REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?
Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?
Marcel Miziołek
Marcel Miziołek

REKLAMA

REKLAMA

Kamperem do Skandynawii, czyli dziś opowiemy o wakacyjnym wyjeździe, który może się stać... wyprawą życia! Co warto wiedzieć?

Kamperem do Skandynawii. O tych zasadach pamiętaj!

Skandynawia jest chłodna? Być może i tak, ale jednocześnie wyjątkowo piękna. Oferuje bardzo swoiste połączenie gór, lasów, płaskowyżów, fiordów i wodospadów. Zanim jednak polski kierowca kampera zacznie podziwiać te wszystkie cuda natury, musi do Skandynawii dotrzeć. A to nie jest takie proste. Szczególnie że nasz kraj dzieli od niej... morze!

REKLAMA

REKLAMA

Jak się dostać kamperem do Skandynawii? Sposoby są dwa.

  1. Można przepłynąć Bałtyk promem z Świnoujścia lub Gdańska. Lepiej bilet na prom zarezerwować wcześniej. Tak, żeby mieć pewne miejsce. Ile kosztuje bilet na prom do Skandynawii? Ceny zaczynają się od kilkuset złotych. Reguła jest jak w przypadku samolotu. Czasami ceny są niższe, a czasami dużo wyższe.
  2. Można pojechać do Skandynawii na kołach. Trasa prowadzi przez Niemcy, Danię i most do Szwecji (konkretnie do Malmo). Przejazd przez most jest płatny i kosztuje jakieś 800 koron duńskich. To mniej więcej 500 zł.

Kamperem do Skandynawii

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Marcel Miziołek

Dojechałem kamperem do Skandynawii. Gdzie mogę nocować?

Skandynawskie przepisy są mocno liberalne w kwestii miejsc z dozwolonym nocowaniem na dziko. Tak naprawdę kampera w Skandynawii można zatrzymać praktycznie... wszędzie. Oczywiście są pewne przepisy, o których warto pamiętać. Wymieniamy je poniżej.

  • W Norwegii można zatrzymać kampera co najmniej 150 metrów od zabudowań. Przy noclegu trwającym dłużej niż dwie doby, trzeba mieć zgodę właściciela terenu. W Norwegii nie ma też problemu z nocowaniem w górach czy lesie.
  • W Szwecji mała grupa może pozostać w jednym miejscu bez zgody właściciela. Zgoda jest potrzebna przy większej grupie osób. Kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Po opuszczeniu miejsca musi ono pozostać w takim samym stanie, jak przed postawieniem kampera.

Skandynawowie wyznają zasadę Allemannsretten, która głosi, że każdy człowiek ma prawo do kontaktu z naturą i jest jej integralną częścią. Podróżujący, którzy wybierają nocleg na dziko, muszą o tym wiedzieć. W Norwegii bez żadnej zgody można nocować w odległości 150 metrów od najbliższych domów, ale z grzeczności warto zapytać ich mieszkańców o pozwolenie. Wówczas lokalsi spojrzą na nas przychylnym okiem, choć z natury i tak są to ludzie bardzo uprzejmi – mówi Lukas Janousek, twórca platformy Campiri.

Kamperem do Skandynawii

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Marcel Miziołek

Niektóre drogi i tunele w Skandynawii są płatne

Pewnie o tym nie wiecie, ale Norwegia to kraj... tuneli! Ale także i mostów oraz promów. Zdecydowanie ułatwiają one podróżowanie i oszczędzają kilkugodzinnych objazdów np. w górach. Niestety zarówno w Norwegii, jak i Szwecji część dróg jest płatna. Z tym jednak również można sobie poradzić. Wystarczy zarejestrować kierowcę i pojazd w serwisie https://www.autopass.no/en/ dla Norwegii oraz https://www.epass24.com/pl/ dla Szwecji. Opłaty zostaną zebrane w jedno i zbite w jedną fakturę. Ta przyjdzie na wskazany adres po miesiącu od wyjazdu ze Skandynawii.

REKLAMA

Ile kosztuje parkowanie na kempingu w Skandynawii?

W sytuacji, w której kierowca nie zdecyduje się na nocleg na dziko, a będzie chciał skorzystać z kempingu, powinien liczyć się z serią opłat. Dla przykładu w Norwegii płaci się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od 50 do 150 zł (od 120 do 250 NOK) za miejsce na kempingu,
  • około 9 zł (20 NOK) za osobę,
  • około 13,5 zł (30 NOK) za dostęp do elektryczności,
  • około 4,5 zł (10 NOK) za prysznic.

W wielu miejscach znajdziecie kempingi czy parkingi dla kamperów. Dla nas jednak największym plusem jest możliwość nocowania na dziko w pięknych okolicznościach przyrody – niedaleko malowniczej plaży czy jeziora. W Szwecji takie postoje są bez problemów dozwolone, chyba że jest znak zakazu kamperowania. Wszędzie, gdzie go nie ma, można zatrzymać się na nocleg. Jeśli jednak chcecie nocować na kempingu, przydaje się aplikacja park4night, która pozwala wyszukać okoliczne kempingi – wyjaśnia Natalia z Tasteaway.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA