REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
wymiana opon, zmiana opon, opony zimowe, grzywna, kierowca
Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa?

Żaden przepis ustawy ani rozporządzenia nie przewiduje obowiązku wymiany opon z letnich na zimowe lub tzw. „całoroczne”. Za brak wymiany opon na zimowe, kierowca nie może zostać ukarany mandatem karnym, ponieważ obowiązek taki nie wynika z przepisów ustawy z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24.11.2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń ani rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek zmiany opon na zimowe, funkcjonuje natomiast w wielu innych krajach Europy, takich jak m.in.:

  • Niemcy,

  • Austria,

  • Norwegia,

  • Szwecja czy

  • Słowacja.

Obowiązek wyposażenia samochodów w opony zimowe, obowiązuje w tych krajach zwykle w okresie od 1 października lub od 1 listopada do 31 marca lub nawet do połowy kwietnia. 

W niektórych krajach natomiast – takich, jak np. Francja czy Włochy – opony zimowe lub równoważne wyposażenie, są obowiązkowe tylko na określonych obszarach, wyznaczonych przez odpowiednie znaki drogowe. 

REKLAMA

Brak obowiązku wymiany opon na zimowe, nie oznacza jednak, że kierowca nie może zostać ukarany za niezmienienie ogumienia pojazdu

Braku prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe, nie oznacza jednak wcale, że kierowca w ogóle nie musi przejmować się stanem technicznym opon w swoim samochodzie. Jest wręcz odwrotnie. Wymogi w zakresie stanu technicznego opon, zostały ściśle określone w par. 11 ust. 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z powyższym – pojazd nie może być wyposażony:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3 poniżej,

  2. w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:

    1. w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,

    2. w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem,

  3. w opony różnej konstrukcji na osiach składowych,

  4. w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm,

  5. w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę,

  6. w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.

Ponadto – pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu. Ciśnienie w ogumieniu powinno być natomiast zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Jeżeli zatem – w ramach kontroli drogowej – policja stwierdzi np. że opony są na tyle zużyte, że głębokość ich bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm (lub mniejsza niż wskaźnik granicznego zużycia bieżnika – jeżeli został określony dla danej opony) – a zatem – pojazd nie spełnia minimalnych warunków technicznych wynikających z przepisów prawa – może ukarać kierowcę mandatem w wysokości do 500 zł (zgodnie z art. 96 pr. 1 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia) i zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Jeżeli natomiast kierowca nie przyjmie mandatusprawa zostanie skierowana do sądu i wówczas grozić mu będzie grzywna sięgająca nawet 3000 zł. W powyższym przypadku, podstawą do ukarania kierowcy mandatem (i w dalszej kolejności – grzywną) stanowić będzie art. 97 kodeksu wykroczeń, zgodnie z którym – właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie (w tym przypadku – przepisom rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) – może zostać ukarany karą grzywny w wysokości do 3000 złotych albo karą nagany.

Analogiczne konsekwencje będą czekać kierowcę, który nie spełni któregokolwiek z pozostałych ww. wymagań technicznych dotyczących opon, tj. m.in.:

  1. opony na jednej osi, nie będą identyczne,

  2. opony będą posiadać pęknięcia odsłaniające lub naruszające ich osnowę lub

  3. opony będą wyposażone w umieszczone na nich trwale, wystające na zewnętrz elementy przeciwślizgowe. 

Z uwagi na pogarszające warunki atmosferyczne i wynikające z tego coraz trudniejsze warunki na drogach – należy spodziewać się wzmożonych kontroli policji w zakresie stanu technicznego opon pojazdów. Jest to więc idealny moment na to, żeby stare i zużyte opony (a zwłaszcza te, których wysokość bieżnika jest już mniejsza niż 1,6 mm) wymienić na nowe (najlepiej zimowe). Zapewni to nie tylko bezpieczeństwo osobom poruszającym się danym pojazdem, ale pozwoli również uniknąć przykrych konsekwencji w postaci mandatu lub grzywny, która może sięgać nawet 3000 zł. 

Pomimo braku prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe, kierowcy powinni jednak zmieniać opony ze względów bezpieczeństwa  

Pomimo braku przepisu, który zobowiązywałby polskich kierowców do wymiany opon na zimowe – ze względów bezpieczeństwa – apelują o to eksperci.

„Wiele osób zwleka ze zmianą opon na zimowe aż do pierwszych mrozów lub opadów śniegu. To spore ryzyko! Dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy zakładać opony zimowe, gdy tylko temperatura rano i wieczorem spada poniżej 7 st. C. W takich temperaturach ogumienie letnie staje się coraz twardsze i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Różnica w drodze hamowania w porównaniu z zimówkami może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu! – powiedział dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Piotr Sarnecki i zaapelował do kierowców, aby nie zwlekali z wymianą opon do czasu aż zastanie ich lód i śnieg. Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego kierowcy, a graniczną temperaturą, poniżej której kierowcy powinni dokonać wymiany opon na zimowe, jest wspomniane 7 stopni Celsjusza

„Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie – Raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc.” – dodał dyrektor PZPO.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24.11.2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2013 r, poz. 1624 z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 502 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2119)

  • Ustawa z dnia 24.08.2001 r – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 977)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA