Jak korzystać z promu samochodowego? Ekspert radzi
REKLAMA
REKLAMA
Promy morskie wykształciły się ze statków pasażerskich. Funkcjonują one na stałych trasach i działają w ramach tzw. żeglugi wahadłowej. Obecnie promy pasażerskie odchodzą powoli do lamusa – ze względu na swoją większą funkcjonalność prym od kilku lat wiodą jednostki pasażersko – towarowe. Na rynku swoje usługi oferują promy pasażersko, samochodowe lub typu combi, czyli przykładowo promy pasażersko – samochodowo - kolejowe.
REKLAMA
Ładunek w postaci samochodów osobowych czy wagonów kolejowych dostarczany jest na pokład promu przez tzw. furty rufowe, burtowe bądź dziobowe. Pasażerowie są wpuszczani zwykle na prom furtą boczną, która połączona jest bezpośrednio z terminalem pasażerskim. Dzięki temu są odseparowani od ładunku, tym samym mają większy komfort podróży.
Zobacz też: Bagażniki samochodowe - podstawowe rodzaje
Pasażerowie mogą korzystać z silnie rozwiniętej infrastruktury promowej w postaci zaplecza hotelarsko - gastronomicznego, fitness klubów czy też sklepów wolnocłowych. Proces wjazdu i zjazdu na promie nie powinien być dłuższy łącznie, niż jedna godzina. Na promie kierowca ma zapewnioną kabinę, ale ich standard, specyfikacja oraz pozostałe przepisy są różne u każdego przewoźnika.
Regulacje dotyczące przerwania odpoczynku regularnego na promie
Przerwanie odpoczynku wjazdem i zjazdem z promu jest regulowane Art. 9 Rozporządzenia. 561/2006/WE. Mówi on jasno, iż kierowca może przerwać odpoczynek nie więcej niż dwukrotnie. Te czynności łącznie trwać mogą nie dłużej niż godzinę.
Przerwać można tylko regularny odpoczynek, który trwa minimalnie 11 godzin. Może być przerwany dwa razy.
W dobie rozwoju przemysłu promowego wykształcił się nowy typ szybkich promów o nazwie „HSC”. W ich skład wchodzą szybkie katamarany czy też szybkie statki, które osiągają prędkość 28 węzłów oraz mają regulowany prawem czas podróży do czterech godzin. W Polsce funkcjonuje kilku operatorów, którzy oferują usługi na takich trasach jak :
- - Świnoujście – Ystad
- - Gdańsk – Nynäshamn
- - Gdynia – Karlskrona
- - Gdynia – Helsinki
Podróżowanie promem może być alternatywą do przeprawiania się Euro tunelem kanałem La Manche. Po pierwsze z racji ruchu wahadłowego, promy kursują bardzo często. Poza tym podróżowanie Euro tunelem może być niekomfortowe – ponieważ jest tam ciasno, wręcz klaustrofobicznie. Poruszając się promem mamy do dyspozycji strefę wolnocłową, na której możemy zakupić tanio perfumy, alkohol i artykuły spożywcze zupełnie, jak na portach lotniczych. Poza tym mamy okazje podziwiać piękne widoki i mamy większą swobodę.
Zobacz również: O czym należy pamiętać wyjeżdżając za granicę?
Ten typ przeprawy oferuje duże zaplecze gastronomiczne, np. restauracje, możemy poczuć się jakbyśmy byli na lądzie.
REKLAMA
REKLAMA