REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?
Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?
Marcel Miziołek
Marcel Miziołek

REKLAMA

REKLAMA

Kamperem do Skandynawii, czyli dziś opowiemy o wakacyjnym wyjeździe, który może się stać... wyprawą życia! Co warto wiedzieć?

Kamperem do Skandynawii. O tych zasadach pamiętaj!

Skandynawia jest chłodna? Być może i tak, ale jednocześnie wyjątkowo piękna. Oferuje bardzo swoiste połączenie gór, lasów, płaskowyżów, fiordów i wodospadów. Zanim jednak polski kierowca kampera zacznie podziwiać te wszystkie cuda natury, musi do Skandynawii dotrzeć. A to nie jest takie proste. Szczególnie że nasz kraj dzieli od niej... morze!

REKLAMA

REKLAMA

Jak się dostać kamperem do Skandynawii? Sposoby są dwa.

  1. Można przepłynąć Bałtyk promem z Świnoujścia lub Gdańska. Lepiej bilet na prom zarezerwować wcześniej. Tak, żeby mieć pewne miejsce. Ile kosztuje bilet na prom do Skandynawii? Ceny zaczynają się od kilkuset złotych. Reguła jest jak w przypadku samolotu. Czasami ceny są niższe, a czasami dużo wyższe.
  2. Można pojechać do Skandynawii na kołach. Trasa prowadzi przez Niemcy, Danię i most do Szwecji (konkretnie do Malmo). Przejazd przez most jest płatny i kosztuje jakieś 800 koron duńskich. To mniej więcej 500 zł.

Kamperem do Skandynawii

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Marcel Miziołek

Dojechałem kamperem do Skandynawii. Gdzie mogę nocować?

Skandynawskie przepisy są mocno liberalne w kwestii miejsc z dozwolonym nocowaniem na dziko. Tak naprawdę kampera w Skandynawii można zatrzymać praktycznie... wszędzie. Oczywiście są pewne przepisy, o których warto pamiętać. Wymieniamy je poniżej.

  • W Norwegii można zatrzymać kampera co najmniej 150 metrów od zabudowań. Przy noclegu trwającym dłużej niż dwie doby, trzeba mieć zgodę właściciela terenu. W Norwegii nie ma też problemu z nocowaniem w górach czy lesie.
  • W Szwecji mała grupa może pozostać w jednym miejscu bez zgody właściciela. Zgoda jest potrzebna przy większej grupie osób. Kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Po opuszczeniu miejsca musi ono pozostać w takim samym stanie, jak przed postawieniem kampera.

Skandynawowie wyznają zasadę Allemannsretten, która głosi, że każdy człowiek ma prawo do kontaktu z naturą i jest jej integralną częścią. Podróżujący, którzy wybierają nocleg na dziko, muszą o tym wiedzieć. W Norwegii bez żadnej zgody można nocować w odległości 150 metrów od najbliższych domów, ale z grzeczności warto zapytać ich mieszkańców o pozwolenie. Wówczas lokalsi spojrzą na nas przychylnym okiem, choć z natury i tak są to ludzie bardzo uprzejmi – mówi Lukas Janousek, twórca platformy Campiri.

Kamperem do Skandynawii

Kamperem do Skandynawii. Co musisz wiedzieć?

Marcel Miziołek

Niektóre drogi i tunele w Skandynawii są płatne

Pewnie o tym nie wiecie, ale Norwegia to kraj... tuneli! Ale także i mostów oraz promów. Zdecydowanie ułatwiają one podróżowanie i oszczędzają kilkugodzinnych objazdów np. w górach. Niestety zarówno w Norwegii, jak i Szwecji część dróg jest płatna. Z tym jednak również można sobie poradzić. Wystarczy zarejestrować kierowcę i pojazd w serwisie https://www.autopass.no/en/ dla Norwegii oraz https://www.epass24.com/pl/ dla Szwecji. Opłaty zostaną zebrane w jedno i zbite w jedną fakturę. Ta przyjdzie na wskazany adres po miesiącu od wyjazdu ze Skandynawii.

REKLAMA

Ile kosztuje parkowanie na kempingu w Skandynawii?

W sytuacji, w której kierowca nie zdecyduje się na nocleg na dziko, a będzie chciał skorzystać z kempingu, powinien liczyć się z serią opłat. Dla przykładu w Norwegii płaci się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od 50 do 150 zł (od 120 do 250 NOK) za miejsce na kempingu,
  • około 9 zł (20 NOK) za osobę,
  • około 13,5 zł (30 NOK) za dostęp do elektryczności,
  • około 4,5 zł (10 NOK) za prysznic.

W wielu miejscach znajdziecie kempingi czy parkingi dla kamperów. Dla nas jednak największym plusem jest możliwość nocowania na dziko w pięknych okolicznościach przyrody – niedaleko malowniczej plaży czy jeziora. W Szwecji takie postoje są bez problemów dozwolone, chyba że jest znak zakazu kamperowania. Wszędzie, gdzie go nie ma, można zatrzymać się na nocleg. Jeśli jednak chcecie nocować na kempingu, przydaje się aplikacja park4night, która pozwala wyszukać okoliczne kempingi – wyjaśnia Natalia z Tasteaway.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA