REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wymiana opon, zmiana opon, opony zimowe, grzywna, kierowca
Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa?

Żaden przepis ustawy ani rozporządzenia nie przewiduje obowiązku wymiany opon z letnich na zimowe lub tzw. „całoroczne”. Za brak wymiany opon na zimowe, kierowca nie może zostać ukarany mandatem karnym, ponieważ obowiązek taki nie wynika z przepisów ustawy z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24.11.2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń ani rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek zmiany opon na zimowe, funkcjonuje natomiast w wielu innych krajach Europy, takich jak m.in.:

  • Niemcy,

  • Austria,

  • Norwegia,

  • Szwecja czy

  • Słowacja.

Obowiązek wyposażenia samochodów w opony zimowe, obowiązuje w tych krajach zwykle w okresie od 1 października lub od 1 listopada do 31 marca lub nawet do połowy kwietnia. 

W niektórych krajach natomiast – takich, jak np. Francja czy Włochy – opony zimowe lub równoważne wyposażenie, są obowiązkowe tylko na określonych obszarach, wyznaczonych przez odpowiednie znaki drogowe. 

REKLAMA

Brak obowiązku wymiany opon na zimowe, nie oznacza jednak, że kierowca nie może zostać ukarany za niezmienienie ogumienia pojazdu

Braku prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe, nie oznacza jednak wcale, że kierowca w ogóle nie musi przejmować się stanem technicznym opon w swoim samochodzie. Jest wręcz odwrotnie. Wymogi w zakresie stanu technicznego opon, zostały ściśle określone w par. 11 ust. 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z powyższym – pojazd nie może być wyposażony:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3 poniżej,

  2. w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:

    1. w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,

    2. w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem,

  3. w opony różnej konstrukcji na osiach składowych,

  4. w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm,

  5. w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę,

  6. w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.

Ponadto – pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu. Ciśnienie w ogumieniu powinno być natomiast zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Jeżeli zatem – w ramach kontroli drogowej – policja stwierdzi np. że opony są na tyle zużyte, że głębokość ich bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm (lub mniejsza niż wskaźnik granicznego zużycia bieżnika – jeżeli został określony dla danej opony) – a zatem – pojazd nie spełnia minimalnych warunków technicznych wynikających z przepisów prawa – może ukarać kierowcę mandatem w wysokości do 500 zł (zgodnie z art. 96 pr. 1 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia) i zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Jeżeli natomiast kierowca nie przyjmie mandatusprawa zostanie skierowana do sądu i wówczas grozić mu będzie grzywna sięgająca nawet 3000 zł. W powyższym przypadku, podstawą do ukarania kierowcy mandatem (i w dalszej kolejności – grzywną) stanowić będzie art. 97 kodeksu wykroczeń, zgodnie z którym – właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie (w tym przypadku – przepisom rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) – może zostać ukarany karą grzywny w wysokości do 3000 złotych albo karą nagany.

Analogiczne konsekwencje będą czekać kierowcę, który nie spełni któregokolwiek z pozostałych ww. wymagań technicznych dotyczących opon, tj. m.in.:

  1. opony na jednej osi, nie będą identyczne,

  2. opony będą posiadać pęknięcia odsłaniające lub naruszające ich osnowę lub

  3. opony będą wyposażone w umieszczone na nich trwale, wystające na zewnętrz elementy przeciwślizgowe. 

Z uwagi na pogarszające warunki atmosferyczne i wynikające z tego coraz trudniejsze warunki na drogach – należy spodziewać się wzmożonych kontroli policji w zakresie stanu technicznego opon pojazdów. Jest to więc idealny moment na to, żeby stare i zużyte opony (a zwłaszcza te, których wysokość bieżnika jest już mniejsza niż 1,6 mm) wymienić na nowe (najlepiej zimowe). Zapewni to nie tylko bezpieczeństwo osobom poruszającym się danym pojazdem, ale pozwoli również uniknąć przykrych konsekwencji w postaci mandatu lub grzywny, która może sięgać nawet 3000 zł. 

Pomimo braku prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe, kierowcy powinni jednak zmieniać opony ze względów bezpieczeństwa  

Pomimo braku przepisu, który zobowiązywałby polskich kierowców do wymiany opon na zimowe – ze względów bezpieczeństwa – apelują o to eksperci.

„Wiele osób zwleka ze zmianą opon na zimowe aż do pierwszych mrozów lub opadów śniegu. To spore ryzyko! Dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy zakładać opony zimowe, gdy tylko temperatura rano i wieczorem spada poniżej 7 st. C. W takich temperaturach ogumienie letnie staje się coraz twardsze i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Różnica w drodze hamowania w porównaniu z zimówkami może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu! – powiedział dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Piotr Sarnecki i zaapelował do kierowców, aby nie zwlekali z wymianą opon do czasu aż zastanie ich lód i śnieg. Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego kierowcy, a graniczną temperaturą, poniżej której kierowcy powinni dokonać wymiany opon na zimowe, jest wspomniane 7 stopni Celsjusza

„Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie – Raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc.” – dodał dyrektor PZPO.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24.11.2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2013 r, poz. 1624 z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 502 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2119)

  • Ustawa z dnia 24.08.2001 r – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 977)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA