REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?
Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?
Marcel Miziołek
Marcel Miziołek

REKLAMA

REKLAMA

Kamperem do Skandynawii, czyli dziś opowiemy o wakacyjnym wyjeździe, który może się stać... wyprawą życia! Co warto wiedzieć?

Kamperem do Skandynawii. O tych zasadach pamiętaj!

Skandynawia jest chłodna? Być może i tak, ale jednocześnie wyjątkowo piękna. Oferuje bardzo swoiste połączenie gór, lasów, płaskowyżów, fiordów i wodospadów. Zanim jednak polski kierowca kampera zacznie podziwiać te wszystkie cuda natury, musi do Skandynawii dotrzeć. A to nie jest takie proste. Szczególnie że nasz kraj dzieli od niej... morze!

REKLAMA

REKLAMA

Jak się dostać kamperem do Skandynawii? Sposoby są dwa.

  1. Można przepłynąć Bałtyk promem z Świnoujścia lub Gdańska. Lepiej bilet na prom zarezerwować wcześniej. Tak, żeby mieć pewne miejsce. Ile kosztuje bilet na prom do Skandynawii? Ceny zaczynają się od kilkuset złotych. Reguła jest jak w przypadku samolotu. Czasami ceny są niższe, a czasami dużo wyższe.
  2. Można pojechać do Skandynawii na kołach. Trasa prowadzi przez Niemcy, Danię i most do Szwecji (konkretnie do Malmo). Przejazd przez most jest płatny i kosztuje jakieś 800 koron duńskich. To mniej więcej 500 zł.

Kamperem do Skandynawii

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Marcel Miziołek

Dojechałem kamperem do Skandynawii. Gdzie mogę nocować?

Skandynawskie przepisy są mocno liberalne w kwestii miejsc z dozwolonym nocowaniem na dziko. Tak naprawdę kampera w Skandynawii można zatrzymać praktycznie... wszędzie. Oczywiście są pewne przepisy, o których warto pamiętać. Wymieniamy je poniżej.

  • W Norwegii można zatrzymać kampera co najmniej 150 metrów od zabudowań. Przy noclegu trwającym dłużej niż dwie doby, trzeba mieć zgodę właściciela terenu. W Norwegii nie ma też problemu z nocowaniem w górach czy lesie.
  • W Szwecji mała grupa może pozostać w jednym miejscu bez zgody właściciela. Zgoda jest potrzebna przy większej grupie osób. Kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Po opuszczeniu miejsca musi ono pozostać w takim samym stanie, jak przed postawieniem kampera.

Skandynawowie wyznają zasadę Allemannsretten, która głosi, że każdy człowiek ma prawo do kontaktu z naturą i jest jej integralną częścią. Podróżujący, którzy wybierają nocleg na dziko, muszą o tym wiedzieć. W Norwegii bez żadnej zgody można nocować w odległości 150 metrów od najbliższych domów, ale z grzeczności warto zapytać ich mieszkańców o pozwolenie. Wówczas lokalsi spojrzą na nas przychylnym okiem, choć z natury i tak są to ludzie bardzo uprzejmi – mówi Lukas Janousek, twórca platformy Campiri.

Kamperem do Skandynawii

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Marcel Miziołek

Niektóre drogi i tunele w Skandynawii są płatne

Pewnie o tym nie wiecie, ale Norwegia to kraj... tuneli! Ale także i mostów oraz promów. Zdecydowanie ułatwiają one podróżowanie i oszczędzają kilkugodzinnych objazdów np. w górach. Niestety zarówno w Norwegii, jak i Szwecji część dróg jest płatna. Z tym jednak również można sobie poradzić. Wystarczy zarejestrować kierowcę i pojazd w serwisie https://www.autopass.no/en/ dla Norwegii oraz https://www.epass24.com/pl/ dla Szwecji. Opłaty zostaną zebrane w jedno i zbite w jedną fakturę. Ta przyjdzie na wskazany adres po miesiącu od wyjazdu ze Skandynawii.

REKLAMA

Ile kosztuje parkowanie na kempingu w Skandynawii?

W sytuacji, w której kierowca nie zdecyduje się na nocleg na dziko, a będzie chciał skorzystać z kempingu, powinien liczyć się z serią opłat. Dla przykładu w Norwegii płaci się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od 50 do 150 zł (od 120 do 250 NOK) za miejsce na kempingu,
  • około 9 zł (20 NOK) za osobę,
  • około 13,5 zł (30 NOK) za dostęp do elektryczności,
  • około 4,5 zł (10 NOK) za prysznic.

W wielu miejscach znajdziecie kempingi czy parkingi dla kamperów. Dla nas jednak największym plusem jest możliwość nocowania na dziko w pięknych okolicznościach przyrody – niedaleko malowniczej plaży czy jeziora. W Szwecji takie postoje są bez problemów dozwolone, chyba że jest znak zakazu kamperowania. Wszędzie, gdzie go nie ma, można zatrzymać się na nocleg. Jeśli jednak chcecie nocować na kempingu, przydaje się aplikacja park4night, która pozwala wyszukać okoliczne kempingi – wyjaśnia Natalia z Tasteaway.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA