REKLAMA

REKLAMA

Odkąd Polska jest członkiem Unii Europejskiej Zielona karta stała się w Polsce mniej popularna niż w czasach przed akcesją. Niemniej wciąż trzeba ją zabrać, gdy wybieramy się do wielu europejskich krajów spoza UE.

System Zielonej Karty jest jednym z najstarszych porozumień międzynarodowych, które wciąż obowiązują. Dzięki wspomnianemu systemowi, europejscy kierowcy już od 62 lat nie muszą wykupywać osobnych polis przy wjeździe do innego kraju. W takiej sytuacji może być potrzebny tylko specjalny certyfikat ubezpieczenia OC (tzw. Zielona Karta). Integracja europejska nieco zmniejszyła znaczenie Zielonej Karty. Mimo tego, osoby planujące podróż do niektórych krajów, nadal muszą przygotować dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC.  

REKLAMA

Zobacz też: Samochodem do Chorwacji

W jakich krajach jest wymagana Zielona karta?

REKLAMA

System Zielonej Karty powstał o oparciu o uregulowania Rekomendacji Genewskiej ONZ z 1949 roku. Obecnie należy do niego 46 państw z Europy, Afryki i Azji. Większość tych krajów dodatkowo podpisała tzw. Porozumienie Wielostronne. Na mocy wspomnianego porozumienia domniemuje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji. „Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują System Zielonej Karty i Porozumienie Wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową)” – tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Nina Kuczyńska wyjaśnia, że Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w dniu akcesji do UE (tzn. 1 maja 2014 r.). Wówczas znacznie zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od Polaków (patrz poniższa tabela). Dodatkowy certyfikat ubezpieczenia jest potrzebny m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Warto zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2012 r. taki dokument nie jest już wymagany w Serbii. Polakom wybierającym się do pobliskiego Kosowa, nie wystarczy nawet Zielona Karta. W tym kraju potrzebne jest ubezpieczenie graniczne. 

Nina Kuczyńska przypomina, że wzór Zielonej Karty wygląda identycznie w przypadku wszystkich ubezpieczycieli. Opisywany dokument składa się z dwóch identycznych części, które można łatwo rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy. Dzięki temu będzie on mógł łatwiej dochodzić roszczeń z tytułu OC. Warto wiedzieć, że Zielona Karta jest ważna tylko w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje na temat obowiązków polskich kierowców, które są związane z Zieloną Kartą lub ubezpieczeniem granicznym

Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty

Andora

Luksemburg

Wyspy Normandzkie

Austria

Łotwa

Wyspy Owcze

Belgia

Malta

Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez Zielonej Karty

Bułgaria

Monako

Chorwacja

Niemcy

Cypr

Norwegia

Albania

Czechy

Polska

Azerbejdżan

Dania

Portugalia

Białoruś

Estonia

Rumunia

Bośnia i Hercegowina

Finlandia

San Marino

Czarnogóra

Francja

Serbia

Iran

Gibraltar

Słowacja

Izrael

Grecja

Słowenia

Maroko

Hiszpania

Szwajcaria

Mołdawia

Holandia

Szwecja

Macedonia

Irlandia

Węgry

Rosja

Islandia

Wielka Brytania

Tunezja

Lichtenstein

Włochy

Turcja

Litwa

Wyspa Man

Ukraina

Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego →

Kosowo

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK)

Zobacz też: Samochodem do Czarnogóry

Zielona Karta coraz częściej jest gratisem do pakietu OC …

Spora część polskich kierowców w ogóle nie potrzebuje Zielonej Karty. Tym niemniej, wielu ubezpieczycieli traktuje taki certyfikat, jako darmowy dodatek do sprzedawanej polisy OC. Takie rozwiązanie przewiduje między innymi:

  • AXA Direct
  • Aviva
  • Generali
  • Link4
  • PZU

W przypadku polis oferowanych przez ERGO Hestię, dopłata za Zieloną Kartę będzie tylko symboliczna (5 zł). Warto nadmienić, że dwóch ubezpieczycieli (Aviva i Link4) deklaruje możliwość przesłania Zielonej Karty w liście. „Niezależnie od sposobu wydania tego dokumentu i jego kosztu, trzeba dokładnie sprawdzić, czy ochrona będzie aktywna we wszystkich krajach znajdujących się na trasie przejazdu. W praktyce może okazać się, że bezpłatna Zielona Karta nie działa w państwach o podwyższonym ryzyku kolizji (przykład: Rosja)” – ostrzega Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Zobacz też: Samochodem do Włoch

Zasady wydawania Zielonej Karty przez krajowych ubezpieczycieli
Nazwa ubezpieczyciela Zasady wydawania Zielonej Karty
AXA Direct Posiadacze pakietów OC i pakietów OC + AC w AXA Direct, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. 
Aviva Zielona Karta jest wydawana bezpłatnie. W razie potrzeby, klient firmy Aviva powinien telefonicznie poinformować tę firmę. Po zgłoszeniu, Zielona Karta zostanie wysłana pocztą.
Compensa  Posiadacze polis OC w Compensa, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
Ergo Hestia Posiadacze polis OC w Ergo Hestia otrzymają Zieloną Kartę za dodatkowe 5 zł.
Generali Posiadacze polis OC w Generali, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
InterRisk Posiadacze polis OC w InterRisk, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
Link4 Zielona Karta jest wydawana bezpłatnie. W razie potrzeby, klient Link4 powinien telefonicznie poinformować tę firmę. Po zgłoszeniu, Zielona Karta zostanie wysłana pocztą.
PZU Posiadacze polis OC w PZU, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.
Uniqa Posiadacze polis OC w Uniqa, za darmo otrzymają Zieloną Kartę.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

Kierowca wnioskujący o Zieloną Kartę musi również pamiętać, że ten certyfikat nie rozszerza ochrony wynikającej z polisy OC dla kierowców. „Osoby szukające pełnego zabezpieczenia przed skutkami wypadku za granicą, będą musiały zakupić odpowiednią polisę Autocasco” – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Źródło: Materiały prasowe Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA